3d tietokone?

Keskustelua 3D:stä ja avoimesta lähdekoodista.
ArM
Posts: 85
Joined: 08.02.2009, 14:54

Re: 3d tietokone?

Post by ArM »

Mä oon sitä mieltä, että Atin on pakko ruveta panostamaan myös linux puolelle. Muuten se tippuu kokonaan kehityksestä. Microsoft on kovaa vauhtia pistämässä asioitansa perseellensä ja yleisön painostuksesta se tulee väkisin jäämään pienemmälle osalle käyttöjärjestelmäpuolella jossakin vaiheessa. Eli sen monopoliasema taitaa olla pian mennyttä. Ite en ainakaan tykkää Microsoftista yhtään.
Tomppeli
Posts: 24
Joined: 23.06.2008, 17:11

Re: 3d tietokone?

Post by Tomppeli »

ArM wrote:Mä oon sitä mieltä, että Atin on pakko ruveta panostamaan myös linux puolelle. Muuten se tippuu kokonaan kehityksestä. Microsoft on kovaa vauhtia pistämässä asioitansa perseellensä ja yleisön painostuksesta se tulee väkisin jäämään pienemmälle osalle käyttöjärjestelmäpuolella jossakin vaiheessa. Eli sen monopoliasema taitaa olla pian mennyttä. Ite en ainakaan tykkää Microsoftista yhtään.
ATI/AMD (tai siis AMD/ATI) on avannut tietojaan näyttiksistään ja niille kehitetään kovaa vauhtia avoimia ajureita linuxille. Eli tulevaisuudessa toivottavasti ne toimivat erittäin hyvin. Vielä ne ovat vähän keskeneräiset eli kaikki alle x1xx toimivat yleensä hyvin, mutta siitä ylöspäin eivät ja kaikki >= x2xxx toimivat uusimmilla suljetuilla. Siihen väliin jääkin sitten yksi sarja (eli x1xx), joka ei tahdo toimia kummallakaan (vaikka jostain syystä toisin väitetään...? tai sitten minulla on vanhentunutta tietoa) ellei käytä vanhempia ajureita ja vanhempaa X.orgia (eli vanhempi jakeluversio pitää olla käytössä).

Lisää noista ATeIsta: http://dri.freedesktop.org/wiki/AMD?hig ... eVendor%29 ja http://xorg.freedesktop.org/wiki/RadeonFeature
ArM
Posts: 85
Joined: 08.02.2009, 14:54

Re: 3d tietokone?

Post by ArM »

http://www.verkkokauppa.com/index.php?p ... ll_empty=1 olisko tollasessa kasauksessa mitään järkeä?
skyjack
Posts: 42
Joined: 27.10.2007, 00:18

Re: 3d tietokone?

Post by skyjack »

ArM wrote:http://www.verkkokauppa.com/index.php?p ... ll_empty=1 olisko tollasessa kasauksessa mitään järkeä?
Itse vaihtaisin tuon antecin virtalähteen johonkin toiseen tai vaihtasin koko kopan johonkin toiseen, joka olis oma mielipiteeni (tosin onhan toi koppa ihan hieno ulkoisesti, mutta sisältä hirveän ahdas minusta.). Kannattaisin ihan kovon ostamista tuohon esim http://www.verkkokauppa.com/popups/prod ... p?id=13570 Pitemmän päälle toi kovo on nopeampi ja parempi ratkaisu, kuin tuo ide sata adapteri viritys, jos et sitten meinannu tuota cd/dvd asemaan laittaa, joka on silti aika huono idea. Tolta emolevyltähän löytyy yksi ide liitin, mihin saa kaksi ide laitetta kiinni. Muuten ihan käyvä peli.
ArM
Posts: 85
Joined: 08.02.2009, 14:54

Re: 3d tietokone?

