Suora kulma

Mallinnukseen liittyvät kysymykset ja ongelmat
Post Reply
Könni
Posts: 66
Joined: 06.01.2009, 11:13

Suora kulma

Post by Könni »

Miten saa kaksi viivaa 90 (tai haluamaansa) asteen kulmaan toisiinsa (tai haluamaansa akselia kohden)?
Ei kai vaan tartte laskea itte?
User avatar
tuxer
ADMIN
Posts: 511
Joined: 07.10.2007, 09:27

Re: Suora kulma

Post by tuxer »

Könni wrote:Miten saa kaksi viivaa 90 (tai haluamaansa) asteen kulmaan toisiinsa (tai haluamaansa akselia kohden)?
Ei kai vaan tartte laskea itte?
Siis 2 erillistä kappaletta 90 asteen kulmaan toisiinsa nähden? Ymmärsinkö oikein?

esim. naputtelemalla suoraan asteet properties-kenttään (n-näppäin)

http://opendimension.org/blender/pages/ ... eminen.php
Könni
Posts: 66
Joined: 06.01.2009, 11:13

Re: Suora kulma

Post by Könni »

Siis 2 erillistä kappaletta
Kysyimpä epäselvästi.
Tarkoitin kahta reunaa (primitiiviä).

Esim: Mun meshissä on yksi reuna (edge), jonka (pääte)pisteet ovat oikeissa kohdissa. Haluan sijoittaa kolmannen pisteen siten, että syntyvän reunan ja edellisen reunan väliin syntyy 90 asteen (tai muu) kulma.
Ts. verteksin ulontaminen tiettyyn suuntaan(?)

Kuva ei vastaa ym. tilannetta, mutta tota näkyvää kulmaa pitäisi säätää.
Attachments
kulma.jpg
User avatar
tuxer
ADMIN
Posts: 511
Joined: 07.10.2007, 09:27

Re: Suora kulma

Post by tuxer »

Tarkoitin kahta reunaa (primitiiviä).
Aivan. Tuota tuota no aivan ensimmäiseksi pitää sanoa vaikka tämän varmaan tiedätkin että Blender ei ole cad -ohjelma ja tämäntyyppiset ominaisuudet eivät ehkä ole Blenderin vahvuusalueita.

Mutta vastaukseen:
Jos reuna, jonka suhteen kulma halutaan luoda on pääakselin suuntainen, niin homma onnistuu helposti snapilla. Yksinkertaisesti vaan siirretään tuo viimeinen piste samaan tason ensimäisen suoran päättävän pisteen kanssa.

Jos taas eka suora ei ole pääakselin suuntainen niin sitten snapin apuna pitää käyttää transform orientations -työkalua (View -> transform orientations) ja laittaa sen avulla väliaikaisesti siirtoakseli sen ekan suoran suuntaiseksi, jotta snappia voi käyttää sitten samalla tavalla.

Ken tietää paremman tavan niin julkituokoon.
Könni
Posts: 66
Joined: 06.01.2009, 11:13

Re: Suora kulma

Post by Könni »

Joo kiitti, siis tossahan toi valikko on keskellä ruutua :shock:
Siitä vaan normaali.
wikipedia wrote:normaali, matematiikassa pintaa tai janaa vastaan kohtisuorassa oleva vektori
Attachments
normal.jpg
User avatar
tuxer
ADMIN
Posts: 511
Joined: 07.10.2007, 09:27

Re: Suora kulma

Post by tuxer »

Könni wrote:Joo kiitti, siis tossahan toi valikko on keskellä ruutua :shock:
Siitä vaan normaali.

Mutta eikö tuo tuossa tapauksessa toimi vain siksi että se on suorakaide, jolloin normaalit ovat 90 asteen kulmassa toisiinsa nähden? Alkuperäinen esimerkkisi ei kuitenkaan ollut suorakaide ja siinä tuo ei onnistune?
Könni
Posts: 66
Joined: 06.01.2009, 11:13

Re: Suora kulma

Post by Könni »

Edellisessä kuvassa ei ole suorakaide, vaan poistin tasosta (Plane) kaksi verteksiä. Jäljelle jäi suora, jota mä tossa kuvassa ulonnan (extrude) normaalia pitkin.

Tässä kuvassa poistin syntyneestä tasosta yhden verteksin jolloin jäi kaksi suoraa (3 vertkeksiä).
Toisen kulman sai sitten haluamaansa kulmaan pyörittämällä kulmaverteksin ympäri ja kirjoittaen kulman asteina (kuvassa 'Rot 30').

Melko vaikealla tavalla täytyy tehdä, mutta eipä tällaisia yleensä tarvitakaan. Netissä on aika monta tutoriaalia miten mallinnetaan ihmisen korva tai käsi tai munuainen, määrittämättä ainoatakaan kahden suoran välistä kulmaa.
Attachments
kulma30.jpg
User avatar
tuxer
ADMIN
Posts: 511
Joined: 07.10.2007, 09:27

Re: Suora kulma

Post by tuxer »

Könni wrote:Edellisessä kuvassa ei ole suorakaide, vaan poistin tasosta (Plane) kaksi verteksiä. Jäljelle jäi suora, jota mä tossa kuvassa ulonnan (extrude) normaalia pitkin.
Ymmärretty. Luulin että tuossa jotenkin yritettiin kääntää suoraan sen oman normaalin avulla(?) tai jotain vastaavaa :)
Tässä kuvassa poistin syntyneestä tasosta yhden verteksin jolloin jäi kaksi suoraa (3 vertkeksiä).
Toisen kulman sai sitten haluamaansa kulmaan pyörittämällä kulmaverteksin ympäri ja kirjoittaen kulman asteina (kuvassa 'Rot 30').
Mutta tuo asteluku ei ole suhteessa tuohon ensimmäiseen suoraan. Alkuperäinen kysymyshän oli:
Miten saa kaksi viivaa 90 (tai haluamaansa) asteen kulmaan toisiinsa
vaan ensin täytyy snapata tuo suora samansuuntaiseksi ensimmäisen suoran kanssa, jolloin käännön voi antaa suoraan haluamakseen?
Melko vaikealla tavalla täytyy tehdä, mutta eipä tällaisia yleensä tarvitakaan.
Niinpä.
Post Reply