3d tietokone?

Keskustelua 3D:stä ja avoimesta lähdekoodista.
ArM
Posts: 85
Joined: 08.02.2009, 14:54

3d tietokone?

Post by ArM »

Moi, mietein tässä blenderin ominaisuuksia ja koitin selvittää, että minkälaisia toimintoja se tukee tietokoneesta. Eli ajatuksena oli sellainen, että jos haluaisi koota hyvän tietokoneen alle 1000e:lla 3d-mallinnusta ja kuvankäsittelyä sekä vähäistä pelaamista varten, niin minkälainen sen pitäisi olla?

Prosessoriin, muistiin ja näytönohjaimeen pitäisi panostaa ilmeisesti.

Tukeeko Blender 4 ydinprosessoria? (tää on ehkä tärkein kysymys)
Muistia pitäis hommata niin paljon kun vaan emoon mahtuu heti ensimmäisenä.
Emolevyn pitäis olla sellanen johon vois saada mahtumaan mahdollisesti 2 näytönohjainta.
Näytönohjaimeks oon aatellut jotakin Atin korttia, ei kaikista kalleinta, mutta sellasta millä pärjää.
Katsoin, että joku kortti maksoi vain 140e ja kuitenkin vaikutti tosi tehokkaalta. Myöhemmin vois sitten hommata toisen samanlaisen siihen jos tulee tarvetta.

Mua ei haittaa jos kone kuulostaa pölynimurilta, musiikkia sit kovemmalle vaan tai jotaki. :P
sssampo
Posts: 179
Joined: 10.07.2008, 20:18

Re: 3d tietokone?

Post by sssampo »

ArM wrote: Tukeeko Blender 4 ydinprosessoria? (tää on ehkä tärkein kysymys)
Kyllä. Muista asioista ei ole oikein tietoa.
nassepossu
Posts: 19
Joined: 21.09.2008, 10:23

Re: 3d tietokone?

Post by nassepossu »

http://koti.mbnet.fi/topikuu/kone.PNG tuolla paketilla pitäisi onnistua nyt ja lähitulevaisuudessa kaikki. Jos haluat säästää, vaihda näytönohjain Radeon hd 4870 malliin. Käytännössä kaksi näytönohjainta on huono sijoitus, koska et kuitenkaan saa tuplasti parempaa suorituskykyä ja myöhemmin on tyhmää päivittää lisäämällä toinen näytönohjain, jos uusi näytönohjainsukupolvi on jo ilmestynyt.
Könni
Posts: 66
Joined: 06.01.2009, 11:13

Re: 3d tietokone?

Post by Könni »

Production specs for Hardware

* 64 bits, Quad core CPU
* 8 GB Ram
* two times 1920 x 1200 px Display with 24 bit color
* 3 Button Mouse + tablet
* Open GL Graphics Card with 768 MB Ram, ATI FireGL or Nvidia Quadro
Voitko pistää speksit tänne kun oot ostanu koko paketin. Mä oon miettinyt ihan samaa.

Toivoo nimim. "Läppärissäni 566 MB, miäti"
Last edited by Könni on 05.07.2009, 21:06, edited 1 time in total.
Könni
Posts: 66
Joined: 06.01.2009, 11:13

Re: 3d tietokone?

Post by Könni »

Production specs for Hardware

* 64 bits, Quad core CPU
* 8 GB Ram
* two times 1920 x 1200 px Display with 24 bit color
* 3 Button Mouse + tablet
* Open GL Graphics Card with 768 MB Ram, ATI FireGL or Nvidia Quadro
Voitko pistää speksit tänne kun oot ostanu koko paketin. Mä oon miettinyt ihan samaa.

Toivoo nimim. "Läppärissäni 566 MB, miäti"
ArM
Posts: 85
Joined: 08.02.2009, 14:54

Re: 3d tietokone?

Post by ArM »

Kiitos vinkistä! Mä ilmottelen tänne teille sitten kun olen saanut ostettua kaikki osat ja rakennettua. Tää tosin saattaa kestää vähän aikaa, koska mun pitää ensin tehdä niska limassa töitä ja ansaita ne rahat.
User avatar
LeBis
Posts: 37
Joined: 22.04.2008, 23:39

Re: 3d tietokone?