Post by ArM »

Ahh, ehdein jo tilaamaan tuon höskän. Mulla on 2 isoa IDE kiintolevyä tässä tietokoneessa jotka ajattelin molemmat häsätä tuonne sisälle. Tosin voisin kyllä perua vielä tuon kaupan. En muistanut noita IDE liitännöistä joita tohon kuuluu... Oon koittanu päästä tehokkaisiin mittoihin mah halvalla, sen takia tossa oon käyttäny tollasia vaihtoehtoja. Mikö tossa virtalähdejutussa on pointtina? Tai siis miks toi virtalähde ei oo hyvä? Kotelon ahtauden ymmärrän. Tosin kaveri kehu sitä koteloo mulle, nyt oon sen suhteen kahde vaiheilla, että ketä uskoa. Olis pitäny googlettaa enemmän, mut jostaki syystä mua ahdistaa googlailla näitä juttuja, kun en tajua tarpeeks näistä osista... :D
Tomppeli
Posts: 24
Joined: 23.06.2008, 17:11

Re: 3d tietokone?

Post by Tomppeli »

ArM wrote:Mikö tossa virtalähdejutussa on pointtina? Tai siis miks toi virtalähde ei oo hyvä? Kotelon ahtauden ymmärrän. Tosin kaveri kehu sitä koteloo mulle, nyt oon sen suhteen kahde vaiheilla, että ketä uskoa. Olis pitäny googlettaa enemmän, mut jostaki syystä mua ahdistaa googlailla näitä juttuja, kun en tajua tarpeeks näistä osista... :D
Minusta tuossa kotelossa ei ole sinällään mitään isompia vikoja (täällä samanlainen ei kuitenkaan minulla, mutta kasasin sen koneen). Voihan se tietysti olla ahdas jos sen ihan täyteen tunkee, mutta ainakin täällä käytetyllä varustuksella (näyttis, kaksi kiintolevyä, dvd-asema, kortinlukija ja levykeasema (!) nämä siis niitä "valinnaisia" juttuja) se on ollut ok.
Sellainen juttu siinä tosin on, että virtakytkin on luukun takana, mutta eihän sitä jatkuvasti tarvitse painella. :)
Luulisin kyllä tuon 500W virtalähteen riittävän, vaikka isot (siis 3,5") kiintolevyt tahtovatkin viedä jotain 40W virtaa ja näyttiskin on kohtalaisen rohmu eli siinä en uskoisi olevan ongelmia. En ole tarkistanut montako lisävirtaliitintä tuosta näyttiksestä löytyy, enkä montako virtalähteessä on. Se kannattanee vielä vilkaista.

Noista IDE/SATA-adaptereista en tiedä, mutta kahden ide-levyn laittaminen yhdellä johdolla voi tuoda ongelmia ainakin tuossa kotelossa. Siinä emossa ei vissiin kuitenkaan ole kuin yksi IDE-liitin (täällä kanssa joku ASUS P5QL) eli siihen saa vain kaksi IDE-asemaa ilman virityksiä. Siksi DVD-aseman pitänee olla SATA-liittimellä.
ArM
Posts: 85
Joined: 08.02.2009, 14:54

Re: 3d tietokone?

Post by ArM »

No nyt mulla olis tämä tietokone tässä sitten. Asensin siihen ubuntun, mutta en oo kauheesti päässy viel tekeen mitään järkevää, kun en saa saunalahden nettitikkua tai mikä lie toimiin ubuntussa. :/ Asensin ubuntun siks aikaa, että windows 7.0 julkastaan.
User avatar
LeBis
Posts: 37
Joined: 22.04.2008, 23:39

Re: 3d tietokone?

Post by LeBis »

skyjack wrote:
LeBis wrote:
Jos haluat säästää, vaihda näytönohjain Radeon hd 4870 malliin.
Mulla on tuo Radeon hd 4870 malli ja kaks näyttöö,
se kippaa melkein aina JAVAA nähdessään, näyttö jumittaa ja pimenee
Catalyst VPU Recover käynnistää kyllä näyt.ohjaimen noin 10 sec kuluttua uusiksi mutta silti se haittaa
Sitä odottaa esim. sampo-pankin sivulla koska kossahtaa tai esim kontrol-paneelin java asetuksiin mennessä

Java & catalyst & ajurit asennettu uusiksi vieläkin kippaa :x
Mikä käyttöjärjestelmä? Eikö missään muussa sovelluksessa aiheuta samaa?
XP ja Windows7 RC rinnakkain asennettuna (Multiboot joka ei toimi :x ), XPssä kuukahtaa edellä mainituilla tavoin, windows 7:n kanssa jo käynnistyksessä 2-3 kertaa ennekuin vakiintuu sitten harvemmin. Windows 7 osaa käynnistää näytönohjaimen itse mutta XPssä pitää olla catalyst (VPU Recover) asennettuna jota ei tuossa seiskassa ole asennettuna
LeBis .
peran
Posts: 49
Joined: 13.04.2009, 04:07

Re: 3d tietokone?

