Page 1 of 1

objektin luominen ei onnistu

Posted: 28.02.2010, 19:31
by minkkinen2000
moi.

olen uusi blenderin käyttäjä.
Alku lähti ihan kivasti rullaamaan, mutta objektien luominen ei onnistu.
kun painan space>add>.. etc, niin mitään ei kuitenkaan ruutuun ilmesty :?:

käytössäni on imac

Re: objektin luominen ei onnistu

Posted: 28.02.2010, 21:14
by Sienikasvusto
Heipähei!

Kerrothan mikä versio blenderistä ja OS X:ästä sulla on?

Re: objektin luominen ei onnistu

Posted: 28.02.2010, 22:49
by minkkinen2000
moi.



blender-2.49b-OSX-10.5-py2.5-intel

ja imaccini on
mac OSX vers.10.6.2

Re: objektin luominen ei onnistu

Posted: 28.02.2010, 23:55
by Sienikasvusto
Osaatko käynnistää blenderin päätteessä?
Eli siis etsit sen blenderin ohjelmatiedoston(blender.app) ja napsautat joko toisella hiiren näppäimellä tai ctrl+hiiren ensimmäinen nappi ja valitset "Näytä pakkauksen sisältö" englanniksi "Show package contents".
Siirryt avautuneessa kansiopuussa ensin Contents -> MacOS ja lopuksi tuplaklikkaat "blender" tiedostoa.
Ensin avautuu eteesi pääte ja siihen tulostuu esim. blenderin virheet yms. Kokele tehdä toimintoja jotka eivät toimi ja katso tulostuuko päätteeseen mitään. Jos tulostuu liitä tänne foorumille.

Re: objektin luominen ei onnistu

Posted: 01.03.2010, 15:06
by minkkinen2000
no jopas.

duunikoneella kokeilin myös - sama ongelma - objektit ei ilmesty ruudulle.

sitten kokeilin avata blenderin ylläolevin konstein, ja koitin luoda objektin - ja kappas.
Objekti ilmestyikin ruudulle - buuttasin blenderin ja avasin nyt ihan normaalisti - vika korjattu.
objektin luonti onnistuu.

tänks.

pitää vielä kokeilla onnistuuko kotikoneella samallailla.

Re: objektin luominen ei onnistu

Posted: 01.03.2010, 18:26
by minkkinen2000
..vaan ei,
ei toimi vieläkään kotikoneella..


tuolla blenderin sivustolla näyttäisi olevan OSX 10.3, 10.4, ja 10.5 käyttöjärjestelmille..
minulla on 10.6. versio..
vai pitäisikö noiden toimia uudemmassa?

oliskos tossa ongelma?

äääh - turhauttavaa...

---------
(edit)

kokeilin tota uutta 2.5 alphaa,
se näytti toimivan.

pitäisikö suosiolla nyt siirtyä siihen? harmittavaa kun käyttöliittymä on täysin erilaisen näköinen kuin
aiemmin.. juuri kun totuin vanhaan..
onko tämä alpha siis blenderin uusi versio, vai onko se erillinen lisäosa esim. pelien koodaamiseen tai jotain?

---------
(edit edit)

pitääkö python erikseen asentaa?

Re: objektin luominen ei onnistu

Posted: 02.03.2010, 09:21
by tuxer
pitäisikö suosiolla nyt siirtyä siihen? harmittavaa kun käyttöliittymä on täysin erilaisen näköinen kuin
aiemmin.. juuri kun totuin vanhaan..
onko tämä alpha siis blenderin uusi versio, vai onko se erillinen lisäosa esim. pelien koodaamiseen tai jotai
Jep, se on blenderin uusi versio. Uusi käyttöliittymä teetättää töitä meillä kaikilla, mutta kyllä se on kuitenkin askel eteenpäin.

Re: objektin luominen ei onnistu

Posted: 02.03.2010, 12:54
by minkkinen2000
tuxer wrote:
pitäisikö suosiolla nyt siirtyä siihen? harmittavaa kun käyttöliittymä on täysin erilaisen näköinen kuin
aiemmin.. juuri kun totuin vanhaan..
onko tämä alpha siis blenderin uusi versio, vai onko se erillinen lisäosa esim. pelien koodaamiseen tai jotai
Jep, se on blenderin uusi versio. Uusi käyttöliittymä teetättää töitä meillä kaikilla, mutta kyllä se on kuitenkin askel eteenpäin.
toi 2.5 tuntu kyllä ihan toimivalta - mutta kaatuili kiusallisen useasti - lisäksi en onnistunut tuomaan backgroundkuvaa..

Re: objektin luominen ei onnistu

Posted: 02.03.2010, 13:17
by tuxer
Se on vielä alpha-asteella joten ihan valmis se ei vielä ole

Itselläni oli tässä vähän sama juttui eli kun 2.49 jää pois, niin ei sen varaan kannata kauheasti rakentaa mutta sitten 2.5 ei ollut vielä valmis. Tämän takia päätin luopua blenderistä yhden projektin kohdalla (pelimoottorin käyttö oli lähinnä kyseessä)

Mutta kunhan 2.5 valmistuu niin pitää sitten alkaa taas perehtymään kunnolla.

Re: objektin luominen ei onnistu

Posted: 02.03.2010, 23:08
by minkkinen2000
ongelma ratkesi - oli jonkinlainen kamera asettelu pielessä

shift+c


:)