Post by LeBis »

Jos haluat säästää, vaihda näytönohjain Radeon hd 4870 malliin.
Mulla on tuo Radeon hd 4870 malli ja kaks näyttöö,
se kippaa melkein aina JAVAA nähdessään, näyttö jumittaa ja pimenee
Catalyst VPU Recover käynnistää kyllä näyt.ohjaimen noin 10 sec kuluttua uusiksi mutta silti se haittaa
Sitä odottaa esim. sampo-pankin sivulla koska kossahtaa tai esim kontrol-paneelin java asetuksiin mennessä

Java & catalyst & ajurit asennettu uusiksi vieläkin kippaa :x
LeBis .
skyjack
Posts: 42
Joined: 27.10.2007, 00:18

Re: 3d tietokone?

Post by skyjack »

LeBis wrote:
Jos haluat säästää, vaihda näytönohjain Radeon hd 4870 malliin.
Mulla on tuo Radeon hd 4870 malli ja kaks näyttöö,
se kippaa melkein aina JAVAA nähdessään, näyttö jumittaa ja pimenee
Catalyst VPU Recover käynnistää kyllä näyt.ohjaimen noin 10 sec kuluttua uusiksi mutta silti se haittaa
Sitä odottaa esim. sampo-pankin sivulla koska kossahtaa tai esim kontrol-paneelin java asetuksiin mennessä

Java & catalyst & ajurit asennettu uusiksi vieläkin kippaa :x
Mikä käyttöjärjestelmä? Eikö missään muussa sovelluksessa aiheuta samaa?
ArM
Posts: 85
Joined: 08.02.2009, 14:54

Re: 3d tietokone?

Post by ArM »

nassepossu wrote: Käytännössä kaksi näytönohjainta on huono sijoitus, koska et kuitenkaan saa tuplasti parempaa suorituskykyä ja myöhemmin on tyhmää päivittää lisäämällä toinen näytönohjain, jos uusi näytönohjainsukupolvi on jo ilmestynyt.
Mä sain tuon idean jostakin missä hehkutettiin ihan kybällä tätä crossfire toimintoa, jolla ohjelmat ja pelit osais siirtää esim atin ajureilla käsiteltävän kuvamateriaalin kahdelle näytönohjaimelle niin, että kuormitus puolittuisi kummallekin. Mut käytännössä en tiedä asiasta kovinkaan paljoa faktatietoa.

Tuo javajuttu kuulostaa aika pelottavalta... Mulla on kokemusta siitä, että mun tietokoneeseen yleensä tulee kaikki suuri osa selvittämättömistä ongelmista, mitä vaan on mahdollista.

Esim ootteko kuullut ubuntun sellasesta ongelmasta, jossa näppäimistö menee jumiin joka kirjaimella, kuulemma hhhhhhhhhhhhhhhhhaaaaaaaaaaaaarrrrrrrrrrrrrrvvvvvvvvvoooooojjjjjjjeeeeeeeeennn herkkua, kuitenkin asennettuani ubuntun koneeseeni tämä ongelma ilmestyi samalla, tehden tietokoneen käyttämisen hankalaksi... :/ (ongelma on jo ratkaistu, mutta silloin se oli ärsyttävää.)
skyjack
Posts: 42
Joined: 27.10.2007, 00:18

Re: 3d tietokone?

Post by skyjack »

ArM wrote:Tuo javajuttu kuulostaa aika pelottavalta... Mulla on kokemusta siitä, että mun tietokoneeseen yleensä tulee kaikki suuri osa selvittämättömistä ongelmista, mitä vaan on mahdollista.