Post by peran »

ArM wrote:No nyt mulla olis tämä tietokone tässä sitten. Asensin siihen ubuntun, mutta en oo kauheesti päässy viel tekeen mitään järkevää, kun en saa saunalahden nettitikkua tai mikä lie toimiin ubuntussa. :/ Asensin ubuntun siks aikaa, että windows 7.0 julkastaan.
Jos saat nettitikun toimimaan, niin todennäköisesti on järkevää pysyä Ubuntussa. Tietenkin sillä edellytyksellä, ettei mitään ylitsepääsemätöntä Ubuntulle ole. Esim. AutoCad.

No, olet ehkä tutkiskellutkin, mutta mitä sanoo päätteessä, kun mokkula on kytkettynä:

Code: Select all

lsusb
Tällä luultavasti saat selville nettitikkusi version, jonka jälkeen on helpompi hakea hakutoiminnolla Ubuntufoorumilta ongelmaan ratkaisua.
http://forum.ubuntu-fi.org/index.php

Tosin todennäköisesti oletkin noi jo tehnyt, joten enpä osaa auttaa. (Itse en ole noihin mokkuloihin sotkenut käsiäni).
Tomppeli
Posts: 24
Joined: 23.06.2008, 17:11

Re: 3d tietokone?

Post by Tomppeli »

ArM wrote:No nyt mulla olis tämä tietokone tässä sitten. Asensin siihen ubuntun, mutta en oo kauheesti päässy viel tekeen mitään järkevää, kun en saa saunalahden nettitikkua tai mikä lie toimiin ubuntussa. :/ Asensin ubuntun siks aikaa, että windows 7.0 julkastaan.
Onko uusin Ubuntu? Kokeile kytkeä se kiinni ja klikkaa oikealla sitä nettiyhteyskuvaketta sieltä paneelista. Valitse muokkaa yhteyksiä, Mobiililaajakaista-välilehti ja Lisää. Nyt pitäisi päästä laittelemaan asetuksia mokkulalle. Sen jälkeen kun olet määritellyt ne niin klikaa (nyt vasemalla) sitä kuvaketta uudestaan paneelista ja valitse se juuri luomasi yhteys.
ArM
Posts: 85
Joined: 08.02.2009, 14:54

Re: 3d tietokone?

Post by ArM »

Mulla on yks linuxguru kaveri ja oon sen kanssa tuota ubuntua kikkaillut, eli ubuntu 9.04:ää. Ei olla millään tavalla saatu toimimaan ilman katkeilua. Myös muilla zte mf636 käyttäjillä on samoja ongelmia ubuntun kanssa.

Ilman näitä tällaisia linuxongelmia olisin jo vuosia sitten vaihtanut käyttämään linuxia.
Ja toinen toki on se atin näytönohjain, jonka ajurit ei ihan oikein vastannut toiveita. En siis voi käyttää blenderiä ubuntulla. :(
skyjack
Posts: 42
Joined: 27.10.2007, 00:18

Re: 3d tietokone?

Post by skyjack »

ArM wrote:Mulla on yks linuxguru kaveri ja oon sen kanssa tuota ubuntua kikkaillut, eli ubuntu 9.04:ää. Ei olla millään tavalla saatu toimimaan ilman katkeilua. Myös muilla zte mf636 käyttäjillä on samoja ongelmia ubuntun kanssa.

Ilman näitä tällaisia linuxongelmia olisin jo vuosia sitten vaihtanut käyttämään linuxia.
Ja toinen toki on se atin näytönohjain, jonka ajurit ei ihan oikein vastannut toiveita. En siis voi käyttää blenderiä ubuntulla. :(
Millälailla se oikein pätkii? Pätkikö työpöytä vai ohjelmat ja millaset ohjelmat pätkii? Saitko asennettua näytönohjaimen ajurit?
ArM
Posts: 85
Joined: 08.02.2009, 14:54

Re: 3d tietokone?

