Mistähän johtuu, olen tehnyt GIMP:illä bumpmap-kuvion, jonka tallennan kuvatiedostoksi (jpg, tarkkuus 100%).
Laitan tämän kuvion Blenderissä meshin facelle nk. Bumpmapiksi, jolloin valkoinen = syvennys, musta=korkennus. Kun renderöin
tuotoksen, miksihän bumpmap-kuvion reunat rakeutuu (kts. liite-kuva)?
Bumpmapin käyttö.
Bumpmapin käyttö.
- Attachments
-
- rakeinen.jpg (2.68 KiB) Viewed 5157 times
Lisäkysymys
Menee tähän samaan aiheeseen, osaisiko joku neuvoa tällaissa pulmassa:
Laitan facelle tekstuurin ja bumpmapin (kuten kuvassa yllä), UV-editorilla skaalaan (mark seam & unwrap) tekstuurin sopivan kokoiseksi, nyt renderöinti näyttää että facen tekstuuri on hyvä, mutta bumpmap-kuvio leviää/kutistuu, eli bumpmap skaalautuu sen tekstuurin mukaan facella.
Miten onnistua säätämään eli skaalaamaan sekä tekstuuri että bumpmap-pinta kumpikin erillään UV-editorissa, siten että renderöintituloksesta saa juuri halutunlaisen.
Laitan facelle tekstuurin ja bumpmapin (kuten kuvassa yllä), UV-editorilla skaalaan (mark seam & unwrap) tekstuurin sopivan kokoiseksi, nyt renderöinti näyttää että facen tekstuuri on hyvä, mutta bumpmap-kuvio leviää/kutistuu, eli bumpmap skaalautuu sen tekstuurin mukaan facella.
Miten onnistua säätämään eli skaalaamaan sekä tekstuuri että bumpmap-pinta kumpikin erillään UV-editorissa, siten että renderöintituloksesta saa juuri halutunlaisen.
Re: Lisäkysymys
tämä 'lisäkysymys' oli aikomus laittaa kuulumaan tuohon aikaisempaan topicciin, saiskos moderaattori mitenkään siirrettyä...
Saa ja siirretty
~Sieni
Saa ja siirretty
~Sieni
Re: Bumpmapin käyttö.
Vastaan itse itselleni, toivottavasti siten myös hyödyttää jotakuta joskus, kenties
Elikkäs... Huomasin aika käteväksi, UV-mappauksen lisäksi tekstuureissa kannattaa käyttää X- ja Yrepeat toimintoa, etenkin seamless -tyyppisissä tekstuureissa. Ja luulen että tuo ydinongelmani eli reunoilta rakeinen bumpmap ratkesi sillä, että tekee sen Bumpmap-tekstuurin riittävän tarkaksi resoluutioltaan.
Elikkäs... Huomasin aika käteväksi, UV-mappauksen lisäksi tekstuureissa kannattaa käyttää X- ja Yrepeat toimintoa, etenkin seamless -tyyppisissä tekstuureissa. Ja luulen että tuo ydinongelmani eli reunoilta rakeinen bumpmap ratkesi sillä, että tekee sen Bumpmap-tekstuurin riittävän tarkaksi resoluutioltaan.