Tarvis vähän apua peliin
Tarvis vähän apua peliin
Terve!
Olen pari kuukautta blenderin kanssa leikkinyt. Tein pari simppeliä peliä. Sitten päätin tehä autopelin. Nyt on auto modellattu ja se liikkuu ihan hyvin vehicle wrapper tutorialin scriptillä. Mutta nyt haluisin saada siihen jonkinlaisen rajottimen. Ku nyt mun volkkari golffi kulkee vaikka 5000000000000 km/h jos ois vaa tarpeeks pitkä suora. Nii tietääks joku miten voisin saada sen rajoitettua???
blend file:
http://www.4shared.com/file/38388381/22 ... golf8.html
PS: älkää pöllikö blox blox XD =D
Olen pari kuukautta blenderin kanssa leikkinyt. Tein pari simppeliä peliä. Sitten päätin tehä autopelin. Nyt on auto modellattu ja se liikkuu ihan hyvin vehicle wrapper tutorialin scriptillä. Mutta nyt haluisin saada siihen jonkinlaisen rajottimen. Ku nyt mun volkkari golffi kulkee vaikka 5000000000000 km/h jos ois vaa tarpeeks pitkä suora. Nii tietääks joku miten voisin saada sen rajoitettua???
blend file:
http://www.4shared.com/file/38388381/22 ... golf8.html
PS: älkää pöllikö blox blox XD =D
Re: Tarvis vähän apua peliin
Tervetuloa foorumille!
En saa tuota tiedostoa ladattua (lataus jää kesken). Voisitko kokeilla vaikka kovalevy.org :ia?
En saa tuota tiedostoa ladattua (lataus jää kesken). Voisitko kokeilla vaikka kovalevy.org :ia?
- Sienikasvusto
- ADMIN
- Posts: 237
- Joined: 26.07.2007, 23:19
Re: Tarvis vähän apua peliin
kiitos kiitos.
Onko keksitty mitään?
Onko keksitty mitään?
Re: Tarvis vähän apua peliin
Nähdäkseni sää tarttet ilmanvastuksen
- selvitä auton vauhti ja suunta
- lisää voima jollain sopivalla kertoimella (ilmanvastuskerroin) joka on vastakkainen auton suunnalle ja toisen potenssiin suhteessa vauhtiin.
Auton vauhti:
Tuolla nyt ehkä pääsee alkuun (tai sitten se on ihan metsässä )
- selvitä auton vauhti ja suunta
- lisää voima jollain sopivalla kertoimella (ilmanvastuskerroin) joka on vastakkainen auton suunnalle ja toisen potenssiin suhteessa vauhtiin.
Auton vauhti:
Code: Select all
// vektori-matikka moduuli
from Blender.Mathutils import Vector
auto = objs["OBrunko"]
// tehdään vektori auton suunnasta
suuntaVektori = Vector(auto.getLinearVelocity())
vauhti = suuntaVektori.length
print "vauhtisi on:", vauhti
Re: Tarvis vähän apua peliin
ööö =D
Oon viel aika nobo, nii oon noitten python koodien kaa aika epävarma =S
Eli sain tehtyä oman scriptin tolle koodille minkä pistit, mut mihin se pitää logic brickeissä connectaa ?
Tai tarviiko ollenkaan?
Ja "- lisää voima jollain sopivalla kertoimella (ilmanvastuskerroin) joka on vastakkainen auton suunnalle ja toisen potenssiin suhteessa vauhtiin." toi meni vähä yli =D
Kiitos vaivasta vaik ei vielä pitkälle päästykkään.
Oon viel aika nobo, nii oon noitten python koodien kaa aika epävarma =S
Eli sain tehtyä oman scriptin tolle koodille minkä pistit, mut mihin se pitää logic brickeissä connectaa ?
Tai tarviiko ollenkaan?
Ja "- lisää voima jollain sopivalla kertoimella (ilmanvastuskerroin) joka on vastakkainen auton suunnalle ja toisen potenssiin suhteessa vauhtiin." toi meni vähä yli =D
Kiitos vaivasta vaik ei vielä pitkälle päästykkään.
Re: Tarvis vähän apua peliin
Tein joitain kokeiluja ja auto käyttäytyi *hieman* omituisesti. Ehkä parempi lähestymistapa olisi joko vähentää moottorin tehoa suhteessa vauhtiin tai painaa jarrua suhteessa vauhtiin.
Kokeilin purkkaratkaisuna tuota koneen tehon vähentämistä ja se näytti toimivan.
Eli tarvitaan muuttuja joka välittää tehohukan Powertrain.py -skripitlle. Sitten lisätään ilmanvastus -skripti always-sensoriin autolle ja sieltä muutetaan tuota hukka-muuttujaa vauhdin mukaan.
Ohessa .blend (huom. tuo toimii nyt vain eteenpäin. Korjaile paremmaksi)
http://www.opendimension.org/blender/bl ... _air.blend
PS. Golfisi on ensimmäinen suht realistisesti käyttäytyvä Blender-kaara mitä olen nähnyt. Hyvää työtä!
PS2. Jos joskus haluat julkaista tämän niin opendimension.org hostaa mielellään
Kokeilin purkkaratkaisuna tuota koneen tehon vähentämistä ja se näytti toimivan.
Eli tarvitaan muuttuja joka välittää tehohukan Powertrain.py -skripitlle. Sitten lisätään ilmanvastus -skripti always-sensoriin autolle ja sieltä muutetaan tuota hukka-muuttujaa vauhdin mukaan.
