Kirkonkylän mallinnusta

Keskustelu ja kuvia keskeneräisistä Work In Progress töistä.
Könni
Posts: 66
Joined: 06.01.2009, 11:13

Re: Kirkonkylän mallinnusta

Post by Könni »

Moro
Erilaisia Level of detail -tekniikoita voi Pythonin kanssa kehitellä, jolloin koneen ei tarvitse kaikkea kaukana olevaa piirtää.
Tätä mä olen hakenut. Olisiko tarkempaa tietoa/tietolähdettä, miten toi toteutetaan? Saisi olla muun kielinenkin, voin kääntää sen pythonille.

Voiko blenderillä tehdä niin että mallintaa korttelin (tai vastaavan alueen) kerrallaan yhteen skeneen, ja katsottaessa korttelista esim länteen, näkyy vain yksi tai kaksi seuraavaa korttelia?
Koneessani on antiikkinen 32 megan geforce eikä se reaaliliikunnassa ole vielä tökkinyt yhtään.
Mulla on 256 MB ATI Radeon X 1100, ja tökkii välillä ankarasti. Eräs blender.orgin regression-paketin mukana tullut skripti ilmoitti että GL_VERSION 1.1. Eräs toinen blender-tiedosto taas tulosti käsittääkseni eri operaatioihin käytetyn ajan prosentteina frameen käytetystä ajasta, siinä rasterointi oli aina yli 85 %. Täytyy kai kokeilla jos ajurien päivittäminen auttaisi.
User avatar
ramppis
Posts: 113
Joined: 07.12.2007, 00:12

Re: Kirkonkylän mallinnusta

Post by ramppis »

Tuohon kortteliasiaan en osaa vastata mutta ehkä joku täällä osaa. Myös kameran piirtoetäisyyden säädöllä voi määrittää miten kaukaa kohteet näkyy. Ne vaan sitten putkahtavat tyhjästä kun lähestytään.

Kiinnostaisi tietää miten toteutetaan sellainen että tekstuurit olisivat kauempana karkeammalla resolla ja muttuvat tarkemmiksi vasta lähempänä.

Näyttiksenä mulla on nykyään 512 megan Nvidia, eli muutosta parempaan (kuten myös käyttiksen suhteen :D )
Koko scenessä on tällä hetkellä noin 10000 polygonia. Rakennukset on yritetty tehdä taloudellisesti korvaten tekstuureilla monia asioita.
Trogdor
Posts: 69
Joined: 15.03.2008, 21:58

Re: Kirkonkylän mallinnusta

Post by Trogdor »

Jos tekee kaksi eri mallinusta talosta, toinen low poly ja toisessa vähän enempi triangleja.
Kun kamera on kaukana, niin talo on vain palikka jossa low poly resot ja kun kamera lähestyy niin talo ''vaihdetaan'' isompi polysempaan
ja isompi resoluutioisempaan. Tämä onnistuisi käyttämällä sensoria ''near''. Tässä siis miten sen itse tekisin.
User avatar
ramppis
Posts: 113
Joined: 07.12.2007, 00:12

Re: Kirkonkylän mallinnusta

Post by ramppis »

Trogdor wrote:Jos tekee kaksi eri mallinusta talosta, toinen low poly ja toisessa vähän enempi triangleja.
Kun kamera on kaukana, niin talo on vain palikka jossa low poly resot ja kun kamera lähestyy niin talo ''vaihdetaan'' isompi polysempaan
ja isompi resoluutioisempaan. Tämä onnistuisi käyttämällä sensoria ''near''. Tässä siis miten sen itse tekisin.

Kiittää!
Pitää tutkia jos tarvetta ilmenee. Vielä pyörii kevyesti ja aika rajatuksi kuitenkin tuon työni jätän käsittäen lähinnä kylän keskustan. Kyse on enemmän kuinka paljon yksityikohtia sinne tulee.
Könni
Posts: 66
Joined: 06.01.2009, 11:13

Re: Kirkonkylän mallinnusta

Post by Könni »

Trogdor wrote:Tässä siis miten sen itse tekisin.
Kiittää myös!
Tekisitkö kaikki objektit (rakennelmat, puut, puistonpenkit..) yhteen skeneen?
ramppis wrote:Käytettävissäni on v. 1964 olevat kaupungin pohjakaavat ja ilmavalokuvat sekä kasa muita kuvia.
Miten sijoitit rakennukset ja tiet oikeisiin paikkoihin?
Entä onko toi maan pinta teineen ja rotvalleineen yhdessä tasossa lukuun ottamatta joen törmää?

