Blender teemailta 13.1.2009 Helsinki

Mitä tapahtuu Blender rintamalla. Kerro siitä tänne.
Post Reply
User avatar
tuxer
ADMIN
Posts: 511
Joined: 07.10.2007, 09:27

Blender teemailta 13.1.2009 Helsinki

Post by tuxer »

Kaikille halukkaille tiedoksi:

FLUGIN: tiedotteesta:
Ylihuomenna ti 13.1.2009 klo 17.30 on tämän vuoden
ensimmäinen teemailta. Illan aiheena on 3D-ohjelmisto Blender,
josta tulee kertomaan Ari Häyrinen. Teemailta pidetään Helsingin
yliopiston Kumpulan kampuksella Exactumin rakennuksessa.
Luokkahuone tällä kertaa kuitenkin C222 eikä B222.

Blender on erittäin monipuolinen avoimen lähdekoodin 3D-ohjelmisto,
jolla voi tehdä 3D-mallinnusta, animaatiota, pelejä ja video-editointia.
Ohjelmaan tutustuneet ovat yleensä vaikuttuneita sen mahdollisuuksista
mutta toteavat samaan hengenvetoon ohjelman olevan vaikea ellei jopa
käsittämätön. Teemaillassa esitellään näitä mahdollisuuksia sekä
yleisimpiä aloittelijan kohtaamia hankaluuksia.

Ohje Kumpulan kampukselle saapumiseksi ja kampuskartta:

http://www.helsinki.fi/kumpula/sijainti/
http://www.helsinki.fi/kumpula/kuvat/Kumpulakartta3.pdf

Sisään Exactumin pääovesta, kierreportaita kakkoskerrokseen,
seinänpätkän ympäri ja hiukan eteenpäin toiselle käytävälle, jolta
löytyy huone C222. Mikäli paikalle löytämisessä on ongelmia,
soittakaa minulle numeroon 050 5941416 tai Tuomas Puikkoselle
040 5466967.

Kuukausittaisia Linux-teemailtoja järjestetään Helsingin yliopiston
tietojenkäsittelytieteen opiskelijoiden ainejärjestö TKO-älyn, Suomen
Linux-käyttäjien yhdistyksen FLUGin ja Suomen Unix-käyttäjien
yhdistyksen FUUGin voimin, yhteistyössä Helsingin yliopiston
tietojenkäsittelytieteen laitoksen kanssa. Niistä tiedotetaan
ensisijaisesti TKO-älyn tapahtumakalenterissa
(http://www.tko-aly.fi/calendar) ja jäsenlistalla sekä Flug-l- ja
FUUG-tiedotuslistalla, aikaansaamisen mukaan myös esim.
Ubuntu.fi-foorumeilla ja TKTL:n vapaa-aikalistalla. Tilaisuuksiin on
vapaa pääsy, ja sanaa saa levittää eteenpin mielin määrin.

Teemaillat koostuvat alustuksesta ja vapaasta keskustelusta, jota
jatketaan tietyn divergoitumispisteen jälkeen Arabian kauppakeskuksen
Chico'sissa. Aiheet keskittyvät Linuxiin ja vapaisiin/avoimiin
ohjelmistoihin sekä lähi-ilmiöihin. Uusia aiheita saa mieluusti
ehdottaa; toteutamme erityisesti ehdotuksia, joissa mukana on
potentiaalisen puhujan nimi. ;)

Aiempien teemailtojen materiaalia on linkitettynä TKO-älyn wikissä:
http://www.tko-aly.fi/wiki/index.php?title=Teemaillat
User avatar
tuxer
ADMIN
Posts: 511
Joined: 07.10.2007, 09:27

Re: Blender teemailta 13.1.2009 Helsinki

Post by tuxer »

Tilaisuus saatiin kuin saatiinkin pidettyä vaikka influenssa meinasi viedä mennessään. Porukkaakin oli paikalla ihan kivasti.

Esittelin aluksi vähän Blenderin käyttöliittymää ja joitain sen oikkuja ja erikoisuuksia. Sitten kävin läpi erittäin pintapuolisesti seuraavat asiat:

- pohjapiirustuksen tuonti Inkscapesta
- hahmo-animmatiota (mancandy-hahmolla)
- nopea vilaus videoeditoriin
- softbody-simulaatio (tasolla tippuva hyytelöpallo),
- karvan teko partikkelisysteemillä,
- kangas-simulaatio Cloth-systeemillä (tuulessa liehuva lippu)
- pelimoottorin perusteet (logiikkasysteemi)
- Bullet fysiikkamoottori (holvisimulaatiot)
- Pythonin käyttö pelimoottorissa (kappaleen nopeuden selvittäminen)

Ja lopuksi pätkä Big Buck Bunnyä!

Kiitokset Flugille ja paikalla olijoille.

PS. yritän saada esimerkkitiedostot jonkinlaiseksi paketiksi.
User avatar
tuxer
ADMIN
Posts: 511
Joined: 07.10.2007, 09:27

Re: Blender teemailta 13.1.2009 Helsinki

Post by tuxer »

Tässä joitain yksinkertaisia esimerkkitiedostoja ja linkkejä teemailtaan liittyen:

- pohjapiirustuksen tuonti Inkscapesta
http://opendimension.org/blender_en/svg_import.php

- hahmo-animaatiota (mancandy-hahmo)
http://www.blendernation.com/2007/10/18 ... -released/

- softbody-simulaatio (tasolle tippuva hyytelöpallo),
http://opendimension.org/blender_en/ima ... ball.blend

- kangas-simulaatio Cloth-systeemillä (tuulessa liehuva lippu)
http://opendimension.org/blender_en/ima ... wind.blend

- Bullet fysiikkamoottori (holvisimulaatiot)
http://opendimension.org/blender_en/arch_pressure.php

- Pythonin käyttö pelimoottorissa (kappaleen nopeuden selvittäminen)
http://opendimension.org/blender_en/ima ... illa.blend
Post Reply