3D mallinnusohjelmia

Keskustelua 3D:stä ja avoimesta lähdekoodista.
User avatar
Thaliondraught
Posts: 42
Joined: 13.02.2008, 20:50

3D mallinnusohjelmia

Post by Thaliondraught »

Ajattelin, että tänne voisi listata ja laittaa linkkejä muistakin 3d mallinnusohjelmista. Voisimme sitten vertailla ja analysoida, miksi jokin on parempi, kuin toinen.

Alkoi tuntumaan, että Blender ei ihan riitä minulle ainakaan videotyöhön.

Jos olette kokeillut muita 3d ohjelmia kertokaa vähän, miltä vaikutti ja oliko ne mistään kotoisin.
User avatar
Xirkka
Posts: 14
Joined: 07.05.2008, 18:27

Re: 3D mallinnusohjelmia

Post by Xirkka »

Kun tässä Blenderin käyttöä opettelen videohommiakin varten, niin kiinnostaisi tietää että missä asiassa Blenderin rajat tulevat vastaan?

Minun oppimisvauhdilla ei kyllä noita rajoja saavuta vielä aikoihin, mutta onhan se hyvä tietää etukäteen. Hyvällä onnella osaa sitten valita toisenlaisen lähestymistavan ennen rajoihin törmäämistä. ;)
User avatar
Thaliondraught
Posts: 42
Joined: 13.02.2008, 20:50

Re: 3D mallinnusohjelmia

Post by Thaliondraught »

Siis en ole löytänyt vielä netistä Blenderillä tehtyä videota, josta pitää oikein tarkasti katsoa, onko se 3d animaatio vai oikeaa videota. Hyviä videoita on toki löytynyt, mutta eivät ole vastanneet vastaavia esim Lightwaven animaatioita.

Tarkoitan siis tällaista:

http://www.youtube.com/watch?v=w4rm9l8A9dw
User avatar
ramppis
Posts: 113
Joined: 07.12.2007, 00:12

Re: 3D mallinnusohjelmia

Post by ramppis »

Eikös kysymys ole siitä kuinka fotoja saadaan stilleistä? Nuohan vaan sitten kasataan videoksi?
User avatar
Thaliondraught
Posts: 42
Joined: 13.02.2008, 20:50

Re: 3D mallinnusohjelmia

Post by Thaliondraught »

En nyt täysin ymmärtänyt, mitä tarkotit, mut blenderin animaatio työkalu on minusta aika hankala. Hirveää säätämistä. No se on sitä mihin on tottunut :D
User avatar
ramppis
Posts: 113
Joined: 07.12.2007, 00:12

Re: 3D mallinnusohjelmia

Post by ramppis »

Eli tarkoitin sitä kun video koostuu stillkuvista (tässä tapauksessa fotorealistisista) niin eikö se ole suunnilleen sen laatuista mitä ovat nuo stillit? En siis puhu itse editorin käytöstä vaan videota varten renderoitujen kuvien laadusta.
Blenderin videoeditoriin en paljoa ole perehtynyt enkä tiedä sen säätöjen mahdollisuuksista verrattuna esim. käyttämääni Movie Edit Prohon.

Pettävän todentuntoinen kyllä oli se Lightwavella tehty hävittäjävideo.
Trogdor
Posts: 69
Joined: 15.03.2008, 21:58

Re: 3D mallinnusohjelmia

Post by Trogdor »

Anim8toria olen käyttänyt vanhalla koneella mutta minun vistalla se bugittaa ni piti vaihtaa blenderiin. Jos anim8toria verrataan blenderiin niin blenderi on paljon monipuolisempi.Esim. Savua ei voi tehdä.
Linkki:
http://www.anim8or.com/
User avatar
Sienikasvusto
ADMIN
Posts: 237
Joined: 26.07.2007, 23:19

Re: 3D mallinnusohjelmia

Post by Sienikasvusto »

Trogdor: Tuolla kyseisellä ohjelmalla olen minä joskus aloittanut 3D hommat. Aluksi blender tuntui olevan mahdoton mutta nyt kiroan Anim8orin täysin blenderin rinnalla.

