Tekstuureja opetellen.

Materiaalien ja tekstuureiden käyttöön liittyvät kysymykset
Post Reply
Brenderr
Posts: 51
Joined: 29.10.2009, 21:22

Tekstuureja opetellen.

Post by Brenderr »

Avasin UV /image editorin ja latasin siihen kuvan, semmoisen pienen seamless-tekstuurin. Edit -modessa tai paremminkin texture paint-modessa valittuna on yksi face-pinta. Sitten tämä seamless-tekstuuri päivittyy näkymään siihen facella. MUTTA.. :?

Ongelmani on nyt se, että tuo pieni 50x50 pix tekstuuri näkyy yksinkertaisena tuolla valtavalla plane pinnan facella, miten tekstuuria saa skaalattua että se näkyy "moninkertaisena" pinnalla, eli tässä seamless tekstuurin tapauksessa "tarkempana" renderöidessä? Entä saako tekstuuria jotenkin pyöritettyä toiseen kulmaan face-pinnalla?
User avatar
tuxer
ADMIN
Posts: 511
Joined: 07.10.2007, 09:27

Re: Tekstuureja opetellen.

Post by tuxer »

Brenderr wrote:Avasin UV /image editorin ja latasin siihen kuvan, semmoisen pienen seamless-tekstuurin. Edit -modessa tai paremminkin texture paint-modessa valittuna on yksi face-pinta. Sitten tämä seamless-tekstuuri päivittyy näkymään siihen facella. MUTTA.. :?

Ongelmani on nyt se, että tuo pieni 50x50 pix tekstuuri näkyy yksinkertaisena tuolla valtavalla plane pinnan facella, miten tekstuuria saa skaalattua että se näkyy "moninkertaisena" pinnalla, eli tässä seamless tekstuurin tapauksessa "tarkempana" renderöidessä? Entä saako tekstuuria jotenkin pyöritettyä toiseen kulmaan face-pinnalla?
Olisiko tuosta mitään apua?
http://opendimension.org/blender/pages/ ... appaus.php
Brenderr
Posts: 51
Joined: 29.10.2009, 21:22

Re: Tekstuureja opetellen.

Post by Brenderr »

Ok, neuvot auttoivat asiaan.. Kiitti. Nyt osaan UV editorissa säätää tekstuurin skaalausta mutta toisaalta ilmaantui uusi pikku probleema:

Asetan UV-editorissa yhden tekstuurin haluamallani tavalla mallin facen pinnalle, sitten avaan edit-puolella sen tekstuurin ja renderöin -> kaikki sujuu ok.
Vaan kun haluan että mallin yhdellä facella on yksi tekstuuri, ja toisella facella on toinen tekstuuri, niin UV-editorilla "pintapuolisesti" onnistuu laittamaan eri tekstuurit eri faceille mutta renderöidessä näkyy vaan molemmat facet teksturoidun yhdellä samalla tekstuurilla, mitä teen väärin/tai jätän tekemättä oikein ?
User avatar
tuxer
ADMIN
Posts: 511
Joined: 07.10.2007, 09:27

Re: Tekstuureja opetellen.

Post by tuxer »

Brenderr wrote: Asetan UV-editorissa yhden tekstuurin haluamallani tavalla mallin facen pinnalle, sitten avaan edit-puolella sen tekstuurin ja renderöin -> kaikki sujuu ok.
Vaan kun haluan että mallin yhdellä facella on yksi tekstuuri, ja toisella facella on toinen tekstuuri, niin UV-editorilla "pintapuolisesti" onnistuu laittamaan eri tekstuurit eri faceille mutta renderöidessä näkyy vaan molemmat facet teksturoidun yhdellä samalla tekstuurilla, mitä teen väärin/tai jätän tekemättä oikein ?
Tällöin täytyy käyttää useampia materiaaleja samassa kappaleessa:
http://opendimension.org/blender/pages/materiaalit.php

Toinen, helpompi vaihtoehto on asettaa materiaalin asetuksista päälle TexFace-painike. Silloin materiaali käyttää suoraan niitä kuvia jotka UV-editorissa on pinnoille asetettu.
Brenderr
Posts: 51
Joined: 29.10.2009, 21:22

Re: Tekstuureja opetellen.

Post by Brenderr »

Kiitokset hyvistä neuvoista, alkaakin jo itseltäni blenderin käyttöliittymä ja toiminnot vähitellen sujua.. Ja helpommaksi muuttuu oppiminen koko ajan.

Hyvää joulua ja tulevaa vuotta ylläpidolle ja foorumin lukijoille!
Post Reply