Aloittelija kysyy

Keskustelua 3D:stä ja avoimesta lähdekoodista.
Post Reply
Tompero
Posts: 9
Joined: 12.06.2011, 00:31

Aloittelija kysyy

Post by Tompero »

Moi.Latasin tuossa Blender 2.5:n ja muutaman päivän olen sitä tässä koittanut opetella.Mistä löytäisi hyviä ohjeita aloittelijalle juuri tuolle 2.5 versiolle?Vanhemmille versioille löytyy ohjeita vaikka miten paljon mutta tälle uudemmalle en ole oikein hyviä ohjeita löytänyt.Ja mielellään suomenksi. :|
User avatar
tuxer
ADMIN
Posts: 511
Joined: 07.10.2007, 09:27

Re: Aloittelija kysyy

Post by tuxer »

Taitaa olla suomenkieliset ohjeet vähissä. Mutta kannattaa katsella noita englanninkielisiä videotutoriaaleja. Vaikka kieltä ymmärtäisikään, niin siitä näkee mitä tehdään joten jyvälle pääsee sitä kautta.
Esim:
http://www.blendercookie.com/tag/blende ... -tutorial/
Youtubesta "blender 2.5 tutorials"

Voihan sitä tietysti koittaa googlella kääntää englannikielisiä tutoriaalisivuja myös.
Tompero
Posts: 9
Joined: 12.06.2011, 00:31

Re: Aloittelija kysyy

Post by Tompero »

Juuh,näin olen tähänkin asti toiminut mutta kiitos neuvosta silti.Nuo suomenkieliset videotutoriaalit olisi vaan nopeuttanut oppimista paljon mutta koheneepahan kielitaito taas.
Tompero
Posts: 9
Joined: 12.06.2011, 00:31

Re: Aloittelija kysyy

Post by Tompero »

Nyt tämä blender alkaa jo vähän aueta ja onkin muuten mainio pakkaus!Mitenkäs muuten tuo värien/tekstuurien laitto yksittäiseen faceen?Tulee värjättyä aina koko objekti. :?
User avatar
tuxer
ADMIN
Posts: 511
Joined: 07.10.2007, 09:27

Re: Aloittelija kysyy

Post by tuxer »

Materiaalin voi lisätä erillisiin pintoihin assign painikkeen avulla. Ensin sinulla pitää olla useampia materiaaleja.
Screenshot.png
PS. jatkossa aloita aina uusi säie uudelle aiheelle.
User avatar
Kalmageddon
Posts: 50
Joined: 03.01.2008, 21:24

Re: Aloittelija kysyy

Post by Kalmageddon »

Itse olen blenderiä käyttänyt jo monia vuosia. blender-2.49b on tuttu, ja sillä onnistuu monenmoiset kikat. Nyt on ollut kuitenkin pienehkö tauko 3D-mallintamisesta ja tämän uuden 2.5 käyttö takkuilee ja takertelee. Suoraan sanottuna tyhmä olo. Kaikki ei enään löydykkään niin yksinkertaisesti, kaikki vanhat näppäinyhdistelmät ei enään toimi, uudistunut käyttöliittymä vieras. Miten päästä takaisin kärryille, vaikka kokemusta jo on?
marksto
Posts: 55
Joined: 20.10.2007, 16:00

Re: Aloittelija kysyy

Post by marksto »

Katsopa vaikka 3D Design Course. Kun 2.4x versio sujuu, sieltä on mielestäni nopea katsoa uuden käyttöliittymän periaatteet. Itse asiassa eniten on muuttunut ulkoasu. Uutta on toki tullut.
Blender Artists.org-sivustoa seurailemalla pysyy hyvin kärryillä ohjelman kehittymisestä; jopa minäkin surkeine kielitaitoineni.
Harmillista kyllä, tämä sivusto näyttää olevan henkitoreissaan.
Post Reply