Osien leikkaaminen ja tasaaminen viistoille pinnoille

Mallinnukseen liittyvät kysymykset ja ongelmat
User avatar
tuxer
ADMIN
Posts: 511
Joined: 07.10.2007, 09:27

Re: Osien leikkaaminen ja tasaaminen viistoille pinnoille

Post by tuxer »

Se on ohjeen huonoutta jos sitä ei ymmärretä :)

Blenderin tekstieditori on siis yksi ikkunatyyppi:
http://www.opendimension.org/blender/pa ... kkunat.php

Kun olet saanut editorin esiin, voit avata siihen tiedoston ikkunan alareunasta löytyvän file -> open valikon takaa.

Avaa haluamasi skripti (Blendrin skriptit ovat .py -päätteisiä) ja suorita sen näppäinyhdistelmällä Alt + P. Huomaa että kursorin tulee olla editorin päällä (eli se ikkuna on aktiivinen, jonka päällä kursori on)

Toivottavasti auttoi ja jos ei, niin kysy lisää.
marksto
Posts: 55
Joined: 20.10.2007, 16:00

Re: Osien leikkaaminen ja tasaaminen viistoille pinnoille

Post by marksto »

On vähän kiusallista, mutta pikku selitys. Kun aikanaan opiskelin, oli laskutikku kehittynein tekninen laskuväline ja hyvä
olikin, ei siinä mitään. Aikanaan tulivat elektroniset funktiolaskimet jne. Sitten täytettiin erilaisia lähtötietokaavakkeita,
jotka toimitettiin IBM:n laskentakeskukseen suoritettaviksi, kun teknisen laskennan ohjelmia alkoi olla saatavissa.
Joku kevyt Basic- ja Fortran-kurssi tuli käytyä, mutta kaikenkarvaisten esimiestehtävien alle ne opit jäivät. Taulukko-
laskentaa, firman sisäisiä ohjelmia yms. mitä nyt budjetoinnissa ja erilaisissa seurannoissa tarvitaan. Sitten eläkkeelle. Olen siis aivan "kädetön" näissä tietotekniikan perusteissa ja käsitteissä, mutta kyllä vanhakin jotakin oppii.

Palaan varsinaiseen asiaan, kunhan saan muotoilluksi edes omasta mielestäni käsitettävän kysymyksen. Nyt on jo myöhä.
marksto
Posts: 55
Joined: 20.10.2007, 16:00

Re: Osien leikkaaminen ja tasaaminen viistoille pinnoille

Post by marksto »

No niin, jatketaanpa kun on lupa saatu.
Olenkohan edes jäljillä? Avaan siis ikkunatyypin SR:5-Scripting. Kun sitten tässä ikkunassa klikkaan Text Editorin ja avaan sieltä File->Open, ikkunasta tuleekin File Browser kunnioitettavan pitkine luetteloineen. Sieltä löytyy kyllä kolmekin "Knife tool.Blend"-ohjelmaa muttei ainoatakaan .py-päätteistä. Sitä tässä nyt ällistelen, enkä muutakaan osaa.

Niin, ei se ohjeen huonoudesta johdu, jos perustietoja omaamaton ei ymmärrä. Että rautalankamallia vaan, jos neuvojan päre ei vielä hehku.
User avatar
tuxer
ADMIN
Posts: 511
Joined: 07.10.2007, 09:27

Re: Osien leikkaaminen ja tasaaminen viistoille pinnoille

Post by tuxer »

Avaan siis ikkunatyypin SR:5-Scripting. Kun sitten tässä ikkunassa klikkaan Text Editorin ja avaan sieltä File->Open, ikkunasta tuleekin File Browser kunnioitettavan pitkine luetteloineen. Sieltä löytyy kyllä kolmekin "Knife tool.Blend"-ohjelmaa muttei ainoatakaan .py-päätteistä. Sitä tässä nyt ällistelen, enkä muutakaan osaa.
Löydät tuon skriptin tämän ketjun toisesta viestistäni (.py -pääte)
Tuo .blend tiedosto sisältää skriptin myös, mutta se on lähinnä esimerkki sen käytöstä.

summasummaarun: jos haluat harjoitella tuon leikkaus-skriptin käyttöä, niin avaa ihan normaalisti tuo knife tool.blend -tiedosto. Jos haluat käyttää skriptiä oman työsi leikkaamiseen, niin avaa Scripting layout ja avaa sieltä löytyvään Text Editor -ikkunaan se .py -päätteinen tiedosto, jonka latasit tuolta edelliseltä sivulta.
marksto
Posts: 55
Joined: 20.10.2007, 16:00

Re: Osien leikkaaminen ja tasaaminen viistoille pinnoille

Post by marksto »

Pöljä mikä pöljä! Olen kyllä avannut ohjelman knife_tool.blend (193.82kB) useaankin kertaan ja se on mennyt kansioon työpöytä. Kun sitten avaan Scripting-layoutin ja sieltä Text Editorin ja annan komennon File -> Open, kyseinen ikkuna
muuttuu File Browser:ksi ilman ainuttakaan .py- päätteistä ohjelmaa. Tulos on sama, kirjoitinpa ohjelmanimen "knife_color.py mihin tahansa mahdollisista paikoista Text Editor-ikkunassa yrittäen sen jälkeen komennolla file -> open.

