Tässä aloittelijaystävällinen tutoriaali, joka esittelee putken muokkausta curven avulla. Aluksi valitse Blenderin File-valikosta New -> Erase All. Ota näkymä ylhäältä päin (Num 7). Poista Cube ja luo tilalle Mesh-Circle:
Valitse näkymä edestä päin (Num 1), venytä ympyrää Extrude-komennolla 2 yksikköä Z-suunnassa.
Object Modessa edestä päin katsottuna (Num 1) Space -> Add -> Empty. Circlen ja Emptyn keskipisteet ovat nyt siis täsmälleen samassa kohdassa. Nyt valitse circle ja lisää muokkaaja: Add Modifier -> Array. Laita asetukset kuvan mukaisesti, Count = 4, Relative Offset pois päältä ja Object Offset -nappi pohjaan. Ob-kenttään kirjoitetaan "Empty".
Tämän seurauksena putken pätkiä tulee neljä kappaletta ja ne menevät hieman hullunkuriseen asentoon:
Pulma korjataan katsomalla putkiryhmää oikealta sivulta (Num 3), valitaan Empty ja käännetään sitä 90° myötäpäivään. Näppäinkomentoina siis r, kirjoitetaan 90 ja lyödään enteriä. Nyt niiden kaikkien neljän putken pitäisi kääntyä samaan kohtaan päällekäin. Ota jälleen näkymä edestä (Num 1), valitse Empty (ellei se ole jo valmiiksi valittuna) ja nosta sitä ylöspäin eli Z-suunnassa tasan 2.000 yksikköä. Putkista muodostuu torni.
Lisää Curve -> Bezier Curve. Valitse alemman sakaran kaikki pisteet ja sitten näppäile Shift+S -> Selection -> Cursor. Ylemmän sakaran pisteet asetellaan tornin huipulle käsivaraisesti lähelle sinistä Z-akselin merkkiviivaa ja Shift+S -> Selection -> Grid. Käyrästä tuli suora tikku, jonka keskipiste on samassa kohdassa "Circle" nimisen putkitornin kanssa. Paina a -näppäintä niin monta kertaa, että käyrän kaikki pisteet tulevat valituksi ja sitten komento Shift+h. Tee käyrälle yksi Subdivide komento, joka löytyy Curve Tools1 paneelista.
Käyrän asetuksia muokataan hieman kuvan mukaisesti.
Valitse "Circle", Add Modifier -> Curve. Asetukset kuvan mukaisesti ja putki kaartuu käyrän suuntaisesti.
Vielä yksi juttu. Aiemmin laitettua Array-muokkainta säädetään hieman. Kohta "Fixed Count" muutetaan muotoon "Fit To Curve Length". Ob-kenttään kirjoitetaan "Curve".
Valitse Curve, vaihda Edit Modeen, tartu jostakin kahvasta ja nykäise johonkin suuntaan hiirellä. Putki kasvaa automaattisesti käyrän mukana! Valitse kaksi vierekkäistä kahvaa, tee niiden väliin uusi Subdivide komennolla ja vedä hiirellä putkea pidemmäksi.
Emptyä ei enää kannata siirrellä, muuten putki menee sikin-sokin pilalle.
Toivottavasti ei tullut paljoa virheitä ja joku kokisi onnistumisen iloa tämän pienen oppaan johdosta!