Ohessa .blend (huom. tuo toimii nyt vain eteenpäin. Korjaile paremmaksi)
http://www.opendimension.org/blender/bl ... _air.blend
PS. Golfisi on ensimmäinen suht realistisesti käyttäytyvä Blender-kaara mitä olen nähnyt. Hyvää työtä!
PS2. Jos joskus haluat julkaista tämän niin opendimension.org hostaa mielellään
Re: Tarvis vähän apua peliin
Kiitos tästä nyt vaan säätelemään ja rakentamaan parempaa kaupunkia =)
Re: Tarvis vähän apua peliin
Nyt toimii blenderissä jotenki toi max speed vaa on aika hidas näyttää menevän jotain 40 =D vaik säätelin mut nojoo..
Sit yritin heittää sen .exe:een nii se console joka tule ku avaa pelin exest rupes heittää python errori et "no module named Blender.Mathutils" meinaakse se sitä et mull ei oo pythonii installattu vai joku muu ongelma ? Ja se ilmanvastus ei toimi .exes
Sit yritin heittää sen .exe:een nii se console joka tule ku avaa pelin exest rupes heittää python errori et "no module named Blender.Mathutils" meinaakse se sitä et mull ei oo pythonii installattu vai joku muu ongelma ? Ja se ilmanvastus ei toimi .exes
Re: Tarvis vähän apua peliin
Pienennä kerrointa niin huippunopeus kasvaa:
Tuo mathutils ilmeisesti sitten tarvitsee koko Python asennuksen. Linuxissa se on vakiona niin en huomannut sitä sanoa.
Code: Select all
vauhti * vauhti * 2
Re: Tarvis vähän apua peliin
Nyt hävettää..
Latasin tuolta pyhton.org pyhton 2,5 installasin installerilla, sen jälkeen menin blenderin prefrenseihin pistin python kohtaan installatun kansion. Kun käynistän blenderin nii tulee consoleen checking for python 2,5 .. got it! Eli pitäisi toimia mut ei vieläkään tee sitä. =S. Ja koitin vähentää tuota ilmanvastus kohtaa vähensin sitä decimali luvuilla niin hävisi ilmanvastus kokonaan. Ja kun pistin - miinukselle auto lähti vain kovempaa nyt maksimi nopeuden saan kun pistän siihen "1". Kyllä on nyt taas hankalaa =D
Latasin tuolta pyhton.org pyhton 2,5 installasin installerilla, sen jälkeen menin blenderin prefrenseihin pistin python kohtaan installatun kansion. Kun käynistän blenderin nii tulee consoleen checking for python 2,5 .. got it! Eli pitäisi toimia mut ei vieläkään tee sitä. =S. Ja koitin vähentää tuota ilmanvastus kohtaa vähensin sitä decimali luvuilla niin hävisi ilmanvastus kokonaan. Ja kun pistin - miinukselle auto lähti vain kovempaa nyt maksimi nopeuden saan kun pistän siihen "1". Kyllä on nyt taas hankalaa =D
Re: Tarvis vähän apua peliin
En kyllä osaa sanoa mikä nyt mättää. Enkä ole varma siitäkään tarvitseeko tuo koko Pythonin vai ei. Käsittääkseni sen ei pitäisi tarvita koska tuo MathUtils tulee tuolta Blender moduulin sisältä.
Kannattaa aina käynnistää Blenderi komentoriviltä kun Pythonin kanssa ähveltää ja käyttää niin että se on koko ajan näkyvissä. Silloin näkee sylkeekö Python virheilmoituksia, joista sitten yleensä näkee että missä se vika on
Kun käytit decimaalia niin käytitkö erottimena pistettä? pilkku ei toimi....
Kannattaa aina käynnistää Blenderi komentoriviltä kun Pythonin kanssa ähveltää ja käyttää niin että se on koko ajan näkyvissä. Silloin näkee sylkeekö Python virheilmoituksia, joista sitten yleensä näkee että missä se vika on
Kun käytit decimaalia niin käytitkö erottimena pistettä? pilkku ei toimi....
Re: Tarvis vähän apua peliin
Kyllähän tuo top speedi toimii =) mut en kyllä vielä ymmärrä tuota pyhtonia miksei suostu toimimaan. Pitää kai koittaa etsiä muualta. Noh eiköhän se tästä. Kiitos avusta
Re: Tarvis vähän apua peliin
Kuinkas se ajaminen oli tehty siinä 2D-monstertruck pelissä? Sehän oli esillä täällä:
http://www.opendimension.org/blender/pa ... rtruck.php
Voisiko tämän pelin osia soveltaa 3D-peliin?
http://www.opendimension.org/blender/pa ... rtruck.php
Voisiko tämän pelin osia soveltaa 3D-peliin?
Re: Tarvis vähän apua peliin
Eiköhän sitä jotain voisi sieltä poimia. Pitää katsoa joskus. Voisikohan joku jolla tuo python toimii kunnola tehdä minulle tuon .exe filen ja hostaa se jonnekin. Kun en nyt sitä millään tahdo saada toimimaan =S
Uusin versio:http://www.kovalevy.org/331777
Muokkailin ton linkin klikattavaksi malliksi. - Sieni
Uusin versio:http://www.kovalevy.org/331777
Muokkailin ton linkin klikattavaksi malliksi. - Sieni