Tietokoneen piirto tablet

Keskustelua 3D:stä ja avoimesta lähdekoodista.
Post Reply
Jasontti
Posts: 52
Joined: 14.05.2009, 18:13

Tietokoneen piirto tablet

Post by Jasontti »

Onkos täällä kokemuksia tuollaisista piirto aluistoista koneelle?

Olen tässä harkinnut hankintaa, mutta en tiedä onko mitään hyötyä semmoisesta. :)
Pöytäkone: Abit AB9 pro, Intel Core 2 Duo E6300, Corsair DDR2 900Mhz 4Gt, Nvidia 9600GT @ Windows Vista 64bit
Kannettava: HP Pavilion dv6000 @ Ubuntu
skyjack
Posts: 42
Joined: 27.10.2007, 00:18

Re: Tietokoneen piirto tablet

Post by skyjack »

Jasontti wrote:Onkos täällä kokemuksia tuollaisista piirto aluistoista koneelle?

Olen tässä harkinnut hankintaa, mutta en tiedä onko mitään hyötyä semmoisesta. :)
Itelläni on Wacom Bamboo Fun Small Wide A6 tabletti ja ihan pätevä kuvien piirtämisessä ja blenderissä tuo jonkin verran siirtelyyn jouhevuutta, mutta vaatii pikkasen säätöö, että saa toimiin hyvin linuxin puolella. Joissakin tilanteissa sais olla suurempikin, mutta harvemmin tarvittee.

Suosittelen alkamaan pienellä ja jos kaipaa isompaa, niin hankkii sitten. Käyttäminen vaatii totuttelua hiiren jälkeen ja varsinkin sitä opettelua. Käsi tuli kipeäksi ensimmäisinä päivinä uuden asennon myötä, mutta kyllä siihen tottuu. Varsinaiseen kysymykseen, että onko siitä hyötyä, niin sitä on vaikea sanoa. Toiset sanoo, että nopeuttaa hemmetisti ja toiset taas valittaa hitautta. Itse teen sekasin pöydällä ja hiirellä, kun jotkut asiat vain hoituu toisella nopeemmin. Netin selailussa ihan kätsy. 8)
Batlorder
Posts: 6
Joined: 30.12.2008, 14:57

Re: Tietokoneen piirto tablet

Post by Batlorder »

Itse suosittelen "Wacom Intuos 3" semmoinen löytyy täältä eikä mitään bugeja ole juuri löytynyt :) Suosittelen vähintään A5 kokoa tai isompaa, ei pahalla mutta A6 alkaa olla jo aika pieni :? Onhan tuommoinen "Wacom Intuos 4" kehitetty jos vähän uudempaa mallia haluat :) Kannattaa muuten samalla hankkia tuo AirBrush auttaa kummasti noissa piirroksissa vaikka teriä "Wacom Intuos 3" mukana tuleekin erilaisia.
nassepossu
Posts: 19
Joined: 21.09.2008, 10:23

Re: Tietokoneen piirto tablet

Post by nassepossu »

Itselläni on Wacom Intuos 3 A5. Auttaa Blenderissä sculptauksessa, kun voimakkuutta ei tarvitse säätää koko ajan ja tietenkin kuvankäsittelyssä. A5 tuntuu välillä kyllä liian suurelta (koko piirtopöydän mitat on n. A4 + 5cm molempiin suuntiin). Vaatii siis yllättävän paljon pöytätilaa.
Jasontti
Posts: 52
Joined: 14.05.2009, 18:13

Re: Tietokoneen piirto tablet

Post by Jasontti »

On tässä harjoiteltu piirtämistä ihan tavalliselle paperille niin hankinnasta olisi paljon hyötyä tulevaisuudessa. :)
Täytyy johonkin päästä vähän testailemaan mikä tuntuu hyvältä omalle kohdalle.

