Blenderin pikku bugeja

Python-kielen käyttäminen
Post Reply
User avatar
CosMOS
Moderaattori
Posts: 82
Joined: 13.10.2007, 23:31

Blenderin pikku bugeja

Post by CosMOS »

1)
Uusimmissa Blenderin versioissa uutena ominaisuutena tullut taustaruudukkoon lukittuva snap-toiminto ei aina suostu toimimaan. Siis tämä toiminto missä Edit Modessa siirretään verteksiä Ctrl-näppäimen kanssa. Erittäin hyvä toiminto, kun piirtää mittatarkkoja kuvia. Ja sitten kun se ei toimi, joutuu numeronäppäimillä antamaan verteksille uuden sijaintipisteen.

Joskus kuitenkin se alkaa itsestään toimimaan, vaikka koko ajan piirtäisi samaa kuvaa, eikä Blenderiä ole välillä uudelleenkäynnistetty. Hieno ominaisuus on se, että toimiessaan snap ja taustaruudukko skaalautuvat zoomauksen mukaan. Ensin voi asetella verteksipisteet karkeasti paikoilleen, zoomaa nopeasti hiiren rullalla lähemmäs ja asettelee viimeiset "millimetrit" kohdilleen.


2)
Useamman ikkunan yhdistäminen eli "Join Areas" toiminto. Se kyllä yhdistää ikkunat, mutta se nuoli tummennetulle taustalle-animaatio toimii todella hitaasti. Ainakin 2...3 sekuntia saa odotella, että se hitaasti piirtää sen nuolen, joka osoittaa kumpi ikkuna yhdistetään toiseen. Blender 2.44 ja XP käytössä.


3)
Hiiren keskinappi. Tämä ei joskus ala zoomaamaan eikä kääntämään 3D-näkymää. Ei välttämättä ole Blenderin vika, vaan ehkä hiiriajuri tekee omiaan. Yleensä korjaantuu, kun Windowsin tehtäväpalkista muutaman kerran klikkaa Blenderin kuvaketta.
Hx
Posts: 4
Joined: 16.10.2007, 22:31

Post by Hx »

En ole huomannut mitään näistä itse... Käy ensin lataamassa versio 2.45 ja kokeile sitten. Kohdassa yksi voi myös käyttää Shift+S --> Selection -> Grid. Tämä Snappaa lähimpään ruudukon risteykseen.
User avatar
CosMOS
Moderaattori
Posts: 82
Joined: 13.10.2007, 23:31

Post by CosMOS »

Voi olla näytönohjaimen OpenGL epäyhteensopivuusongelma, varsinkin vaihtoehdossa nro. 2.

Ykkönen on mielestäni täysin Blenderin vika. Se menee about fifty-sixty, toimiiko vai ei.

Voiko uuden 2.45 version asentaa vanhan päälle? Huomaako asennusohjelma vanhan version? Olen aina ennen poistanut vanhan version ja vasta sitten päivittänyt uudempaan Blenderiin.
User avatar
Sienikasvusto
ADMIN
Posts: 237
Joined: 26.07.2007, 23:19

Post by Sienikasvusto »

Taitaapi huomata. En itse ole koskaan poistanut vanhaa olen vain asentanut uuden päälle.
User avatar
Meathook
Posts: 32
Joined: 01.04.2008, 17:41

Re: Blenderin pikku bugeja

Post by Meathook »

Minulla on käynyt noita samoja juttuja. Tuo snap-toiminto ei aina toimi ja joskus hiiren rulla sekoaa täydellisesti. Kun yrittää pyörittää kuvaa se kuva pomppaa jonnekin kauas ja kun yrittää zoomata niin se zoomaa todella hitaasti ja rullaa joutuu pyörittämään hullun lailla saadakseen zoomattua edes vähän. En tiedä teenkö jotain väärin vai onko kyseessä bugi. :?
User avatar
tuxer
ADMIN
Posts: 511
Joined: 07.10.2007, 09:27

Re: Blenderin pikku bugeja

Post by tuxer »

Meathook wrote:sti. Kun yrittää pyörittää kuvaa se kuva pomppaa jonnekin kauas ja kun yrittää zoomata niin se zoomaa todella hitaasti ja rullaa joutuu pyörittämään hullun lailla saadakseen zoomattua edes vähän
Asetuksista kannattaa laittaa Around selected päälle ja pilkku (numeronäppäimistöltä) keskittää valittuun joten sitä kannattaa opetella takomaan :)
User avatar
Meathook
Posts: 32
Joined: 01.04.2008, 17:41

Re: Blenderin pikku bugeja

Post by Meathook »

tuxer wrote:
Meathook wrote:sti. Kun yrittää pyörittää kuvaa se kuva pomppaa jonnekin kauas ja kun yrittää zoomata niin se zoomaa todella hitaasti ja rullaa joutuu pyörittämään hullun lailla saadakseen zoomattua edes vähän
Asetuksista kannattaa laittaa Around selected päälle ja pilkku (numeronäppäimistöltä) keskittää valittuun joten sitä kannattaa opetella takomaan :)
Okei kiitoksia. Tuo pilkkuhomma onkin hyödyllinen. :)
grazypictures
Posts: 5
Joined: 18.02.2010, 20:11

Re: Blenderin pikku bugeja

Post by grazypictures »

Cosmokselle

ei tartte poistaa vanhoja versioita blenderistä, itse käytän juurikin uusinta 2.5 alphaa ja 2.49 joihinkin osa alueisiin (alphan bugien takia)

kiinostuineille:
blender 2.5 alphasta huonoja puolia olen huomannut:
-kun renderaat kuvia/animaatioita alpha kaatuu melkein aina ellet vaihda render modea "to new window"
-rigging tuntuu hieman bugiselta, sen teen itse aina blender 2.49:sässä
-en tiedä mistä johtuu mutta 2.5 alphan animaatio rendaukset "kurahtavat" joskus elikkä tiedosto tulee mutta pelkkänä kuvana videon sijaan (0s pitkä eikä avaa videotiedostoa)
- button ja edit buttons palit sekovat välillä kun koitat päästä esim alimpiin valikkoihin ja "click and draw" sitä, pomppaa kohtuuttomaan kokoon näyttäen todella pienen osan valikoista järjettömän isolla eikä suostu liikkumaan, korjaa clikkaamalla vasemmalla sitten "vertical" ja uudestaan "horizontal" (palauttaa alkuperäiseen formaattiin)
Post Reply