file -> open, puuttuu skandit

Python-kielen käyttäminen
Post Reply
aapo
Posts: 8
Joined: 09.12.2007, 10:12

file -> open, puuttuu skandit

Post by aapo »

Ubuntu ja blender 2.45. LANG=fi_FI.UTF-8

Kun käynnistän blenderin ja otan file->open, niin tiedostojen ja kansioiden nimissä skandinaaviset merkit on rikki. Pitääkö minun itse jostakin kertoa sille, että vois vaikka käyttää tuota utf-8:a?
User avatar
tuxer
ADMIN
Posts: 511
Joined: 07.10.2007, 09:27

Re: file -> open, puuttuu skandit

Post by tuxer »

Itselläni on englanninkielinen ja ei näytä nuo ääkköset toimivan oikein tässäkään (en käytä ääkkösiä tiedostonimissä enkä hakemistoissa joten en ole asiaa aiemmin huomannutkaan).

Kokeile auttaako jos muutat .Blanguages -tiedostossa rivin:

Finnish:fi_FI

muotoon:

Finnish:fi_FI.UTF-8
User avatar
CosMOS
Moderaattori
Posts: 82
Joined: 13.10.2007, 23:31

Re: file -> open, puuttuu skandit

Post by CosMOS »

Myös minulla oli tiedostojen nimien kanssa ongelmia erään aiemman Blender-version kanssa (2.43 tai 2.44). Ääkkösiä puuttui ja jotkut nimet olivat katkenneet oudosti. Käyttöjärjestelmän puolella tiedostojen nimet näkyivät oikein, mutta Blenderillä avatessa ne olivat väärin. Kun asensin nykyisen 2.45:sen, kaikki on toiminut oikein. Käyttis on Win XP.
tuxer wrote:en käytä ääkkösiä tiedostonimissä enkä hakemistoissa joten en ole asiaa aiemmin huomannutkaan
Niinpä. Nykyäänkin joutuu vielä toimimaan noiden "vanhojen sääntöjen" mukaan. Ei pitäisi olla ääkkösiä eikä välilyöntejä tiedostojen nimissä. Alaviivalla voi korvata välilyönnit. Luulisi, että 2000-luvulla tietokoneetkin jo ymmärtävät Ä ja Ö kirjaimia. Joo ei. :x
User avatar
LeBis
Posts: 37
Joined: 22.04.2008, 23:39

Re: file -> open, puuttuu skandit

Post by LeBis »

CosMOS wrote:Myös minulla oli tiedostojen nimien kanssa ongelmia erään aiemman Blender-version kanssa (2.43 tai 2.44). Ääkkösiä puuttui ja jotkut nimet olivat katkenneet oudosti. Käyttöjärjestelmän puolella tiedostojen nimet näkyivät oikein, mutta Blenderillä avatessa ne olivat väärin. Kun asensin nykyisen 2.45:sen, kaikki on toiminut oikein. Käyttis on Win XP.
Kyllä ne täälläkin näkyvät tiedostolistauksessa oikein mutta kirjoitappas siinä tiedoston nimi kohdassa esim "ääkköset.blend" niin minulla siinä näkyi " []k[].blend" ([]=yksi neliö) eli muitakin kirjaimia katosi ja kursori hyppi pitkin ko. riviä :shock:

Myös Blenderin copy/paste toimisto esim tallennusikkunassa toimii wintoosasta poiketen, eli ei toimi copy blender => Windows tai Windows => Blender :(

LeBis
LeBis .
Post Reply