Page 1 of 1

Yafaray - eka kerta

Posted: 24.03.2011, 11:12
by Brenderr
Latasin koneelle Yafaray ulkoisen rendererin - huom. käytän yhä Blender 2.49 versiota, tähän saakka olen käyttänyt vain sisäistä rendereriä - ja asetin Yafaray-ikkunassa parit valaistus asetukset kohdalleen, sitten tein koe-renderöinnin aiemmin tekemästäni mallinnoksesta (so. auto). Tulos oli muuten ok paitsi että auto-objektin materiaalit ja tekstuurit eivät näy vaan objektin pinta on kauttaaltaan harmaa. Tämä pitäisi jotenkin säätää kohdalleen Yafaray-ikkunassa?

Youtubesta löytyy ainoastaan simppeleitä laita-apinanpää-ja-paina-render -tyylisiä Yafaray opetusvideoita, joten kysyisin, että miten saa näkymään auton materiaalit sekä tekstuurit niin kun pitää? Auto on siis yksi mesh-objekti, jossa useita vertex-ryhmiä, ja näille vertex ryhmille on asetettu eri materiaaleja (kuten kromi tai pintatekstuuri UV-mapattuna).

Re: Yafaray - eka kerta

Posted: 24.03.2011, 18:45
by sssampo
Joo siis materiaalit pitää asettaa erikseen yafaraylle. Tuossa ihan kelvollinen ohjekirja, josta löytyy myös materiaaleille ohjeita:
http://www.yafray.org/downloads/yafaray_book3.pdf

Yafaray selkiytyy

Posted: 27.03.2011, 18:05
by Brenderr
Okei, kiitti linkistä. Aluksi kokeilin LuxRenderiä mutta se valikkoineen ja säätöineen näytti mutkikkaammalta kuin tämä Yafaray. Blenderin sisäinen
Renderihän on mukavan simppeli: paina vaan nappia ja homma hoituu.. Mutta nyt pienen totuttelun jälkeen, alan "hiffata" Yafarayn logiikkaa:
tässähän siis valitaan listalta yksitellen materiaali ja pannaan materiaalille säädöt kohdilleen (väri, materiaalinlaatu kuten lasi tms.) ja that's it.. Noin pelkistetysti.

Re: Yafaray - eka kerta

Posted: 27.03.2011, 21:53
by tuxer
Luxrender on erityyppinen renderoija kuin Yafaray. Siinä on kyllä säätönsä mutta jos haluat realistisen huonevalaisun yhdellä lampulla niin luxrenderillä vain laitat sen lampun sinne ja annat pinnoille materiaalit. Rendausajat tiemmä on aika pitkiä...