Olen perehtynyt Armatureihin, ja niiden käyttöön raajoissa ja sormissa. Kysymys kuuluu: pystynkö käyttämään armatureja myös kasvoissa ikään kuin pisteinä (kulmat, poskipäät, leuka, huulet) jolloin ilmeiden luominen soveltuisi helposti. Olen muutamia epäonnistuneita kokeiluja tehnyt, mutta nyt kyllä vaatii ammattilaisten apua.
Armatureista lisää. Kuinka saan pehmennettyä taitosta? Tiukka "ryppyyntyvä" taitos sopii mainiosti kyyner ja olkapäiden niveliin, mutta jos olen tekemässä esim. mustekalan lonkeroita, niin tiukka taitos ei näytä kauniilta. Tarkoitus olisi saada luotua pehmeä ja sulava kääntyminen "luuston" nivelien välillä. Kiitos jo etukäteen.
Kasvojen ja suun animoiminen
Re: Kasvojen ja suun animoiminen
Kasvojen animointiin armatureja voi käyttää, mutta ne ovat hieman "karkea" työkalalu sellaisenaan. Oletko kokeillut shape keys-toimintoa?
http://wiki.blender.org/index.php/Manual/Shape_Keys
http://wiki.blender.org/index.php/Manual/Shape_Keys
- Kalmageddon
- Posts: 50
- Joined: 03.01.2008, 21:24
Re: Kasvojen ja suun animoiminen
Suurkiitokset nopeasta ja pätevästä vastauksesta jälleen. Kumma kun en ole ennen tuohon "Shape Keys"-toimintoon törmännyt. Hyvin toimii, vaikka vaatiikin hieman harjoittelua vielä!
Tässä pieni kokeilupätkä:
http://www.kovalevy.org/608853
PS: Sitä voisi alkaa väsätä pientä lyhytelokuvaakin suuremman projektin merkeissä.
Tässä pieni kokeilupätkä:
http://www.kovalevy.org/608853
PS: Sitä voisi alkaa väsätä pientä lyhytelokuvaakin suuremman projektin merkeissä.
Re: Kasvojen ja suun animoiminen
Siitä se lähtee
Kannattaa muuten tutustua Mancandyyn, jos et ole vielä sitä tehnyt. Siinä on aika monipuoliset (ja monimutkaiset) kasvokontrollit, joista voi oppia paljon.
http://orange.blender.org/blog/mancandy-updated/
Re: Kasvojen ja suun animoiminen
http://www.blender.org/development/rele ... ender-240/ tästä voisi olla apua