materiaalikirjastojen hyödyntäminen

Materiaalien ja tekstuureiden käyttöön liittyvät kysymykset
Post Reply
marksto
Posts: 55
Joined: 20.10.2007, 16:00

materiaalikirjastojen hyödyntäminen

Post by marksto »

Toivoisin oppivani käyttämään materiaalikirjastoja mallinnuksissani. Miten "omiin tiedostoihin" ladatut materiaalit saa siirrettyä ja mihin omassa Blenderissäni, että saisin niitä poimittua malleihini?
User avatar
tuxer
ADMIN
Posts: 511
Joined: 07.10.2007, 09:27

Re: materiaalikirjastojen hyödyntäminen

Post by tuxer »

marksto
Posts: 55
Joined: 20.10.2007, 16:00

Re: materiaalikirjastojen hyödyntäminen

Post by marksto »

Jos osaisin ensin tallentaa kirjastojen materiaaleja .blend-tiedostoksi, osaisin (luultavasti) avata sen (shift F2) tarvittaessa.
Miten siis saisin kootuksi materiaalikirjastojen osista itselleni iki oman .blend-tiedoston? :oops:
User avatar
tuxer
ADMIN
Posts: 511
Joined: 07.10.2007, 09:27

Re: materiaalikirjastojen hyödyntäminen

Post by tuxer »

Miten siis saisin kootuksi materiaalikirjastojen osista itselleni iki oman .blend-tiedoston? :oops:
Ok, täydensin ohjetta. Katso auttaako?
marksto
Posts: 55
Joined: 20.10.2007, 16:00

Re: materiaalikirjastojen hyödyntäminen

Post by marksto »

Kiitos Tuxer. Osaavan on varmaan vaikea käsittää, että kukaan voi olla niin taitamaton aivan perusasioissa kuin minä.
Yritänpä silti vielä selventää, minkä neuvon nimenomaisesti tarvitsisin:

- On siis olemassa materiaalikirjastoja, joihin pääsee kertomistasi linkeistä ja varmaan muitakin. OK
- Poimin sieltä joitakin tarvitsemiani ja lataan ne. Kone antaa mahdollisuudet "avaa ohjelmalla" tai "tallenna levylle".
Tallennan siis levylle. Onko OK?
- Siihen se sitten tökkää. Nyt pitäisi kai osata siirtää ne levyltä ohjelmaan .blend-tiedostoksi, jolla olisi oma nimensä ja
joka sisältäisi useita materiaaleja juuri kuten tutoriaalista näkyy.

Pitäisi pitäisi mutkuneiosaa. Olen luopumassa yrityksistä tehdä omia materiaaleja ja textuureja, sillä renderoituina ne pääsääntöisesti ovat vähän mitä sattuu. Josta tulikin mieleeni, ettenhän osaa harvoista onnistuneenpuoleisistakaan muodostaa omalla nimellään varustettua .blend-tiedostoa.

Ja sitten vähän ohi topicin. Tämä tiedostojen selaaminen onnistuu itseltäni myös aika epämääräisesti. Painaessani F1 ruutuun avautuu jotakin ihan muuta kuin .blend-tiedostojen luettelo. Samoin tiedostojen sisäisen rakenteen esille saaminen onnistuu joskus vasta avattuani ohjelman uudelleen. Täytynee kai palauttaa Factory Settings ja katsoa, auttaisiko se.
User avatar
tuxer
ADMIN
Posts: 511
Joined: 07.10.2007, 09:27

Re: materiaalikirjastojen hyödyntäminen

Post by tuxer »

marksto wrote:Kiitos Tuxer. Osaavan on varmaan vaikea käsittää, että kukaan voi olla niin taitamaton aivan perusasioissa kuin minä.
Nou hätä, tämän takia tämä foorumi on olemassa :)

Yritänpä silti vielä selventää, minkä neuvon nimenomaisesti tarvitsisin:

- On siis olemassa materiaalikirjastoja, joihin pääsee kertomistasi linkeistä ja varmaan muitakin. OK
- Poimin sieltä joitakin tarvitsemiani ja lataan ne. Kone antaa mahdollisuudet "avaa ohjelmalla" tai "tallenna levylle".

Tallennan siis levylle. Onko OK?
Jep, ja tietysti jos se on pakattu (zip yms) niin tuo paketti pitää purkaa, jotta .blend-tiedoston sieltä löytää.
- Siihen se sitten tökkää. Nyt pitäisi kai osata siirtää ne levyltä ohjelmaan .blend-tiedostoksi, jolla olisi oma nimensä ja
joka sisältäisi useita materiaaleja juuri kuten tutoriaalista näkyy.
Nyt avaa blender ja valitse FILE -> APPEND or LINK (ei siis F1, joka vain avaa tiedoston)
Voi olla, että blender muistaa edellisen tiedoston ja avaa sen valmiiksi eli katso mitä ylimmällä rivillä lukee. Jos se päättyy .blend, niin silloin siinä on jo joku tiedosto auki. OK

Jos näin on, niin pääset ylemmälle tasolle klikkaamalla rullalla ".." -riviä, joka vie hakemistohierarkkiassa ylöspäin. Sitten vain etsit sen blend-tiedostnn jonka latasit ja tuot sieltä materiaaleja kuten ohjeessa sanotaan.