Kiitos kuitenkin vaivannäöstäsi Tuxer. Jos ei ansiokaskaan ohje perille mene, on vika täällä päässä.
marksto
Posts: 55
Joined: 20.10.2007, 16:00

Re: Osien leikkaaminen ja tasaaminen viistoille pinnoille

Post by marksto »

tuxer wrote:
Löydät tuon skriptin tämän ketjun toisesta viestistäni (.py -pääte)

Jos haluat käyttää skriptiä oman työsi leikkaamiseen, niin avaa Scripting layout ja avaa sieltä löytyvään Text Editor -ikkunaan se .py -päätteinen tiedosto, jonka latasit tuolta edelliseltä sivulta.
Jankutanpa vielä vähän. Menemällä tuohon .py-päätteiseen osoitteeseen (Tuxerin toinen viesti) joudun ranskankieliselle sivulle, jonka otsikko heti sanoo: ERREUR 404 - Document non trouvé. Aluksi se lannisti yrittämään sitä .blend-päätteistä linkkiä, joka sisältääkin hyvän harjoitusesimerkin.
Kun sitten jatkoin ranskalaisen sivun (free) kautta etsimistä, jouduin Blender.org Forumin keskustelupalstalle. Sieltä tosin löytyy lupaava Knife_colcr.py-linkki (bugivaroituksin), mutta voi surkeus lopputulos on Internal Server Error.
En ymmärrä !?! Mistä kummasta mun pitäisi ladata Knife_color.py-tiedosto?
User avatar
Sienikasvusto
ADMIN
Posts: 237
Joined: 26.07.2007, 23:19

Re: Osien leikkaaminen ja tasaaminen viistoille pinnoille

Post by Sienikasvusto »

Sen voit erotella itsekkin tuosta .blend tiedostosta tai sitten ladata tämän minkä itse "erottelin". Toivottavasti toimii!
Attachments
knife_color.py
(22.25 KiB) Downloaded 486 times
marksto
Posts: 55
Joined: 20.10.2007, 16:00

Re: Osien leikkaaminen ja tasaaminen viistoille pinnoille

Post by marksto »

Eipä toiminut, kone väittää,ettei ole blend-tiedosto.
Mutta eipä hätää. Meidän "nuoriso-osasto" oli käymässä ja kun aikansa räpelsivät, lataus onnistui.
Vaikka vierestä katselin, en päässyt perille kuinka se tapahtui. Tunnustan: Paraskaan ohje ei olisi mulle perille mennyt!

Loppu hyvin kaikki hyvin, ko. toiminto on nyt helposti käytettävissäni.
User avatar
Sienikasvusto
ADMIN
Posts: 237
Joined: 26.07.2007, 23:19

Re: Osien leikkaaminen ja tasaaminen viistoille pinnoille

Post by Sienikasvusto »

Anteeksi väärä kuvake, mutta tuo olisi pitänyt taas ladata tuxerin ohjeiden mukaisesti siihen tekstieditorin. No loppu hyvin, kaikki hyvin!
User avatar
CosMOS
Moderaattori
Posts: 82
Joined: 13.10.2007, 23:31

Re: Osien leikkaaminen ja tasaaminen viistoille pinnoille

Post by CosMOS »

Kyllä tuon leikkauksen pitäisi onnistua ihan Blenderin omalla knife-työkalulla. Tässä on leikattava kappale ja leikkaustaso samaa objektia:
Image
Edit Modessa valitaan objektin kaikki verteksit, kuvakulma kohtisuoraan sivulta ja leikataan tason nurkasta nurkkaan:
Image
Siisti lopputulos, eikä tule verteksisotkua, kuten Boolean työkalu usein tekee. Lisäsin päätyyn punaisen pinnan, normaalisti knife-työkalu jättää putken pään avonaiseksi. Tämä toimii ainakin Blender-versiolla 2.46.
User avatar
tuxer
ADMIN
Posts: 511
Joined: 07.10.2007, 09:27

Re: Osien leikkaaminen ja tasaaminen viistoille pinnoille

Post by tuxer »

Mutta siis silmämääräisesti? Vai saako sen snapattua jotenkin?

Tuon leikkaustason käyttämisen etu on se, että se on tarkka (esim 56.7 asteen leikkaus).
User avatar
CosMOS
Moderaattori
Posts: 82
Joined: 13.10.2007, 23:31

Re: Osien leikkaaminen ja tasaaminen viistoille pinnoille

Post by CosMOS »

Kyllä sen saa snapattua täysin tarkasti. Täytyy valita K-näppäimellä Knife (Exact). Ctrl-näppäin pohjassa snap tarttuu vertekseihin. Leikkaustason voi aluksi kääntää haluttuun astekulmaan ja tasoa apuna käyttäen onnistuu tarkat leikkaukset.

Tämä on oiva toiminto Blenderissä, vanhemmilla versioilla tuo ei olisi onnistunut. :wink:
User avatar
tuxer
ADMIN
Posts: 511
Joined: 07.10.2007, 09:27

Re: Osien leikkaaminen ja tasaaminen viistoille pinnoille

Post by tuxer »

CosMOS wrote:Kyllä sen saa snapattua täysin tarkasti. Täytyy valita K-näppäimellä Knife (Exact). Ctrl-näppäin pohjassa snap tarttuu vertekseihin. Leikkaustason voi aluksi kääntää haluttuun astekulmaan ja tasoa apuna käyttäen onnistuu tarkat leikkaukset.

Tämä on oiva toiminto Blenderissä, vanhemmilla versioilla tuo ei olisi onnistunut. :wink:
Kokeilin tuota snappia kun haeskelin vastausta tämän säikeen pulmiin. Kokeilin juuri noin mutta en tajunnut että snappi toimii eri tavalla kuin varsinainen verteksi-snap. Eli se ei (blendermäiseen tapaan) anna mitään visuaalista palautetta ensimmäisen pisteen kohdalla. Vasta ensimmäisen pisteen asettamisen jälkeen viiva napsahtelee kohdalleen.

Eli tämä on paras vaihtoehto alkuperäiseen kysymykseen!

kiitos, näin sitä oppii aina uutta :)
Post Reply