Post by ArM »

skyjack wrote:
ArM wrote:Mulla on yks linuxguru kaveri ja oon sen kanssa tuota ubuntua kikkaillut, eli ubuntu 9.04:ää. Ei olla millään tavalla saatu toimimaan ilman katkeilua. Myös muilla zte mf636 käyttäjillä on samoja ongelmia ubuntun kanssa.

Ilman näitä tällaisia linuxongelmia olisin jo vuosia sitten vaihtanut käyttämään linuxia.
Ja toinen toki on se atin näytönohjain, jonka ajurit ei ihan oikein vastannut toiveita. En siis voi käyttää blenderiä ubuntulla. :(
Millälailla se oikein pätkii? Pätkikö työpöytä vai ohjelmat ja millaset ohjelmat pätkii? Saitko asennettua näytönohjaimen ajurit?
Pätkimistä on pelkästään netin käytössä. Yleensä jos netti joutuu kuormitukselle, esim näytönohjaimen ajurin lataamisen muodossa, niin vähän ajan päästä netti katkeaa. Eli lataaminen loppuu ja eikä sivut päivity. Kuitenkin netti ei ohjelmallisesti ole katkennut, koska linuxin mielestä netti on edelleen päällä. Se pitää siis katkaista itse ja laittaa takaisin päälle, jos haluaa käyttää nettiä vielä.

Ajurin sain ladattua sillä tavalla, että latasin sen toisella tietokoneella. Päivityksiä olen saanut ladattua muuten sillä tavalla, että päivitysohjelma on jatkanut lataamista aina siitä kohtaa mihin se on ennen netin katkeamista päätynyt.

Jos kuitenkin niin onnettomasti käy, että on vaikka lukemassa jotakin foorumia eikä huomaa netin katkenneenn (ainoa millä sen huomaa, on että se ei vain toimi.) niin vähän ajan päästä netti menee ns jumiin. Sitä ei saa ohjelmallisesti enää toimimaan mitenkään, vaan pitää irroittaa tikku usb-portista ja kytkeä takaisin.

Yksi ärsyttävyyden muodoista tässä hommassa on se, että se tikku näkyy kahtena eri nettiyhteytenä. Eli mulla on siellä 2 saunalahtea, joista toinen ei toimi ja toinen toimii. Nämä vaihtelevat aika randomisti paikkaansa, joten välillä vahingossa ottaa sen joka ei toimi. Siinä sähläämisessä menee aikaa hukkaan vielä noiden muiden ongelmien lisäks...

Näytönohjaimen ajuri ei toimi kunnolla. en tiedä asentuko se täysin, kun näytön resoluutio näkyy kyllä hyvänä, mutta 3d-jutut ei toimi. 2d-efektejä näkyy kyllä työpöydällä tarvittaessa. Ubuntun käynnistyminen on tämän takia tosi hidasta, kun se näytönohjain ilmeisesti joutuu lataamaan niillä paskoilla ajureilla sen työpöydän.

Oikeassa alakurmassa lukee himmeällä "unsupported AMD hardware" tää varmaan tarkottaa sitä näyttistä.

http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=26797.0 Tossa linkissä aihetta käsitellään.
skyjack
Posts: 42
Joined: 27.10.2007, 00:18

Re: 3d tietokone?

Post by skyjack »

Oletan, että sulla toi ZTE MF636 HSUPA mokkula. Kaverilla rassasin tuota jonkin aikaa ja totesin, että on todellakin ongelmallinen tikku. :)
Tuon näytönohjaimen ajurin kanssa voisin yrittää auttaa.
Oletko lukassu tällästä ohjeistusta http://wiki.cchtml.com/index.php/Ubuntu ... s_manually
Toissa päivänä tunning yhteen aika tuoreeseen koneeseen ubuntun, niin siihen sain meneen tuon ohjeen avulla ajurit sisälle.
ArM
Posts: 85
Joined: 08.02.2009, 14:54

Re: 3d tietokone?

Post by ArM »

mf636 mainittu... :S Varmaan yks paholaisen pahimmista keksinnöistä se. Voisin koittaa tuota näytönohjainkikkaa kuitenkin kotiin päästyäni, kiitos vinkistä.

Hetkinen, mun näytönohjainta ati tukee linuxille. (näköjään aika huonosti) Onko tuo ohje siis mua varten ollenkaan?

edit: eikun joo, lueskelin vähän tuota, niin tajusin homman. thx
Post Reply