Kiitoksia kaikille vastanneille. :P
Pöytäkone: Abit AB9 pro, Intel Core 2 Duo E6300, Corsair DDR2 900Mhz 4Gt, Nvidia 9600GT @ Windows Vista 64bit
Kannettava: HP Pavilion dv6000 @ Ubuntu
sssampo
Posts: 179
Joined: 10.07.2008, 20:18

Re: Tietokoneen piirto tablet

Post by sssampo »

Jasontti wrote:On tässä harjoiteltu piirtämistä ihan tavalliselle paperille niin hankinnasta olisi paljon hyötyä tulevaisuudessa. :)
Täytyy johonkin päästä vähän testailemaan mikä tuntuu hyvältä omalle kohdalle.

Kiitoksia kaikille vastanneille. :P
Vaikka itellä onkin vain Trustin halpis läpyskä niin kyllä tuon käyttö eroaa aika paljon paperille piirtämisestä. Tai vaatii ainakin totuttelua.
Tuollanen parin tonnin Cintiq olis aika passeli, kun ei jatkuvasti tarvii toinen silmä olla piirtopöydässä ja toinen näytössä :)

En ole blenderin kanssa tuota trustia käyttänyt, mutta luulis ainakin sculptauksessa siitä olevan hyötyä.
bl33d
Posts: 63
Joined: 26.09.2008, 22:27

Re: Tietokoneen piirto tablet

Post by bl33d »

Intuos 3 löytyy. Sanoisin että vasta ku vakavasti harkitset tietokone piirtämistä sit ehkä vasta tulee toi pöytä asialliseksi.
Intel Q6660 Quad 2.4GHz, DDR2 6114MB @ 800Mhz, NV GF 8600 512Mb, 3D Connexion Spacenavigator PE @ Linux Ubuntu 64 10.04
User avatar
Xirkka
Posts: 14
Joined: 07.05.2008, 18:27

Re: Tietokoneen piirto tablet

Post by Xirkka »

Ennen kuin ostat, niin kokeile jossain. Kaverit ja jopa koulut voivat lainata piirtopöytiään jolloin pääset ihan kunnolla testaamaan millaista sen käyttäminen on. Paras olisi jos testiin saisi ison ja pienen pöydän, sillä vaikka ison koon puolesta huudetaan jatkuvasti kilpaa, niin se ei siltikään ole paras ratkaisu kaikille.

Itse omistan a6-kokoisen Wacom Volito2:n joka on jo noin miljoona vuotta palvellut graafisien tarpeideni eteen. Ensimmäiset puoli miljoonaa se toimi pienemmäksi rajatulla piirtoalueella, kun koko komistus vain tuntui liian suurelta! Tarinan opetus siis on, että kannattaa ehdottomasti kokeilla ennen ostoa, sillä se voi pistää mielen synkeäksi jos ostaa ison, monen sadan euron arvoisen pöydän ja sitten kyvyt yltääkin vain postikortin kokoisen alueen käyttöön :D

Huomion arvoinen seikka tosin on sekin, että käytän nykyään tuota Volito2-pöytää täyskokoisena, eli isompaakin kyllä oppii käyttämään vaikka en voisi edes kuvitella yli a5-kokoista pöytää ostavani. Se on itsestä kiinni, että haluaako sitten maksaa kerralla hyvästä ja isosta pöydästä jonka piirtoaluetta muuttaa taitojen mukaan vai ostaa pienen, mutta halvan harjoittelupöydän?
Jasontti
Posts: 52
Joined: 14.05.2009, 18:13

Re: Tietokoneen piirto tablet

Post by Jasontti »

Xirkka wrote:Huomion arvoinen seikka tosin on sekin, että käytän nykyään tuota Volito2-pöytää täyskokoisena, eli isompaakin kyllä oppii käyttämään vaikka en voisi edes kuvitella yli a5-kokoista pöytää ostavani. Se on itsestä kiinni, että haluaako sitten maksaa kerralla hyvästä ja isosta pöydästä jonka piirtoaluetta muuttaa taitojen mukaan vai ostaa pienen, mutta halvan harjoittelupöydän?
Tämä taitaa olla se ikuinen kysymys. :)

