Tekstuurit

Materiaalien ja tekstuureiden käyttöön liittyvät kysymykset
Post Reply
Toni
Posts: 11
Joined: 26.12.2007, 20:44

Tekstuurit

Post by Toni »

Mitä mieltä olette, että kannattaako valokuvia käyttää tekstuureina? Mulla tässä sellasen "jättimäisen" kartanon mallinnus kesken, ja ajattelin tehdä myös talon sisältäpäin valmiiksi, ja mietin seiniä ja lattiaa, kun tulisi saada tehtyä mahdollisimman aidon näköistä jälkeä? Ja miten pystyy tekemään mahdollisimman aitoja tekstuureja itse?

Sekä mulla oli vielä tälläinen ongelma...

Mistä mahtaa johtua, että kun asetaan valokuvan tekstuuriksi, niin se heittää tekstuurit näin:

Image

Olen vielä aika noobi näiden tekstuurien kanssa, kun en osaa edes kunnolla UV-mapata... :D
User avatar
tuxer
ADMIN
Posts: 511
Joined: 07.10.2007, 09:27

Re: Tekstuurit

Post by tuxer »

UV-tutoriaali on työn alla, valmis vuoden loppuun mennessä :)
Toni
Posts: 11
Joined: 26.12.2007, 20:44

Re: Tekstuurit

Post by Toni »

Hyvä! Sellaista todella olen odottanut!
User avatar
CosMOS
Moderaattori
Posts: 82
Joined: 13.10.2007, 23:31

Re: Tekstuurit

Post by CosMOS »

Tekstuureihin kannattaa panostaa. Esim. peleissä tämä näkyy, jos katsoo tarkkaan. Mallit eivät todellakaan ole 500000 polygonista tehty, vaan taidokkaalla materiaalien ja tekstuurien käytöllä luodaan illuusio yksityiskohtaisuudesta. Valokuvilla tosiaan saa "helposti ja halvalla" aidon näköisiä pintoja malleihin. Jos valmista kuvaa ei löydy, (taso)skannerit ja digikamerat ovat mainio apu teksturointiin.
Ja miten pystyy tekemään mahdollisimman aitoja tekstuureja itse?
Jos olet taitava kuvankäsittelyohjelman käyttäjä, niin mikä estää tekemästä? Itse kyllä käyttäisin niitä valmiita (valo)kuvia. Muuten kuvankäsittelyyn menee jopa enemmän aikaa, kuin 3D-mallinnukseen. Joihinkin kohteisiin, kuten seinä tai lattia, sopii ns. seamless texture. Tällaisen tekstuurin voi kopioida monta kertaa vierekkäin ilman, että kuvassa näkyy saumoja. Ideana on, että pieni kuva riittää suurenkin pinnan teksturointiin. Yksi konsti on laittaa monta tekstuuria päällekäin, tämähän onnistuu suoraan Blenderin omilla toiminnoilla. Nämä ovat niitä Blenderin omia tekstuureja. (Wood, Stucci, Noise...)

Jos johonkin objektiin halutaan tavallisen materiaalin päälle valokuvatekstuuri, sen voi tehdä vaikkapa näin:
Image
Rajataan alue, johon kuva on tarkoitus laittaa. Tälle alueelle annetaan oma materiaali tekstuuria varten. (objektilla on siis vähintään kaksi eri materiaalia) Sitten vain UV-mapataan kuva tuolle pienelle alueelle. Nyt sitä tavallista materiaalia voi edelleen muokata UV-kuvan siitä häiriintymättä.

Nyt en kirjoita enempää, kun kerran tuxerilta on tutoriaali tulossa. :wink:
User avatar
tuxer
ADMIN
Posts: 511
Joined: 07.10.2007, 09:27

Re: Tekstuurit

Post by tuxer »

tuxer wrote:UV-tutoriaali on työn alla, valmis vuoden loppuun mennessä :)
Pyyyh, ei ihan aikataulu pitänyt :(

Mutta jotain sain aikaan kuitenkin:
http://www.opendimension.org/blender/pa ... appaus.php

Tuossa on nyt äärimmäisen simppelit tapaukset mutta toivottavasti niillä alkuun pääsee. Palautetta otetaan vastaan :)
User avatar
CosMOS
Moderaattori
Posts: 82
Joined: 13.10.2007, 23:31

Re: Tekstuurit

Post by CosMOS »

