Liikkuvat raajat ja keyframet

Animaatioiden tekeminen Blenderissä
Post Reply
User avatar
Kalmageddon
Posts: 50
Joined: 03.01.2008, 21:24

Liikkuvat raajat ja keyframet

Post by Kalmageddon »

On tullut tehtyä animaatioita missä alukset (kiinteitä kappaleita) liikkuu ja kääntyilee paikasta toiseen, mutta olisi hieno oppia tekemään liikkuvia raajoja yms. onko yksinkertaista/nopeaa tapaa siihen. Keyframejen kanssa tulee aina ongelmia kun niitä on asetellut vääriin paikkoihin. pystyykö niitä siirtämään (esim. hiirellä vetämällä)?
User avatar
tuxer
ADMIN
Posts: 511
Joined: 07.10.2007, 09:27

Re: Liikkuvat raajat ja keyframet

Post by tuxer »

Kalmageddon wrote:On tullut tehtyä animaatioita missä alukset (kiinteitä kappaleita) liikkuu ja kääntyilee paikasta toiseen, mutta olisi hieno oppia tekemään liikkuvia raajoja yms. onko yksinkertaista/nopeaa tapaa siihen.
Armature:
http://en.wikibooks.org/wiki/Blender_3D ... ture/index
Keyframejen kanssa tulee aina ongelmia kun niitä on asetellut vääriin paikkoihin. pystyykö niitä siirtämään (esim. hiirellä vetämällä)?
Keyframe-editointi on hieman piilossa. Keyframe-tilaan pääsee painamalla K-näppäintä. Sitten voi siirtää keyframeja normaalisti G-näppäimen avulla. Näin voit säätää keyframen aikaa (ei paikkaa).

Jos painat K-näppäintä kun kursori on 3D-näkymän päällä, saat keyframet näkymään myös 3D-tilassa. Valitsemalla keyframen Ipo-editorista, voit siirtää keyframen paikkaa (ei aikaa).
Screenshot.png
Toivottavasti auttoi alkuun ainakin.
Post Reply