Juomalasi läpinäkyvyysongelma

Materiaalien ja tekstuureiden käyttöön liittyvät kysymykset
Post Reply
mikaelsjoba
Posts: 9
Joined: 07.05.2009, 12:35

Juomalasi läpinäkyvyysongelma

Post by mikaelsjoba »

Eli tein tossa äskettäin tällasen:
Image

Ja ongelmana on toi laseissa oleva valkoinen juttu. Mistä tämä johtuu ja miten sen voi korjata? Ärsyttää meinaan kun ei voi tehdä kunnon viinilaseja kun aina tulee tommonen :(
peran
Posts: 49
Joined: 13.04.2009, 04:07

Re: Juomalasi läpinäkyvyysongelma

Post by peran »

mikaelsjoba wrote:Eli tein tossa äskettäin tällasen:
Ja ongelmana on toi laseissa oleva valkoinen juttu. Mistä tämä johtuu ja miten sen voi korjata? Ärsyttää meinaan kun ei voi tehdä kunnon viinilaseja kun aina tulee tommonen :(
Vaikka olen 100%nen nyyppä, saatan osata neuvoa tässä nimenomaisessa ongelmassa.

Tossa on omani läpinäkyvyys, kun lasista on kyseessä. Se siis toimineen kohtuullisesti:

Kohta, mikä ainakin todennäköisesti meillä on eri tavalla on Depth-arvo transparentin alla. Siihen kun laittaa riittävän suuren, niin pitäisi läpinäkyvyys näkyä kaikissa laseissa. Olettaen tietenkin, että materiaali on kaikissa toi lasi.

Edit - En malta olla mainostamatta saittia, josta saa hyviä lasin kuvia hyvistä laseista:
http://www.riedel.com/
Tältä maailman arvostetuimmalta lasien valmistajalta löytyy laseja lähes joka lähtöön, ja mikä parasta kaikki lasit on kuvattu varsin helposti kopioitavalta profiililta. Lasipuutteina lähinnä Kaljalasi ja iso grogilasi.
Lisäksi toisin kuin Iittalan lasit nämä ovat ajattomia. Vielä tehdään laseja, jotka on suunniteltu jo 60-70 luvulla.
Attachments
blenderlapinakyvyys.png
mikaelsjoba
Posts: 9
Joined: 07.05.2009, 12:35

Re: Juomalasi läpinäkyvyysongelma

Post by mikaelsjoba »

Kiitos! Nyt toimii! :)
Buumi
Posts: 2
Joined: 28.11.2009, 11:21

Re: Juomalasi läpinäkyvyysongelma

Post by Buumi »

Laitan tähän aiheeseen kun melkein sama ongelmakin.
Eli joo, uudehko 3D-mallinnukseen ja Blenderiin yritti myöskin lasia tehdä ja tuskaili ensin tuon saman ongelman kanssa kauan kunnes löysi tämän aiheen. Tuo ongelma selvisikin tuolla osittain mutta ei kokonaan. Kuva kertonee tarkemmin:
Image
Eli tuollainen musta reuna yhä edelleen olemassa.

Toinen mikä ihmetyttää on tuo fresnel arvo, joudun pitämään sen n. >2 että näkyy edes läpi, onko tämä normaalia, kun monella tuntuu toimivan pienemmillä arvoilla ihan ongelmitta. Kiitos vastauksista :)
peran
Posts: 49
Joined: 13.04.2009, 04:07

Re: Juomalasi läpinäkyvyysongelma

Post by peran »

Buumi wrote:Laitan tähän aiheeseen kun melkein sama ongelmakin.
Eli joo, uudehko 3D-mallinnukseen ja Blenderiin yritti myöskin lasia tehdä ja tuskaili ensin tuon saman ongelman kanssa kauan kunnes löysi tämän aiheen. Tuo ongelma selvisikin tuolla osittain mutta ei kokonaan. Kuva kertonee tarkemmin:
Image
Eli tuollainen musta reuna yhä edelleen olemassa.
Laitappas liitteeksi ko. blender-tiedosto, niin voi tutkailla vähän sitä. Yksi mikä tulee mieleen, on että et käytä riittävästi polykoneja muodon kuvaamiseen. Toinen vaihtoehto, joka saattaisi ratkaista ongelman on valon siirtäminen tai uuden valolähteen tekeminen. Ongelma tossa lasin jalassa, jossa siis jalka näkyy lähes mustana saattaa olla, että ko. objekti on kiinni/päälekkäin alustansa kanssa. Mustuus lasissa saattaa olla jopa normaalia yhtä valolähdettä käyttäessä. Vähän kuitenkin näyttää luonnottomalta noin räikeä. Suosittelisin kokeilemaan laittamalla toisen valolähteen kameran taakse. Lisäksi ko. alkuperäistä valonlähdettä voisi laittaa vähän kauemmaksi, kuten yleensä valo on kun kuvataan laseja.
Buumi
Posts: 2
Joined: 28.11.2009, 11:21

Re: Juomalasi läpinäkyvyysongelma

Post by Buumi »

peran wrote: Laitappas liitteeksi ko. blender-tiedosto, niin voi tutkailla vähän sitä. Yksi mikä tulee mieleen, on että et käytä riittävästi polykoneja muodon kuvaamiseen. Toinen vaihtoehto, joka saattaisi ratkaista ongelman on valon siirtäminen tai uuden valolähteen tekeminen. Ongelma tossa lasin jalassa, jossa siis jalka näkyy lähes mustana saattaa olla, että ko. objekti on kiinni/päälekkäin alustansa kanssa. Mustuus lasissa saattaa olla jopa normaalia yhtä valolähdettä käyttäessä. Vähän kuitenkin näyttää luonnottomalta noin räikeä. Suosittelisin kokeilemaan laittamalla toisen valolähteen kameran taakse. Lisäksi ko. alkuperäistä valonlähdettä voisi laittaa vähän kauemmaksi, kuten yleensä valo on kun kuvataan laseja.
Valotuksia kokeilin ja kummasti alkoi tuo musta häviämään, jopa jalka toimii nyt kunnolla, näköjään se oli siis vain siitä kiinni :roll:
Kiitoksia kuitenkin :) Nyt vaan säätämään nuo valotukset vähän sopivampiin paikkoihin.

Mutta mitenkäs, jotenkin yleinen ongelma tuo että kaksi objektia kiinnikkäin renderin kannalta vai? Miten sellaisessa tilanteessa sitten toimittava?
peran
Posts: 49
Joined: 13.04.2009, 04:07

Re: Juomalasi läpinäkyvyysongelma

Post by peran »

Buumi wrote: Mutta mitenkäs, jotenkin yleinen ongelma tuo että kaksi objektia kiinnikkäin renderin kannalta vai? Miten sellaisessa tilanteessa sitten toimittava?
Ne taitaa saada olla kiinnikkäin, muttei päälekkäin. En tosin ole vähään aikaan tehnyt mitään Blenderillä, joten en osaa sanoa häiritseekö se rendausta edelleen, mutta todennäköisesti häiritsee. Siinähän tulee vastaan tilanne, jossa ei tiedetä mitä materiaalia kyseinen alue on. Siirtelemällä kappaleita ja muuttelemalla kappaleiden kokoja ongelmasta luulisi yleensä pääsevän eroon ko. ongelmasta.
Post Reply