Täytyy kysellä kaveri piiri läpitte jos joku tuntisi jonkun joka lainaisi hetkeksi pöytäänsä. saa tosiaan vähän kartotettua mikä sopii parhaiten.
Pöytäkone: Abit AB9 pro, Intel Core 2 Duo E6300, Corsair DDR2 900Mhz 4Gt, Nvidia 9600GT @ Windows Vista 64bit
Kannettava: HP Pavilion dv6000 @ Ubuntu
danlei
Posts: 17
Joined: 05.09.2009, 17:17

Re: Tietokoneen piirto tablet

Post by danlei »

Itse ostin verkkokauppa.comista joskus pienen wacomin 50e:lla ja hyvin on toiminut vaikka on kokenut välillä kovia. Käytin sitä hiirenkorvikkeenakin varmaan vuoden. Saa niitä halvallakin, jos tyytyy pieneen. Suosittelen kyllä lämpimästi. Blenderöinkin sillä muuten ihan alkuaikoina, mutta hiiri toimii siihen hommaan paljon paremmin :)
Jasontti
Posts: 52
Joined: 14.05.2009, 18:13

Re: Tietokoneen piirto tablet

Post by Jasontti »

Kokeilin tässä Trustin TB-6300 mallia ja se toimi kyllä hyvin windowsissa, mutta gimp ja inkscape tuottivat jotain pyöristys ongelmia (osoitin ja piirtotyökalu eri kohdassa).

Onneksi on tuo 14 päivän palautus oikeus. :P
Pöytäkone: Abit AB9 pro, Intel Core 2 Duo E6300, Corsair DDR2 900Mhz 4Gt, Nvidia 9600GT @ Windows Vista 64bit
Kannettava: HP Pavilion dv6000 @ Ubuntu
sssampo
Posts: 179
Joined: 10.07.2008, 20:18

Re: Tietokoneen piirto tablet

Post by sssampo »

Minullakin on tuo TB-6300 satunnaisessa käytössä. Kokona A5, mutta A6 olisi minun käsialalle/piirtotyylille sopivampi.
Tilasin Pixmaniasta ensimmäisen ja luultavasti myös viimeisen kerran. Tilaus viivästyi viikoilla ja asiakaspalvelu ei vastannut yhteydenottoihin.
Hintaakin taisi kertyä 70e, joka oli ehkä turhan tyyris tällaisesta läpyskästä - Ottaen huomioon, että danlei ostanut (yleensä) huomattavasti laadukkaamman wacomin 50 eurolla.

Blenderin kanssa en ole ikinä käyttänyt, hiiri luultavasti sopii paljon paremmin siihen hommaan. Tietysti sculptaus on sitten asia erikseen.
ArM
Posts: 85
Joined: 08.02.2009, 14:54

Re: Tietokoneen piirto tablet

Post by ArM »

Itse en vielä koskaan ole päässyt sellaiseen tilanteeseen, että olisin saanut kyseistä härveliä ostetuksi, vaikka ostoslistalla on ollut jo monia vuosia... Eli kokemukset tosiaan rajoittuu siihen, että olen suunitellut ostavani n. vuodesta 2005 lähtien. Hiiri on kuitenkin tosi hyvin palvellut mua tässä jutussa. Oon oikeasti tietoisesti totuttanut itseni käyttämään vähän huonompia vermeitä, kun varallisuutta ei niin paljoa ole ollut näinä vuosina. Ongelmaahan siitä ei pitäisi syntyä, jos jossakin vaiheessa sitten vähän parempia vehkeitä rupeaa käyttämään. :)
User avatar
LeBis
Posts: 37
Joined: 22.04.2008, 23:39

Re: Tietokoneen piirto tablet

Post by LeBis »

Hankin joskus tollasen Aiptekin Hyper Pen 12000U, varmaan 4-5 v sitten ja nyt on hankala käyttää kun näytöt on vaihtuneet widee:n
sais tuon työpöydän jotenkin asetettua että kuvat tulisi oikein :(
siis piirtoalue ja sen skaalaus oikein.
LeBis .
Post Reply