Pinnan epätasautus

Mallinnukseen liittyvät kysymykset ja ongelmat
Post Reply
Brenderr
Posts: 51
Joined: 29.10.2009, 21:22

Pinnan epätasautus

Post by Brenderr »

Tuodakseen realismia mallinnettavaan kiviseinään, tuumailin josko jotenkin saisi "röpelöisyyttä" pinnalle (esim subdividetulle cubelle tms.), tähän ei näyttänyt löytyvän mitään valmisratkaisua modifierien joukosta (paitsi displacella kai saa esim. maaston aikaan)..

Onko mitään tällaiseen (siis tasaisen pinna hienoinen röpelöitys) vai parempiko olisi vaan tekstuureilla /materiaali-asetuksilla
saada aikaan epätasaisuus pinnalla? :?:
peran
Posts: 49
Joined: 13.04.2009, 04:07

Re: Pinnan epätasautus

Post by peran »

Brenderr wrote: Onko mitään tällaiseen (siis tasaisen pinna hienoinen röpelöitys) vai parempiko olisi vaan tekstuureilla /materiaali-asetuksilla
saada aikaan epätasaisuus pinnalla? :?:
Niin se minun luulojeni mukaan tehdään. Tehdään satunnainen kohina kuva jollakin suodattimella ja toisella suodattimella määrätään jokin värikomponentti z-arvoksi. Jotenkin noin, mutta en valitettavasti osaa tehdä sitä, vaikka jostain tutoriaalista muistakin periaatteen. Toivottavasti muistan. Joku, joka on tehnyt niitä voisi kertoa vähän yksityiskohtaisemmin.
User avatar
tuxer
ADMIN
Posts: 511
Joined: 07.10.2007, 09:27

Re: Pinnan epätasautus

Post by tuxer »

Displace-muokkain on se työkalu jos röpelöisyyden pitää olla oikeasti 3-ulotteista.

http://opendimension.org/blender/pages/ ... maasto.php

Muuten varmaan riittää bumpmap.
Post Reply