Bumpmapin käyttö.

Materiaalien ja tekstuureiden käyttöön liittyvät kysymykset
Post Reply
Brenderr
Posts: 51
Joined: 29.10.2009, 21:22

Bumpmapin käyttö.

Post by Brenderr »

Mistähän johtuu, olen tehnyt GIMP:illä bumpmap-kuvion, jonka tallennan kuvatiedostoksi (jpg, tarkkuus 100%).
Laitan tämän kuvion Blenderissä meshin facelle nk. Bumpmapiksi, jolloin valkoinen = syvennys, musta=korkennus. Kun renderöin
tuotoksen, miksihän bumpmap-kuvion reunat rakeutuu (kts. liite-kuva)? :?
Attachments
rakeinen.jpg
rakeinen.jpg (2.68 KiB) Viewed 5099 times
Brenderr
Posts: 51
Joined: 29.10.2009, 21:22

Lisäkysymys

Post by Brenderr »

Menee tähän samaan aiheeseen, osaisiko joku neuvoa tällaissa pulmassa:

Laitan facelle tekstuurin ja bumpmapin (kuten kuvassa yllä), UV-editorilla skaalaan (mark seam & unwrap) tekstuurin sopivan kokoiseksi, nyt renderöinti näyttää että facen tekstuuri on hyvä, mutta bumpmap-kuvio leviää/kutistuu, eli bumpmap skaalautuu sen tekstuurin mukaan facella.
Miten onnistua säätämään eli skaalaamaan sekä tekstuuri että bumpmap-pinta kumpikin erillään UV-editorissa, siten että renderöintituloksesta saa juuri halutunlaisen. :?:
Brenderr
Posts: 51
Joined: 29.10.2009, 21:22

Re: Lisäkysymys

Post by Brenderr »

tämä 'lisäkysymys' oli aikomus laittaa kuulumaan tuohon aikaisempaan topicciin, saiskos moderaattori mitenkään siirrettyä... :roll:
Saa ja siirretty
~Sieni
Brenderr
Posts: 51
Joined: 29.10.2009, 21:22

Re: Bumpmapin käyttö.

Post by Brenderr »

Vastaan itse itselleni, toivottavasti siten myös hyödyttää jotakuta joskus, kenties :)

Elikkäs... Huomasin aika käteväksi, UV-mappauksen lisäksi tekstuureissa kannattaa käyttää X- ja Yrepeat toimintoa, etenkin seamless -tyyppisissä tekstuureissa. Ja luulen että tuo ydinongelmani eli reunoilta rakeinen bumpmap ratkesi sillä, että tekee sen Bumpmap-tekstuurin riittävän tarkaksi resoluutioltaan.
Post Reply