Puöreät ja terävät muodot samassa objektissa...

Mallinnukseen liittyvät kysymykset ja ongelmat
Post Reply
ArM
Posts: 85
Joined: 08.02.2009, 14:54

Puöreät ja terävät muodot samassa objektissa...

Post by ArM »

Moi, oon koittanut opetella mallintamaan blenderillä erilaisia esineitä ja oon huomannut erään erittäin hankalan puutteen, jota en osaa korjata millään keksimälläni keinolla. Aina tulee samoja ongelmia.

Eli kun teen objektin ja laitan siihen subsurfia. Sitten haluaisin tehdä kyseiseen objektiin joitakin reunoja, joiden pitäisi olla teräviä, vaikka muut reunat olisivat subsurfattuja. Eli niinkuin liitteessä olevassa kuvassa.

Mutta terävien reunojen kulmiin tulee tälle "pyöreälle alueelle kummallisia vääristymiä, jotka näyttävän erittäin tyhmältä. Olen koittanut edge splittiä ja olen koittanut pelkkää creasea tai molempia yhtä aikaa. Olen myös koittanut tehdä sellaisia ylimääräisiä loopcutteja sinne terävän reunan viereen, mutta niistä muodostuu toisenlaisen ongelma, kun en haluaisi koko siiven olevan terävästi kulmikas tuosta kohdasta, ainoastaan vain kohdan, missä on tämä aukko...

Eli kaikenlaisia juttuja on tullut kokeiltua, mutta mikään ei ole toiminut... Mitenhän tämä pitäisi tehdä siis?
Attachments
Kuvakaappaus-1.png
User avatar
tuxer
ADMIN
Posts: 511
Joined: 07.10.2007, 09:27

Re: Puöreät ja terävät muodot samassa objektissa...

Post by tuxer »

Mutta terävien reunojen kulmiin tulee tälle "pyöreälle alueelle kummallisia vääristymiä, jotka näyttävän erittäin tyhmältä. Olen koittanut edge splittiä ja olen koittanut pelkkää creasea tai molempia yhtä aikaa. Olen myös koittanut tehdä sellaisia ylimääräisiä loopcutteja sinne terävän reunan viereen, mutta niistä muodostuu toisenlaisen ongelma, kun en haluaisi koko siiven olevan terävästi kulmikas tuosta kohdasta, ainoastaan vain kohdan, missä on tämä aukko...
Oletko renderöinyt tuon ongelmallisen kohdan? Kappaleiden pinta näyttää usein toisenlaiselta oikeasti renderoituna kuin reaaliaikaisena. Jos tuo on subsurffattu (voi suomenkieliparkaa) niin voit kokeilla laittaa suuremman resoluution renderoinnille. Luonnossa harvoin on TÄYSIN teräviä kulmia. Sitten jos mikään muu ei auta niin voi kokeilla jakaa mallia erillisiin osiin.

Nuo nyt tulivat mieleen. Täällä on minua paljon parempia mallintajia joilta toivottavasti löytyy parempia vinkkejä :)
Könni
Posts: 66
Joined: 06.01.2009, 11:13

Re: Puöreät ja terävät muodot samassa objektissa...

Post by Könni »

Kokeile jättää reunimmainen verteksi valitsematta kun käytät creasea.
ArM
Posts: 85
Joined: 08.02.2009, 14:54

Re: Puöreät ja terävät muodot samassa objektissa...

Post by ArM »

Koitin renderöidä. Ei muuttunut renderöinnissä ja en tajunnut Könnin ideaa ihan täysin. Tässä on wireframena tuo sama kohta, niin näette miten edget menee:
Attachments
Kuvakaappaus-2.png
User avatar
tuxer
ADMIN
Posts: 511
Joined: 07.10.2007, 09:27

Re: Puöreät ja terävät muodot samassa objektissa...

Post by tuxer »

Viimeisenä keinona tee siipi valmiiksi ja rouhaise booleanilla pala.

EDIT: tai ei itse asiassa tarvitse tehdä edes valmiiksi kun boolean on nykyään muokkain
Könni
Posts: 66
Joined: 06.01.2009, 11:13

Re: Puöreät ja terävät muodot samassa objektissa...

Post by Könni »

En ittekkään enää tajunnu mitä könni tarkotti. Kokeilitko siis valita pelkän kuvan osoittaman edgen ja Shift+E :ellä ruuvata subsurffin pois. Senhän saa vallan kokonaan pois haluamastaan kohtaa vai mitä.
Attachments
Kuvakaappaus-2.png
ArM
Posts: 85
Joined: 08.02.2009, 14:54

Re: Puöreät ja terävät muodot samassa objektissa...

Post by ArM »

Ei toi boolean tehnyt ainakaan jos oli subsurf päällä tätä juttua, mutta toteutin sen toisella tavalla, kun tuo ei tuntunut mahdolliselta tälleen.
Joo, siis juurikin noin tein. Mutta ongelma on se, että tuolla alueella, missä pitäisi olla tasaista metallia, on tuollainen pieni ryppy.

edit: Äh, nyt vasta huomasin, että olit tehnyt tussilla tuon merkin. Siinä alueella ei ole muutakuin pelkkää subsurffia. Siks tuo onkin niin outo juttu.
User avatar
tuxer
ADMIN
Posts: 511
Joined: 07.10.2007, 09:27

Re: Puöreät ja terävät muodot samassa objektissa...

