Blender ja servo-ohjattu peili

Keskustelua Blender game enginen käyttämisestä
Post Reply
User avatar
tuxer
ADMIN
Posts: 511
Joined: 07.10.2007, 09:27

Blender ja servo-ohjattu peili

Post by tuxer »

Idea on seuraava: Blenderin kameran käännöt välitetään servo-ohjatulle peilille, joka heijastaa datatykin kuvaa peilin osoittamaan paikkaan. Näin voi ottaa koko tilan käyttöön ja esimerkiksi museonäyttelyssä voi yhdellä tykillä näyttää tietoja usesta kohteesta (peräkkäin siis).

Kun tuohon yhdistää vielä ultraäänisensorin, niin tapahtuma voidaan laukaista kun vieras lähestyy objektia.

Toteutin tämän Arduinon avulla Physical Computing -kurssin yhteydessä. Blogiin raapustin vähän lisää (engl.):
http://opendimension.blogspot.com/2009/ ... uting.html

Jaa mikä Arduino? Arduino on avoin mikrokontrolleri, jolla voi helposti toteuttaa ohjata servoja tai lukea sensorien arvoja:
http://www.arduino.cc/
Jasontti
Posts: 52
Joined: 14.05.2009, 18:13

Re: Blender ja servo-ohjattu peili

Post by Jasontti »

Nyt tiedän että blender taittuu jopa tuommoiseenkin. :)
Täytyykin ihan tutustua aiheeseen kun ammatin puolesta on muutaman kerran noilla mikrokontrollereilla kikkailemaan.

tälläin offtopiccina pitää kysyä että mitä opiskelet kun tälläisiä asioita pääset kehittelemään? :P
Edit: olisi taas pitäny lukea järjen kanssa kun tuossahan lukikin selvällä mikä kurssi on kyseessä. :)
Pöytäkone: Abit AB9 pro, Intel Core 2 Duo E6300, Corsair DDR2 900Mhz 4Gt, Nvidia 9600GT @ Windows Vista 64bit
Kannettava: HP Pavilion dv6000 @ Ubuntu
sssampo
Posts: 179
Joined: 10.07.2008, 20:18

Re: Blender ja servo-ohjattu peili

Post by sssampo »

Blenderin käyttömahdollisuudet jaksavat kyllä aina vaan hämmästyttää :)
peran
Posts: 49
Joined: 13.04.2009, 04:07

Re: Blender ja servo-ohjattu peili

Post by peran »

Mulla on vähän samantapainen idea, mutta eri tekniikalla toteutettavaksi suunniteltu.

Tosin se on tällä hetkellä hyllyssä.

Mutta siinäkin on ulkoinen laite (wii-ohjain) yhdistettynä pythoniin.

Valitettavasti Blender-taidot ei vielä ole siinä mallilla, että voisin toteuttaa sen.

Edit - Se onkin käänteinen tämän projektin kanssa. Sillä omani siirtää Wii-ohjaimen tiedot kameraan. Mielenkiintoista.
User avatar
tuxer
ADMIN
Posts: 511
Joined: 07.10.2007, 09:27

Re: Blender ja servo-ohjattu peili

Post by tuxer »

peran: tosiaan Physical Computing kurssi oli kyseessä.
ssampo: sanopas muuta. Sille tuntuu löytyvän koko ajan uusia käyttötapoja
Jasontti: Itseäni kanssa kovasti kiinnostaa tuo Wiimote. Sen avulla voisi tehdä kaikenlaita ja näköjään on tehtykin

Yllättävää tässä oli kuinka helppoa homma oli. Blenderiin tuli muutama hassu rivi Pythonia ja Arduinon päähän samoin (alle 100 riviä). Ainut asia minkä kanssa piti vähän nettiä peuhata oli kameran rotaatioiden laskeminen mutta sekin sitten lopulta onnistui.

Laitan tuon blend -tiedoston ja Arduino koodin tänne kunhan laitan niihin vielä kommentit.
peran
Posts: 49
Joined: 13.04.2009, 04:07

Re: Blender ja servo-ohjattu peili

Post by peran »

tuxer wrote:peran: Itseäni kanssa kovasti kiinnostaa tuo Wiimote. Sen avulla voisi tehdä kaikenlaita ja näköjään on tehtykin
Wiimotella ohjaus on naurettavan yksinkertaista toteuttaa Blenderillä, mutta en tiedä kuinka sen saisi yhdistettyä Fysiikan mallinnokseen, mutta makro-ajolla sen olen tehnyt yksinkertaisesti.

Olet ehkä tämän nähnytkin...
http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=25833.0

Tässä siis toteutettuna kiihtyvyysanturin tarkkailua Wiimotesta. Kääntää kiihtyvyysantureiden tulosten mukaisesti valittua objektia.

Edit - ilmeisesti kyseistä kirjastoa (cwiid) ei löydy Windowsin pythonista, joten siinä se ei toimi, mutta Linukassa toimii. ;)
User avatar
tuxer
ADMIN
Posts: 511
Joined: 07.10.2007, 09:27

Re: Blender ja servo-ohjattu peili

Post by tuxer »

peran wrote:
tuxer wrote:peran: Itseäni kanssa kovasti kiinnostaa tuo Wiimote. Sen avulla voisi tehdä kaikenlaita ja näköjään on tehtykin
Wiimotella ohjaus on naurettavan yksinkertaista toteuttaa Blenderillä, mutta en tiedä kuinka sen saisi yhdistettyä Fysiikan mallinnokseen, mutta makro-ajolla sen olen tehnyt yksinkertaisesti.