Pitäisi pitäisi mutkuneiosaa. Olen luopumassa yrityksistä tehdä omia materiaaleja ja textuureja, sillä renderoituina ne pääsääntöisesti ovat vähän mitä sattuu. Josta tulikin mieleeni, ettenhän osaa harvoista onnistuneenpuoleisistakaan muodostaa omalla nimellään varustettua .blend-tiedostoa.

Ja sitten vähän ohi topicin. Tämä tiedostojen selaaminen onnistuu itseltäni myös aika epämääräisesti. Painaessani F1 ruutuun avautuu jotakin ihan muuta kuin .blend-tiedostojen luettelo. Samoin tiedostojen sisäisen rakenteen esille saaminen onnistuu joskus vasta avattuani ohjelman uudelleen. Täytynee kai palauttaa Factory Settings ja katsoa, auttaisiko se.
Tuo johtuu varmaan vaan siitä, että et hokassut tuota .. -kohtaa joka vie hakemisossa ylöspäin.

Tuo append on ehkä hieman sekava aluksi mutta kun sen kerran tajuaa, niin sitten se on peruskauraa.

Niin ja hyvien materiaalien tekeminen on oikeasti vaikeaa ... siksi kannattaa käyttää muiden tuotoksia aina kun mahdollista.
marksto
Posts: 55
Joined: 20.10.2007, 16:00

Re: materiaalikirjastojen hyödyntäminen

Post by marksto »

Raivokas on pappaparan yritys, mutta kun ei niin ei! Kun materiaalin levylle tallennan, niin siellä on ja pysyy. Puhumattakaan että tietäisin, onko tieto pakattu ja miten semmoinen paketti puretaan. Blenderistä löydettävissä olevaksi nämä hienot materiaalit eivät suostu. Kuvakkeita vaan ropisee tuohon näytölle. Näkyvin aikaansaannokseni tällä saralla on, että ohjelma kaatuu ja minä menen kertomaan vitsejä vaimolleni, uskottehan?
Eipä hättää mittää, "nuorisoosasto" saapunee viikonloppuna. Sitten pidän varani, että opettavat minut ymmärtämään, miten nämä tiedostojen siirrot tai mitä lienevätkään oikein pelittävät.

Ihan vilpittömät KIITOKSET vaivannäöstä. Elän kai vielä kehruujennyjen ja höyrykoneiden aikakautta, mutta yritän "päivittäytyä". Niin kai sen nykykielellä voi ilmaista.
marksto
Posts: 55
Joined: 20.10.2007, 16:00

Re: materiaalikirjastojen hyödyntäminen

Post by marksto »

No niin, nyt onnistuu oman materiaalikokoelman poimiminen kirjastoista mutta vain, mikäli ovat siellä valmiiksi .blend-muodossa. Kiitettävän kärsivälliset neuvojani eivät kuitenkaan keksineet, miten esim. jpg-muodossa olevat materiaalit voisi muuttaa .blend-tiedostoksi, tai muuten saada niitä blenderissä avattaviksi. Jpg-tiedostojahan materiaalikirjastot näyttivät pääosin olevan.

UV-mappauksen yhteydessä selitettyä kuvan "leipomista" tyhjälle bittikartalle yritettiin kovasti, mutta tuloksetta.
Tämmöiseen tarpeeseen (jpg-->.blend) nyt sitten neuvoa anelen.
User avatar
tuxer
ADMIN
Posts: 511
Joined: 07.10.2007, 09:27

Re: materiaalikirjastojen hyödyntäminen

Post by tuxer »

Vastailen kunhan tuo opendimension.orgin nimiongelma saadaa korjattua (toivottavasti tänään :)
User avatar
tuxer
ADMIN
Posts: 511
Joined: 07.10.2007, 09:27

Re: materiaalikirjastojen hyödyntäminen

Post by tuxer »

On erotettava toisistaan materiaalit ja tekstuurit. Nuo mainitsemasi jpeg-kuvat ovat tekstuureja. Materiaalit puolestaan määrittelevät mihin tekstuureja käytetään eli antaako se kappaleelle pinnan värin vaiko esimerkiksi kuhmutuksen (bump map).

Päivitin tuota tekstuurit sivustoa:
http://opendimension.org/blender/pages/tekstuurit.php

Jpeg-kuvia ei muuteta blend-tiedostoiksi, mutta ne voidaan sisällyttää blend-tiedostoon, jolloin ne kulkevat tiedoston "sisällä". Normaalistihan kuvaan on vain hakemistopolku ja koneelta toiselle siirrettäessä kuva ei kulje mukana.

Kun tuot materiaalin tuolla append-toiminnolla, niin sen mukana näyttäisi tulevan myös tieto tekstuureista (kuvista). Jos tekstuuri on sisällytetty blend-tiedostoon, niin silloin ei tarvitse tehdä mitään. Noissa materiaalikirjastoissa näyttäisi nuo kuvat olevan useimmissa sisällytettynä.

Toivottavasti auttoi jotenkin :)
Post Reply