Löytyykö Blender-opetusmateriaalia suomeksi ?

Keskustelua 3D:stä ja avoimesta lähdekoodista.
Post Reply
peran
Posts: 49
Joined: 13.04.2009, 04:07

Löytyykö Blender-opetusmateriaalia suomeksi ?

Post by peran »

Tarkoituksenani olisi opettaa alkeita Blenderistä (huh huh) suomeksi kansalaisopistossa. (24 Oppituntia).

Tartteisin opetukseen vapailla lisensseillä Suomenkielistä materiaalia.

Vaihtarina voin antaa sen, mitä olen tähän mennessä valmistellut, joka ei ole paljon.

Itse osaan Blenderiä juuri ja juuri riittävästi. Kurssilla olen aikonut keskittyä mallinnukseen.

Opetuksen on tarkoitus noudatella soveltaen OpenDimension.org:n videotutoriaaleja. Ne sentään osaan tehdä mallista, ja niissä on kelpo runko ja järjestys mallinnuksen maailmaan tutustumiselle.

Vaihtarina voin myös antaa viime vuonna ja mahdollisesti tänä vuonna pitämäni:"Linux Tutuksi"-kurssin materiaalin. Se tosin käsittelee lähinnä vain Ubuntua, ja ehkä hiukan vanhahtavalla tavalla l. paljon päätetyöskentelyä. 24 oppitunnin kurssi. Se on mielestäni laadukas paketti minun tekemäkseni, vaikka nimen omaan sen materiaalin tasosta sain hivenen pyyhkeitä, mutta kuitenkin 8:n arvosanan sain siitäkin, kun oppilaat antoivat palautetta suljetulla paperilla. (Sivuja siinä oli joko 70 tai 140 yhteensä ei voi muistaa kumpi, enkä jaksa nyt laskea). Mielelläni en kuitenkaan maksaisi materiaalista ainakaan kovin paljoa.

Yhteyttä minuun voi ottaa tässä säikeessä tai yksityisviestinä.

P.S. Muisteleisin jonkun kertoneen opettaneensa Blenderin käyttöä aikuisille.
User avatar
tuxer
ADMIN
Posts: 511
Joined: 07.10.2007, 09:27

Re: Löytyykö Blender-opetusmateriaalia suomeksi ?

Post by tuxer »

Tarkoituksenani olisi opettaa alkeita Blenderistä (huh huh) suomeksi kansalaisopistossa. (24 Oppituntia).
Erinomaista!

Opetuksen on tarkoitus noudatella soveltaen OpenDimension.org:n videotutoriaaleja.
Hienoa että materiaaleja käytetään. Tosin osa videoista on kyllä hieman noloja, mutta ehkä niistä nyt jotain apua on.

Itse olen opettanut muutaman kurssin yliopistolla ja siitä tarpeesta opendimension.org materiaalit ovat alkujaan syntyneet, kun ei sitä materiaalia ollut oikein tarjolla. Muualta ei kovin paljon suomenkielistä taida löytyä. Yksittäisiä ohjeita löytyy kun googlettelee ja blender-fi.org:ssa on tulossa Opi-osio mutta ei ainakaan tätä kirjoitettaessa siellä ei vielä mitään ollut.
peran
Posts: 49
Joined: 13.04.2009, 04:07

Re: Löytyykö Blender-opetusmateriaalia suomeksi ?

Post by peran »

tuxer wrote:
Opetuksen on tarkoitus noudatella soveltaen OpenDimension.org:n videotutoriaaleja.
Hienoa että materiaaleja käytetään. Tosin osa videoista on kyllä hieman noloja, mutta ehkä niistä nyt jotain apua on.
Ne ajaa asiansa l. niiden avulla on mahdollista ylittää aloituskynnys, joka on varsin merkittävä Blenderissä. Tosin itse tuskin saisin tuotakaan parempia videoita aikaiseksi, joten oman nolouteni takia en tule Video-tutoriaaleja tekemään. Muutenkaan esiintyminen ei ole parhaita puoliani. Tosin pienelle ryhmälle opettaminen taas saattaa ollakin (6-12 hengelle).
tuxer wrote: Itse olen opettanut muutaman kurssin yliopistolla ja siitä tarpeesta opendimension.org materiaalit ovat alkujaan syntyneet, kun ei sitä materiaalia ollut oikein tarjolla. Muualta ei kovin paljon suomenkielistä taida löytyä. Yksittäisiä ohjeita löytyy kun googlettelee ja blender-fi.org:ssa on tulossa Opi-osio mutta ei ainakaan tätä kirjoitettaessa siellä ei vielä mitään ollut.
Pitäneen tutkailla myöhemmin kyseistä tarjontaa, sillä kurssini on vasta ensi vuoden puolella, mutta ennen sitä pitää 'vähän' hioa omiakin taitoja, jotta osaa opettaa.

Voin kyllä julkaista aikaansaannokseni, kunhan ensin olen pitänyt kurssin, ellei sitä peruta liian pienen osallistujamäärän takia.

Edit - Jos ei jo ole tullut selväksi, niin minä olen oppinut lähes kaiken, minkä osaan Blenderistä kyseisten tiedostojen pohjalta.
Post Reply