Kyllä Blenderilläkin saa aikaan fotorealistista kuvaa:
http://www.youtube.com/watch?v=dLZzKkBj_Cc&NR=1
User avatar
tuxer
ADMIN
Posts: 511
Joined: 07.10.2007, 09:27

Re: 3D mallinnusohjelmia

Post by tuxer »

Thaliondraught wrote:En nyt täysin ymmärtänyt, mitä tarkotit, mut blenderin animaatio työkalu on minusta aika hankala. Hirveää säätämistä. No se on sitä mihin on tottunut :D
On kaksi eri asiaa sanoa että ohjelma on vaikeakäyttöinen kuin että sillä ei saa aikaan hyvää jälkeä :)
User avatar
Thaliondraught
Posts: 42
Joined: 13.02.2008, 20:50

Re: 3D mallinnusohjelmia

Post by Thaliondraught »

tuxer wrote:
Thaliondraught wrote:En nyt täysin ymmärtänyt, mitä tarkotit, mut blenderin animaatio työkalu on minusta aika hankala. Hirveää säätämistä. No se on sitä mihin on tottunut :D
On kaksi eri asiaa sanoa että ohjelma on vaikeakäyttöinen kuin että sillä ei saa aikaan hyvää jälkeä :)
Toki ne on ihan eri asia :D Ilmaisin asian hieman vaikeaselkoisesti!
Sienikasvusto wrote:Trogdor: Tuolla kyseisellä ohjelmalla olen minä joskus aloittanut 3D hommat. Aluksi blender tuntui olevan mahdoton mutta nyt kiroan Anim8orin täysin blenderin rinnalla.
Anim8torilla minäkin tein ensimmäisiä ja sen ansiosta innostuin 3D mallinnuksesta :)
Kyllä Blenderilläkin saa aikaan fotorealistista kuvaa:
http://www.youtube.com/watch?v=dLZzKkBj_Cc&NR=1
Pakko myöntää :D En vain aikaisemmin löytänyt mitään tällaista. Pitääpä miettiä vielä, että kannattaako alkaa maksamaan 3D mallinnusohjelmasta. Kiitos linkistä! Blender kiinnostus nousi jälleen :D
User avatar
Katalon
Posts: 92
Joined: 03.12.2007, 16:26

Re: 3D mallinnusohjelmia

Post by Katalon »

Wings 3D:tä ei ole tainnut kukaan vielä mainita? Joskus testailin, mutta sitten siirryin Anim8oriin josta sitten Blenderiin :wink:
Mopo:
AMD 5000+ X2 64, 3 Gt DDR2 800 Mhz, Club 3D X1950 XT 512 mt

Nettikone / Mopo 2:
AMD 3800+ 64, 2 Gt DDR 400 Mhz, Club 3D X800 RX 256 mt
User avatar
Thaliondraught
Posts: 42
Joined: 13.02.2008, 20:50

Re: 3D mallinnusohjelmia

Post by Thaliondraught »

Wings 3d on ohjelma, mitä on ollut suunnitelmissa testata, mutta ei vain ole ollut aikaa perehtyä.. onko kenelläkään kokemuksia...
User avatar
ramppis
Posts: 113
Joined: 07.12.2007, 00:12

Re: 3D mallinnusohjelmia

Post by ramppis »

User avatar
Sienikasvusto
ADMIN
Posts: 237
Joined: 26.07.2007, 23:19

Re: 3D mallinnusohjelmia

Post by Sienikasvusto »

Tässä hieman fotorelistista kuvaa jossa on käytetty Blenderin uusimman ersion kehittynyttä ja uudistettua partikkelisysteemiä. http://blenderartists.org/forum/showthread.php?t=124839
User avatar
tuxer
ADMIN
Posts: 511
Joined: 07.10.2007, 09:27

Re: 3D mallinnusohjelmia

Post by tuxer »

Sienikasvusto wrote:Tässä hieman fotorelistista kuvaa jossa on käytetty Blenderin uusimman ersion kehittynyttä ja uudistettua partikkelisysteemiä. http://blenderartists.org/forum/showthread.php?t=124839
:shock:
Melkoisen hyvä! No nyt voi sanoa että karvasto ei ole enää ongelma Blenderille.
Post Reply