Esim ootteko kuullut ubuntun sellasesta ongelmasta, jossa näppäimistö menee jumiin joka kirjaimella, kuulemma hhhhhhhhhhhhhhhhhaaaaaaaaaaaaarrrrrrrrrrrrrrvvvvvvvvvoooooojjjjjjjeeeeeeeeennn herkkua, kuitenkin asennettuani ubuntun koneeseeni tämä ongelma ilmestyi samalla, tehden tietokoneen käyttämisen hankalaksi... :/ (ongelma on jo ratkaistu, mutta silloin se oli ärsyttävää.)
Itselläni on ollu useampi näytönohjain atilta ja nvidialta (ollut myös 4870 ajossa), niin en ole ainaan ite kertaakaan törmänny tuollaseen java ongelmaan. Töissä tosin oli yks java ongelmainen, mutta se kone teki myös muilla sovelluksilla, jotka tarvitsi näytönohjaimelta jotain enemmän. Kyseinen vika korjaantu käyttöjärjestelmän uudelleen asentamalla, mutta tarkempaa tietoa mistä vika johtu ei selvinnyt.

Minulla tekee vähänväliä labtecin näppis tuota näppäimien jumittumista eri distroissa, windowssi toimii ihan ok.
bl33d
Posts: 63
Joined: 26.09.2008, 22:27

Re: 3d tietokone?

Post by bl33d »

Sit muistetaan se et jotta koneesi osaa käyttää kaikkea muistia on sen oltava 64 bittinen. Tähän käyttöön sopii mainiosti esim Ubuntu 64bittisyydellä.
Intel Q6660 Quad 2.4GHz, DDR2 6114MB @ 800Mhz, NV GF 8600 512Mb, 3D Connexion Spacenavigator PE @ Linux Ubuntu 64 10.04
nassepossu
Posts: 19
Joined: 21.09.2008, 10:23

Re: 3d tietokone?

Post by nassepossu »

Crossfirellä/SLI:llä saa parhaimmillaan n. 70% suorituskykylisän. Usein ei mitään ja joskus ongelmia (outoja grafiikkabugeja peleissä etc.). Jos käytät Linuxia vaihtaisin näytönohjaimeksi Nvidian Geforce GTX 275, koska Atin ajuritukea väitetään huomattavasti huonommaksi.
ArM
Posts: 85
Joined: 08.02.2009, 14:54

Re: 3d tietokone?

Post by ArM »

Ok, ajattelinkin, että aika epätodennäköinen säkä pitäis käydä, että toi javajuttu tulis itellekin.

Mä en käytä ubuntua enää, tosin saattaa olla, että kokeilen sitä uudella koneella joskus vielä. Käsittääkseni atin uudemmilla näytönohjaimilla on jo ihan hyvä linuxtuki. Tosin linuxkaverini on haukkunut atia tässä jo jonkun aikaa mulle, mutta se tosiaan johtuu hänen linuxtaustastansa.
Tomppeli
Posts: 24
Joined: 23.06.2008, 17:11

Re: 3d tietokone?

Post by Tomppeli »

ArM wrote:Käsittääkseni atin uudemmilla näytönohjaimilla on jo ihan hyvä linuxtuki.
Ei ole vaan se on pikemminkin päinvastoin. Linuxille kehitetään avoimia ajureita, joilla saa 3D-kiihdytyksen vanhemmille (eli Radeon 9800 ja vanhemmat) näytönohjaimille. Uudemmille se on vasta tulossa. Suljetut ajurit (atin tarjoamat) toki toimivat, mutta ainakin uusimmassa Ubuntussa niiden kanssa on ollut ongelmia. Eli Jauntyllä (9.04) ne eivät tahdo aina toimia, mutta vanhemmilla kylläkin.
peran
Posts: 49
Joined: 13.04.2009, 04:07

Re: 3d tietokone?

Post by peran »

Nvidia ilmeisesti edelleen ovat parhaat ohjaimet linux-koneisiin, mikäli intelin tehot eivät tyydytä.
Atin tilanne on paranemaan päin, mutta milloin se ylittää ostokynnykseni? Onkin jo eri asia.

Valitettavaa on Nvidian teho/hinta suhde, mutta maksaneen se ongelmien ratkaisujen etsiminen - ainakin hermoja.

Nyt ostaisin mieluummin Nvidian, mutta puolen vuoden päästä en sitten tiedäkkään.

Atin vapaat ajurit projekti on lupaavasti edennyt, joten Ati saattaa olla sijoitus tulevaisuuteen Linux-puolella.
Post Reply