Alpha-kuva meshille UV-editorilla.

Materiaalien ja tekstuureiden käyttöön liittyvät kysymykset
Post Reply
Brenderr
Posts: 51
Joined: 29.10.2009, 21:22

Alpha-kuva meshille UV-editorilla.

Post by Brenderr »

Koetan saada alpha-kanavaista kuvaa ns. poukkoilevalle pintamateriaaliselle mesh-pinnalle tiettyyn kohtaan. Saan kuvan alphatoiminnolla
(osa kuvasta läpinäkyvää) tuon meshin materiaalin päälle, mutta kuvan asettelu juuri tiettyyn asentoon ja tiettyyn kohtaan pintaa ei luonnistu vaikka koetan säätää materiaalin 'map input' - kohdasta X, Y ja Z- offsetteja. (tasaiselle pinnalla tämä kuvailemani onnistuisi helposti)

UV-Editorihan on tätä varten toteatte? No hyvä, menen UV-Editoriin > lataan kuvan (+'draws image with alpha' päälle). Sitten valitsen
meshistä facet ja wrappaan ne UV-Editoriin. Sijoittelen wrapatun alueen kuvan päälle. Sitten menen Materials-välilehdelle ja
laitan UV:n päälle (map input). Renderöin mutta kuva ei näy pinnalla!
Sitten kokeilin laittaa Materials-valikon TexFace:n päälle mutta tämä aiheuttaa, että renderöitynä kuva näkyy, mutta sen alpha näkyy mustana ja meshin pinta-materiaali on näkymätön!

Siis: osaisiko joku neuvoa, mitä teen väärin/jätän tekemättä? Siis: (png-)Kuva läpinäkyvyystoiminnolla kaarevan meshin pinnalle UV-Editoria käyttäen. (UV-Editorissa kuva näkyy oikein)

nimim. "Help Me Please"
Brenderr
Posts: 51
Joined: 29.10.2009, 21:22

Apu lähellä kun sormi suussa.

Post by Brenderr »

Katselin vanhoja aloituksia ja pää-ongelmaani löytyi ratkaisu tämän otsikon alta: "Layerit UV-mappauksessa?"
Oikein blend-tiedosto mallina, kiitokset siitä!

Nyt siis sain UV-Editorin avulla tekstuurin oikeaan paikkaan, mutta huomaan, meshin pinnalla oleviin muihin faceihin (joiden tulisi
siis olla tyhjät tekstuurista), niihin on joka-ikiseen kopioitunut se kuva. Mites tämä pulma ratkeaisi? Siis selventäen: olen valinut meshini
pinnalta 4 facea joiden alalle olen UV:lla laittanut kuvan, mutta meshin kaikkiin yksittäisiin "ulkopuolisiin" faceihin on kopioitunut sama kuva.

Sitten vielä: renderöin tuotokseni, mutta huomaan, se tekstuuri(logo) joka on pinnalla, se on jotenkin "sumea" - vaikka siis GIMP:illä tein ison
800x600 logon jossa tarkkaa 120px tekstiä jne. Silti tekstuuri näkyy renderoinnin jälkeen hieman sumeana sillä 4 facen pinnan alalla
joka renderöidyssä kuvassa on kyllä suht iso ala. Löytyykö tähän jotakin säätöjä, että saisi "kuvan terävyyttä optimoitua"?
User avatar
tuxer
ADMIN
Posts: 511
Joined: 07.10.2007, 09:27

Re: Alpha-kuva meshille UV-editorilla.

Post by tuxer »

Brenderr wrote:
Nyt siis sain UV-Editorin avulla tekstuurin oikeaan paikkaan, mutta huomaan, meshin pinnalla oleviin muihin faceihin (joiden tulisi
siis olla tyhjät tekstuurista), niihin on joka-ikiseen kopioitunut se kuva. Mites tämä pulma ratkeaisi? Siis selventäen: olen valinut meshini
pinnalta 4 facea joiden alalle olen UV:lla laittanut kuvan, mutta meshin kaikkiin yksittäisiin "ulkopuolisiin" faceihin on kopioitunut sama kuva.
Varmaankin tarvitset eri materiaalin eri pinnoille jotta saat haluamasi lopputuloksen:
http://opendimension.org/blender/pages/materiaalit.php (useam materiaalin käyttö samassa kappaleessa)
sssampo
Posts: 179
Joined: 10.07.2008, 20:18

Re: Apu lähellä kun sormi suussa.

Post by sssampo »

Brenderr wrote:Sitten vielä: renderöin tuotokseni, mutta huomaan, se tekstuuri(logo) joka on pinnalla, se on jotenkin "sumea" - vaikka siis GIMP:illä tein ison
800x600 logon jossa tarkkaa 120px tekstiä jne. Silti tekstuuri näkyy renderoinnin jälkeen hieman sumeana sillä 4 facen pinnan alalla
joka renderöidyssä kuvassa on kyllä suht iso ala. Löytyykö tähän jotakin säätöjä, että saisi "kuvan terävyyttä optimoitua"?
Kokeile vaihtaa renderöinnin antialiasing sampling filtteri default Gaussista esim. CatRomiin. Myös texture paneelista mipmap filtterin kokoa muuttamalla voi jotain saada aikaan.

800x600 kuva ei vielä oikeastaan ole "iso". Minä tuplaisin tuon koon. Vähintään.
Post Reply