Ennen kuin käyttää UV Face Select modea, kannattaa tarkistaa, että kappaleen pintojen normaalit ovat ulos päin. Tekstuuri näkyy sillä puolella facea, jossa normaalia osoittava sininen viiva on. Muuten voi tulla odottamattomia ongelmia, nimittäin väärin päin olevat facet eivät näy lainkaan UV Face Select modessa. Normaalit voi kääntää yksitellen W -> Flip Normals tai valitsemalla kaikki pinnat ja CTRL + N.
User avatar
tuxer
ADMIN
Posts: 511
Joined: 07.10.2007, 09:27

Re: Tekstuurit

Post by tuxer »

Hyvä pointti. Kopsin vastauksesi suoraan tuonne sivun alareunaan ja laitoin linkin tänne. Toivottavasti on ok?
User avatar
ramppis
Posts: 113
Joined: 07.12.2007, 00:12

Re: Tekstuurit

Post by ramppis »

Ennen kuin viime keväänä äkkäsin tuon normaaleista johtuvan facen näkymisen/näkymättömyyden, käytin twosideä jos face ei näkynyt. Usein ei kuitenkaan ole tarvetta kaksipuolisuudelle.

Kun itse en ole kirkonkylä-työssäni edes tehdyt renderointeja niin tarvitseeko siinä tapauksessa tekstuureja lisätä lainkaan texture-napista? Pelkästään image-editorissa asetetut UV-tekstuurit joka tapauksessa näkyvät pelitilassa.
User avatar
Sienikasvusto
ADMIN
Posts: 237
Joined: 26.07.2007, 23:19

Re: Tekstuurit

Post by Sienikasvusto »

Voithan kokeilla jollakin toisella koneella kirkonkylääsi! :D
Minä en tiedä, mitä kaikkea dataa siirtyy pakatun .blend tiedoston kanssa, eli blender ei välttämättä tallenna mukaan UV-mappauksessa käytettyjä refrenssikuvia.
User avatar
CosMOS
Moderaattori
Posts: 82
Joined: 13.10.2007, 23:31

Re: Tekstuurit

Post by CosMOS »

tuxer wrote:Kopsin vastauksesi suoraan tuonne sivun alareunaan ja laitoin linkin tänne. Toivottavasti on ok?
Asia kunnossa eli OK!
ramppis wrote:Ennen kuin viime keväänä äkkäsin tuon normaaleista johtuvan facen näkymisen/näkymättömyyden, käytin twosideä jos face ei näkynyt. Usein ei kuitenkaan ole tarvetta kaksipuolisuudelle.
Paitsi UV mappauksessa, myös tavallisessa meshin muokkauksessa on merkitystä normaalien suunnalla. Ne normaalien suunnat voivat itsestään vaihtua monimutkaisessa mallissa, johon tehdään reikiä ja sitten niitä ehkä täytetään uudelleen ja muutenkin muokataan pintoja moneen kertaan. Itsekin olen tämän joskus opetellut kantapään kautta.

Tässä kuvassa on kaksi samanlaista objektia. Toisessa on käännelty muutamia faceja nurinpäin ja sen huomaa.
User avatar
tuxer
ADMIN
Posts: 511
Joined: 07.10.2007, 09:27

Re: Tekstuurit

Post by tuxer »

Kun itse en ole kirkonkylä-työssäni edes tehdyt renderointeja niin tarvitseeko siinä tapauksessa tekstuureja lisätä lainkaan texture-napista? Pelkästään image-editorissa asetetut UV-tekstuurit joka tapauksessa näkyvät pelitilassa.
Pelimoottoria varten ei tarvitse tekstuureja lisätä, kunhan huolehtii että kuvat kulkee mukana, kuten SK sanoi. Tästä kuvien pakkaamisesta mukaan taisi ollakin jo aiemmin puhetta.
User avatar
ramppis
Posts: 113
Joined: 07.12.2007, 00:12

Re: Tekstuurit

Post by ramppis »

Asia ok. Näin olin ymmärtänytkin. Olisipa tällainen foorumi ollut silloin kun blendua aloin opettelemaan.

Siirsin kokeeksi kannettavaan tämän työni pakattuna tiedostona ja kaikki näkyi niin kuin pitikin!
Tosin ensin kannettavassa oli Blenderin vanhempi versio ja silloin eivät tekstuurit näkyneet. Asensin koneeseen 2.43, jota tällä hetkellä käytän niin sitten pelitti.
Post Reply