Miten saa kaksi viivaa 90 (tai haluamaansa) asteen kulmaan toisiinsa (tai haluamaansa akselia kohden)?
Ei kai vaan tartte laskea itte?
Suora kulma
Re: Suora kulma
Siis 2 erillistä kappaletta 90 asteen kulmaan toisiinsa nähden? Ymmärsinkö oikein?Könni wrote:Miten saa kaksi viivaa 90 (tai haluamaansa) asteen kulmaan toisiinsa (tai haluamaansa akselia kohden)?
Ei kai vaan tartte laskea itte?
esim. naputtelemalla suoraan asteet properties-kenttään (n-näppäin)
http://opendimension.org/blender/pages/ ... eminen.php
Re: Suora kulma
Kysyimpä epäselvästi.Siis 2 erillistä kappaletta
Tarkoitin kahta reunaa (primitiiviä).
Esim: Mun meshissä on yksi reuna (edge), jonka (pääte)pisteet ovat oikeissa kohdissa. Haluan sijoittaa kolmannen pisteen siten, että syntyvän reunan ja edellisen reunan väliin syntyy 90 asteen (tai muu) kulma.
Ts. verteksin ulontaminen tiettyyn suuntaan(?)
Kuva ei vastaa ym. tilannetta, mutta tota näkyvää kulmaa pitäisi säätää.
Re: Suora kulma
Aivan. Tuota tuota no aivan ensimmäiseksi pitää sanoa vaikka tämän varmaan tiedätkin että Blender ei ole cad -ohjelma ja tämäntyyppiset ominaisuudet eivät ehkä ole Blenderin vahvuusalueita.Tarkoitin kahta reunaa (primitiiviä).
Mutta vastaukseen:
Jos reuna, jonka suhteen kulma halutaan luoda on pääakselin suuntainen, niin homma onnistuu helposti snapilla. Yksinkertaisesti vaan siirretään tuo viimeinen piste samaan tason ensimäisen suoran päättävän pisteen kanssa.
Jos taas eka suora ei ole pääakselin suuntainen niin sitten snapin apuna pitää käyttää transform orientations -työkalua (View -> transform orientations) ja laittaa sen avulla väliaikaisesti siirtoakseli sen ekan suoran suuntaiseksi, jotta snappia voi käyttää sitten samalla tavalla.
Ken tietää paremman tavan niin julkituokoon.
Re: Suora kulma
Joo kiitti, siis tossahan toi valikko on keskellä ruutua
Siitä vaan normaali.
Siitä vaan normaali.
wikipedia wrote:normaali, matematiikassa pintaa tai janaa vastaan kohtisuorassa oleva vektori
Re: Suora kulma
Könni wrote:Joo kiitti, siis tossahan toi valikko on keskellä ruutua
Siitä vaan normaali.
Mutta eikö tuo tuossa tapauksessa toimi vain siksi että se on suorakaide, jolloin normaalit ovat 90 asteen kulmassa toisiinsa nähden? Alkuperäinen esimerkkisi ei kuitenkaan ollut suorakaide ja siinä tuo ei onnistune?
Re: Suora kulma
Edellisessä kuvassa ei ole suorakaide, vaan poistin tasosta (Plane) kaksi verteksiä. Jäljelle jäi suora, jota mä tossa kuvassa ulonnan (extrude) normaalia pitkin.
Tässä kuvassa poistin syntyneestä tasosta yhden verteksin jolloin jäi kaksi suoraa (3 vertkeksiä).
Toisen kulman sai sitten haluamaansa kulmaan pyörittämällä kulmaverteksin ympäri ja kirjoittaen kulman asteina (kuvassa 'Rot 30').
Melko vaikealla tavalla täytyy tehdä, mutta eipä tällaisia yleensä tarvitakaan. Netissä on aika monta tutoriaalia miten mallinnetaan ihmisen korva tai käsi tai munuainen, määrittämättä ainoatakaan kahden suoran välistä kulmaa.
Tässä kuvassa poistin syntyneestä tasosta yhden verteksin jolloin jäi kaksi suoraa (3 vertkeksiä).
Toisen kulman sai sitten haluamaansa kulmaan pyörittämällä kulmaverteksin ympäri ja kirjoittaen kulman asteina (kuvassa 'Rot 30').
Melko vaikealla tavalla täytyy tehdä, mutta eipä tällaisia yleensä tarvitakaan. Netissä on aika monta tutoriaalia miten mallinnetaan ihmisen korva tai käsi tai munuainen, määrittämättä ainoatakaan kahden suoran välistä kulmaa.
Re: Suora kulma
Ymmärretty. Luulin että tuossa jotenkin yritettiin kääntää suoraan sen oman normaalin avulla(?) tai jotain vastaavaaKönni wrote:Edellisessä kuvassa ei ole suorakaide, vaan poistin tasosta (Plane) kaksi verteksiä. Jäljelle jäi suora, jota mä tossa kuvassa ulonnan (extrude) normaalia pitkin.
Mutta tuo asteluku ei ole suhteessa tuohon ensimmäiseen suoraan. Alkuperäinen kysymyshän oli:Tässä kuvassa poistin syntyneestä tasosta yhden verteksin jolloin jäi kaksi suoraa (3 vertkeksiä).
Toisen kulman sai sitten haluamaansa kulmaan pyörittämällä kulmaverteksin ympäri ja kirjoittaen kulman asteina (kuvassa 'Rot 30').
vaan ensin täytyy snapata tuo suora samansuuntaiseksi ensimmäisen suoran kanssa, jolloin käännön voi antaa suoraan haluamakseen?Miten saa kaksi viivaa 90 (tai haluamaansa) asteen kulmaan toisiinsa
Niinpä.Melko vaikealla tavalla täytyy tehdä, mutta eipä tällaisia yleensä tarvitakaan.