Page 1 of 1

Blenderin omalla teksturoijalla tehdyn kuvan UV-mappaus?

Posted: 08.02.2008, 21:00
by marksto
Kun haluaisin tehdä puunsyy-kuvioisen pinnan kappaleelle, muttei taas onnistu. Lähtökohta on Blenderin omalla teksturoijalla tehty referenssikuva, jota voisi skaalailla ja käännellä mielensä mukaan kappaleen päällä. Ongelma on, etten saa vietyä ko. kuvaa millään UV-editoriin. Millä tavoin "Wood"-teksturoinnin voi yhdistää "Image":n, josta sitten saa alfakanavan kytkettyä ja "Wood"-teksturoinnin siirrettyä UV-editoriin. Ei oo multa onnistunu. Olenkohan taas ihan hakoteillä?

Re: Blenderin omalla teksturoijalla tehdyn kuvan UV-mappaus?

Posted: 08.02.2008, 23:23
by CosMOS
Laita se Blenderin omalla teksturoijalla tehty kuva jollekin vaakasuoralle tasolle(plane) materiaaliksi. Sitten kamera just´ siihen yläpuolelle kohtisuoraan ja renderöi kuva materiaalista. Tallenna, tee mahdollinen kuvankäsittely/rajaus ja niin edelleen sen saa UV-editoriin. Sikäli, kun oikein ymmärsin ongelmasi.

Puukuviointiin liittyen, tässä ilmainen ohjelma puutekstuurien tekoon:
http://www.spiralgraphics.biz/ww_overview.htm

Re: Blenderin omalla teksturoijalla tehdyn kuvan UV-mappaus?

Posted: 09.02.2008, 11:13
by marksto
Oikein olet CosMos ongelman ymmärtänyt. Tarkentavaa kuitenkin tarvitsisin.
"Blenderin teksturoijalla tehty kuva vaakasuoralle tasolle materiaaliksi": Teksturoinko siis tämän tason haluamaani "kuosiin"?
Kameran käyttö ja renderöinti onnistuu, mutta sitten tökkii pahasti, tämä tallentaminen nimittäin. Miten ja mihin ???
UV-editori kun ei tunnista rendaamaani materiaalia. (UV-nappula ei ole unohtunut pois päältä, heh.)
Ilman rautalankaa en taida taaskaan ymmärtää :oops: .

Paljon kiitoksia siitä puukuviointiohjelmasta, pitääpä perehtyä.

Re: Blenderin omalla teksturoijalla tehdyn kuvan UV-mappaus?

Posted: 09.02.2008, 11:47
by tuxer
Proseduraalisen tekstuurin voi leipoa suoraan bittikarttakuvaksi.

- Avaa UV-image editor
- Tee UV-mappaus kappaleelle
- klikkaa editorissa Image -> New (luo tyhjän bittikartan)
- Klikkaa Render -> Bake Render Meshes -> Texture only
- Blender renderoi tekstuurin kuvaksi.
- Tallenna kuva (Image -> save) tai klikkaa paketin kuvaa (Pack) UV-editorissa
- Nyt voit poistaa proseduraalisen tekstuurin ja korvata sen kuvalla.
HUOM. Muista asettaa uusi tekstuuri käyttämään UV-mappausta
(Map Input -välilehti -> UV)

Tuossa on esimerkkitiedosto:
proseduraalinen_kuvaksi.blend
(173.95 KiB) Downloaded 484 times
pros2img.jpg

Re: Blenderin omalla teksturoijalla tehdyn kuvan UV-mappaus?

Posted: 09.02.2008, 18:32
by marksto
Siunattu olkoon tämä foorumi. Ikimaailmassa en itse olisi menettelyä keksinyt, kas kun jopa käsitteet "materiaali, kuva, väri jne." ovat aika selkiintymättömiä, ne erot nimittäin. MUTTA: Vielä me täältä nousemme.

Suurkiitos! Huomenna yritetään taas.