Olet ehkä tämän nähnytkin...
http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=25833.0

Tässä siis toteutettuna kiihtyvyysanturin tarkkailua Wiimotesta. Kääntää kiihtyvyysantureiden tulosten mukaisesti valittua objektia.

Edit - ilmeisesti kyseistä kirjastoa (cwiid) ei löydy Windowsin pythonista, joten siinä se ei toimi, mutta Linukassa toimii. ;)
Näemmä olen sinulle yrittänyt vastaillakin :)
Saitko tuon toimimaan hyvin? Olisi mielenkiintoista nähdä lopullinen tulos.
Ah, minun on PAKKO hankkia se wiimote :)
User avatar
ramppis
Posts: 113
Joined: 07.12.2007, 00:12

Re: Blender ja servo-ohjattu peili

Post by ramppis »

Itseäni puolestaan kiinnostaisi systeemi jossa useamman tykin kuva heijastettaisiin sylinterimäisen tilan sisäpinnalle, siis 360 astetta. Tällöin maisema ympäröisi katsojaa (taivasta nyt ei välttämättä tarvittaisi zeniittiin asti, vaatisi kupolitilan). Tuossa saisi jo aika hyvän "siellä olemisen" tunteen.

Jos Blenderissä olisi käytössä sama määrä kameroita ja samoissa kulmissa kuin on tykkejäkin niin ajattelisi tämän olevan mahdollista. Mutta onkohan mahdollista saada niin että kaikki kamerat olisivat yhtän aikaa aktiivisia ja tietystä kamerasta ohjautuisi kuva tiettyyn tykkiin? Oma lukunsa olisi vielä tarvittavien näytönohjainliitäntöjen määrä.
User avatar
tuxer
ADMIN
Posts: 511
Joined: 07.10.2007, 09:27

Re: Blender ja servo-ohjattu peili

Post by tuxer »

ramppis wrote:Itseäni puolestaan kiinnostaisi systeemi jossa useamman tykin kuva heijastettaisiin sylinterimäisen tilan sisäpinnalle, siis 360 astetta. Tällöin maisema ympäröisi katsojaa (taivasta nyt ei välttämättä tarvittaisi zeniittiin asti, vaatisi kupolitilan). Tuossa saisi jo aika hyvän "siellä olemisen" tunteen.

Jos Blenderissä olisi käytössä sama määrä kameroita ja samoissa kulmissa kuin on tykkejäkin niin ajattelisi tämän olevan mahdollista. Mutta onkohan mahdollista saada niin että kaikki kamerat olisivat yhtän aikaa aktiivisia ja tietystä kamerasta ohjautuisi kuva tiettyyn tykkiin? Oma lukunsa olisi vielä tarvittavien näytönohjainliitäntöjen määrä.
Tuo ei varmaan yhdellä koneella onnistuisi mutta 1 kone/tykki ja sitten vain synkronoi virtuaalikameroiden liikkeet koneiden välillä. Vastaavalla tavalla totetutetaan nuo järeämmätkin virtuaaliholvit.
sssampo
Posts: 179
Joined: 10.07.2008, 20:18

Re: Blender ja servo-ohjattu peili

Post by sssampo »

Minulla olisi tuolla olohuoneessa uutukainen wiimote ja koneessa bluetooth liitäntä :) Olemattomien koodaus ym. taitojen takia taitaa vielä jäädä ihan alkuperäiseen käyttöön. Enpä muuten tiennyt tätäkään faktaa, että wiimoten voisi jotenkin yhdistää BGE:n. Jälleen kerran uusi hämmästyminen Blenderin kyvyistä :D
User avatar
ramppis
Posts: 113
Joined: 07.12.2007, 00:12

Re: Blender ja servo-ohjattu peili

Post by ramppis »

Padeista tuli mieleen että virtuaaliliikkumiseen Blenderissä voi varmaan käyttää myös padia tai joystickia. Kiinnostaisi kokeilla omassa jutussani hiiri/näppäinyhdistelmän sijaan tikkua.
peran
Posts: 49
Joined: 13.04.2009, 04:07

Re: Blender ja servo-ohjattu peili

Post by peran »

tuxer wrote: Ah, minun on PAKKO hankkia se wiimote :)
Itsekin hankin ihan Blenderiä varten. Tosin muutamat Linuxpelit pystyvät käyttämään ohjainta hyväksi.
Kustannukset. Sen saa lähimarketista ilman tarjousta 50:llä. Huuto.net:stä noin 40:llä. Hyvästä tarjouksesta noin 30:llä. Joka tapauksessa siinä tulee mukavaa rautaa melko halvalla: neljän infrapunapisteen haku 100 Herzillä resoluutio ko:lla taitaa olla 1024x768, Kiihtyvyysanturi + napit. Kaikki nämä toimivat suhteellisen suoraan Linuxin Blenderissä.
Post Reply