Post by tuxer »

Ei toi boolean tehnyt ainakaan jos oli subsurf päällä tätä juttua
Outoa, kyllä sen pitäisi toimia kunhan boolean on subsurffin jälkeen. Silloin subsurf ei vaikuta leikkaukseen ja tuloksena on terävä reuna.
sssampo
Posts: 179
Joined: 10.07.2008, 20:18

Re: Puöreät ja terävät muodot samassa objektissa...

Post by sssampo »

Kokeileppas, että ensin poistat mahdolliset tuplaverteksit (remove doubles).
Sen jälkeen laitat kaksi loop cuttia kuvan mukaisesti, joko vihreän ja oranssin, oranssin ja punaisen tai kaikki.
Minun kokeilujen mukaan pelkän punaisen tai vihreän laittaminen aiheuttaa juuri tuon sinun ongelman.
Noilla em. keinoilla tuonne siiven etuosaan tosin muodostuu terävähkö kulma, mutta sen voi melko helposti pehmentää manuaalisesti edgejä siirtelemällä.

En minä ainakaan muuta nyt keksinyt. Yksi vaihtoehto on tietysti se jonkun jo manitsema osiin jakaminen.

edit: tietysti jos mallin uppisit niin pääsisi vähän lähemmin käsiksi ongelmaan :wink:
Attachments
Kuvakaappaus-2 copy.jpg
ArM
Posts: 85
Joined: 08.02.2009, 14:54

Re: Puöreät ja terävät muodot samassa objektissa...

Post by ArM »

Okei, laitan sen mallin tänne... :D
Tosin tuota näyttämääsi mallia olen jo kokeillut, siinä tulee tällainen ongelma, joka on myös liitteenä.

Toki tämä on näitä ongelmia, jotka välttämättä valmiissa mallissa ei haittaa erityisemmin, eikä niitä kukaan huomaisi, mutta henkilökohtaisesti haluan saada jonkunlaisen tolkullisen ratkaisun, miten tuollaiset mallinnukset pitäisi oikeasti tehdä oikeaoppisesti.

edit: Tietysti kaikista yksinkertaisin ratkaisu olisi tehdä tuosta suorasiipinen kone, mutta kun halusin, että se siipi olisi kaareva... :(
Attachments
siipiongelma.blend
(145.54 KiB) Downloaded 456 times
siipi alta.png
User avatar
tuxer
ADMIN
Posts: 511
Joined: 07.10.2007, 09:27

Re: Puöreät ja terävät muodot samassa objektissa...

Post by tuxer »

Booleanilla sain tällaisen. En ole ihan varma oliko tämä haluttu tulos...
siipiboolean.jpg
Edit: mutta booleanin käyttö ei ole kyllä oikeaoppinen ratkaisu. Mutta jos mikään muu ei toimi :|
ArM
Posts: 85
Joined: 08.02.2009, 14:54

Re: Puöreät ja terävät muodot samassa objektissa...

Post by ArM »

Niin no, kaippa se sitten pitää tuolla booleanilla tehdä. :s Tai sitten "rasteroi" ton subsurffin ja jotakin... Ongelmahan johtuu tuosta subsurffista käytännössä.
sssampo
Posts: 179
Joined: 10.07.2008, 20:18

Re: Puöreät ja terävät muodot samassa objektissa...

Post by sssampo »

Tee ensin ensin siipi suunnilleen valmiiksi, kuitenkin ilman tuota aukkoa, jonka jälkeen applyt subsurffin siten, että meshissä on faceja sopivan tiheään.
Vasta sen jälkeen teet aukon ja laitat subsurffia hieman lisää.

Tuo ei onnistunut enää sinun siivellä, koska en osannut ottaa creaseja pois.
Attachments
Untitled-1.jpg
marksto
Posts: 55
Joined: 20.10.2007, 16:00

Re: Puöreät ja terävät muodot samassa objektissa...

Post by marksto »

Kokeilin hätäisesti kuutiolla ja näin se minusta helposti onnistuu:
Siipi koloineen saa olla valmis ja subsurfattu. Sitten valitaan pinnat, joiden reunojen on oltava teräviä. Transform Properties-taulukossa (N) annetaan Median Creasen arvoksi 1 ja kas, siinä kolossa on terävät reunat. Crease löytyy myös shiftE:stä.
(Olenkohan ymmärtänyt ongelman oikein???) :?
ArM
Posts: 85
Joined: 08.02.2009, 14:54

Re: Puöreät ja terävät muodot samassa objektissa...

Post by ArM »

Ssampon keino tuntui toimivan tässä.

En olisi uskonut, että yhden siiven tekemisessä voisi olla näin paljon ongelmia... :D
Post Reply