Millaista lähdemateriaalia suosittelet hankittavaksi jos ryhtyy kylän mallinnus projektiin? Lähinnä sen sijoittelun kannalta.
User avatar
ramppis
Posts: 113
Joined: 07.12.2007, 00:12

Re: Kirkonkylän mallinnusta

Post by ramppis »

Kuvasta näkee rakennusten sijoittelut. Kartta on taustakuvana je sen mukaan asettelemalla mallista saa täysin tarkan. Kuvassa kaikki rakennukset eivät ole vielä täysin oikeassa asennossa.
Olen huomioinut noissa maanpinnan korkeussuhteissa myös jalkakäytävien reunat ja muut korotukset.
Tavoitteena on että tulos olisi visuaalisesti miellyttävä ja esim. maanpintagrafiikkojen siirtymät riittävän pehmeitä. Tämä on työlästä kun pinta kuitenkin rakentuu pikku palasista.

Lähdemateriaaleista tuo kartta on kyllä näppärä sijoittelussa, ja jos saa rakennuspiirustuksia niin aina vaan parempi. Teetkös olemassa olevaa vai jo kadonnutta miljöötä? Jos ei ole kadonnut niin referenssien hankkiminen ei ole kovin vaikeaa. Itse olen joutunut tonkimaan paljon valokuva-arkistoja kun 95 % rakennuksista on poissa. Mielenkiintoista salapoliisityötä tosin.


Kohteet ovat omilla layereillaan seuraavasti:
1. maanpinta
2. rakennukset
3. puut ja muu "tilpehööri"
4. taivaan kupoli
5. kamera
Attachments
pohjakaava.jpg
Könni
Posts: 66
Joined: 06.01.2009, 11:13

Re: Kirkonkylän mallinnusta

Post by Könni »

Onko toi taustakuva asemakaava vai mikä? Karttojahan netti on pullollaan mutta esim opaskartoissa mittasuhteita, kuten teiden leveydet, on muutettu lukemisen helpottamiseksi. Maastokartta olisi maanpinnan suhteen auttava, mutta ne ovat käsittääkseni kaikki maksullisia.
Sopiva lähdemateriaali, kuten sulla, on kai välttämätön vastaavassa projektissa.
Tosin täytyy muistaa ettei kyseessä ole dokumentti. Ei vissiin kukaan tule sanomaan että ei tossa ollut puuta. Kuten itse sanoit
Työ on hauska ja hyödyllinen tapa opetella Blender.
Huomioitko maanpinnan korkeutta/korkeuseroja mallinnuksessasi? Vai onko kirkonkylä jossain Pohjanmaalla. :lol:
User avatar
ramppis
Posts: 113
Joined: 07.12.2007, 00:12

Re: Kirkonkylän mallinnusta

Post by ramppis »

Kartta on kunnan virallinen kaavoituksen pohjakartta v. 1963 korkeuskäyrineen, tonttijakoineen ym.
Tässä nimenomaan on kyseessä dokumentti niin pitkälle kuin tietoa riittää ja sen myötä samalla "elämysmatka" menneeseen.
Joka mätästä on mahdoton saada mukaan mutta ei ole tarpeenkaan. Olit aivan oikeassa; tuskin kukaan tulee nipottamaan jostakin puuttuvasta pajupensaasta. Tärkeintä tässä on arkkitehtuuri.

Tässä vielä kuva missä näkyy maaston korkeuserot joenrannassa (vaikka ollaankin Pohjanmaalla :D ). Olen tehnyt ne hyvin karkeasti niiden kartassa olevien linjojen pohjalta.
Attachments
meshmaasto.jpg
User avatar
ramppis
Posts: 113
Joined: 07.12.2007, 00:12

Re: Kirkonkylän mallinnusta

Post by ramppis »

Kotisivu tekeillä, johon tulee myös tämä mallinnustyö.
http://www.netikka.net/rauno.lepisto/3d.html
Post Reply