Jousi-tutoriaali

Blender tutoriaaleja
Post Reply
User avatar
CosMOS
Moderaattori
Posts: 82
Joined: 13.10.2007, 23:31

Jousi-tutoriaali

Post by CosMOS »

Tämä tutoriaali esittelee, kuinka vieteri tai jousi voidaan tehdä Blenderillä. Tässä käytetään apuna Dupli Frames toimintoa, jolla monistetaan kohde ja lopuksi kopiot yhdistetään yhdeksi ainoaksi kappaleeksi. Käynnistä Blender, poista Cube ja ota näkymä edestä päin painamalla numeronäppäimistöltä 1-näppäintä.

Lisätään Surface-valikon kautta NURBS Circle. (mesh circle tai curve circle ei käy!)
Image

Nyt Edit Modessa siirretään rinkulaa n. 4 Blender yksikköä X-akselin suunnassa vasemmalle. Objektin keskipiste jäi siis ympyrän ulkopuolelle.
Image

Jaa 3D ikkunan näkymä kahteen osaan. Tähän uuteen ikkunaan avataan Ipo Curve Editor. Takaisin 3D ikkunan puolelle ja vaihda Object Modeen. CurveCirclen pitäisi nyt olla ainoa valittuna oleva objekti. Olemme nyt animaatioruudussa 1 ja CurveCircle on valittuna. I-näppäimen painalluksella annetaan sille LocRot komento, joka käskee objektin olla tietyssä paikassa ja tiettyyn asentoon kääntyneenä tässä animaation ensimmäisessä ruudussa. (Location ja Rotation)
Image

Mene animaatiossa 10 ruutua eteenpäin painamalla kerran nuolinäppäintä ylös. Ota näkymä ylhäältä päin (Num 7) ja käännä Curve circleä 90° myötäpäivään. Nosta sitä myös ylöspäin Z-akselin suunnassa n. 2 yksikköä. Nyt animaatioruudussa 11 annetaan LocRot komento. Tässä vaiheessa voi vähän testailla painamalla nuolinappeja oikealle tai vasemmalle, jolloin ympyrän pitäisi lähteä samanaikaisesti kääntymään ja nousemaan ylöspäin. Kovin paljoa se ei vielä liiku, mutta tässä annettiin vain lähtöasetelmat kääntymisen ja sijainnin suhteen. Jatkossa ympyrän liikkeitä hallitaan Ipo-käyriä muokkaamalla.

Nyt siirrytään Ipo editorin puolelle, valitse kaikki käyrät painamalla a-näppäintä tarpeeksi monta kertaa ja muutetaan käyrät lineaarisiksi eli ne menevät suoraan pisteestä pisteeseen ilman käyrien "pehmeää muotoilua".
Image

Anim settings paneelista voi nyt kytkeä DupliFrames napin pohjaan, jolloin Ipo käyrien muutokset näkyvät reaaliajassa ja jousen muoto tulee näkyviin. Anna Ipo editorissa LocZ käyrän oikeanpuolimaiselle pisteelle (N-näppäimellä) numeroarvot X: 100.00 ja Y: 25.00.
Image

Vastaavasti RotZ käppyrän oikeanpuoleinen piste sijoitellaan paikkaan X:101 ja Y:-200. Nyt pitäisi näyttää tältä:
Image

Näyttää jo hieman jouselta, mutta emme vielä ole tyytyväisiä, koska mikä jousi nyt kärjellään seisoisi? Muokataan jousen päädyt tasaisiksi, että se voi vastata tasaisiin pintoihin eikä ole vain yhden pisteen varassa "pöydällä". Eli Ipo editorissa valitaan LocZ käyrä muokattavaksi ja vaihdetaan Edit Modeen. Alkuperäinen piste on siis paikassa X:100.00 ja Y:25.00. Valitaan tämä piste, kopioidaan se SHIFT + D komennolla. Kopioitua pistettä siirretään X-suunnassa -10.00 yksikköä. Pidä Ctrl-näppäin pohjassa siirron aikana! Sama temppu tehdään jousen toiselle päälle eli alun päätypiste kopioidaan ja nyt sitä siirretään X-suunnassa +10.00 eli oikealle. Käyrä menee nyt näin:
Image

Tämän olisi voinut tehdä vain siirtämällä alkuperäisiä pisteitä, mutta näin saadaan takaportti, jos meni väärin ja haluaa perua muutokset poistamalla käyrän pisteitä. Tai jos haluaa muuttaa niitä kohtia, mistä jousen tasainen osa alkaa.

Siirrytään 3D ikkunan puolelle ja CurveCirclen ollessa valittuna näppäillään CTRL + SHIFT + A.
Image

Hyväksy hiiren klikkauksella ja nyt kopiot ovat muuttuneet aidoiksi objekteiksi. Pidä Shift pohjassa ja valitse pinon alimmainen rengas. Se muuttuu hieman vaaleammaksi kuin muut renkaat. Valitsemalla tuon alimman, jousi jää alkuperäiseen asentoon renkaiten yhteenliittämisen jälkeen, muuten se olisi pompannut ylösalaisin. Koko ajan on siis kaikki renkaat valittuna, ainoastaan viimeksi valitun paikka vaihdettiin pinon päältä alimmaiseksi! Kaikki renkaat liitetään yhdeksi objektiksi CTRL + J komennolla. Vaihda Edit Modeen ja valitse kaikki verteksit, elleivät ne jo ole valittuna. Nyt skinnataan kuoret malliin. Paina F ja Blender pinnoittaa mallin automaattisesti.
Image

Solid-näkymässä huomataan, että ulkopuoli on musta ja sisäpuoli vaalea. Korjataan tämä painamalla W -> Switch Direction. Vaihda Object Modeen ja siinä meillä on jousi, joka tosin on vielä Nurbs-tyyppinen. Muutetaan se meshiksi komennolla ALT + C.
Image

Muunnoksen jälkeen kannattaa siistiä malli Set Smooth komennolla, joka löytyy Link and Materials paneelista. Tulpataan vielä putken päät kiinni. Edit Modessa valitaan Edge select mode ja putken päädyssä painellaan SHIFT + ALT + hiiren oikea nappi. Näin valitaan koko kierros ilman, että tarvitsee valita klikkailemalla kaikki verteksit erikseen.
Image

Sitten SHIFT + F komennolla tehdään facet putken päätyyn. Samalla tavalla tietysti putken toiseen päähän. Lopuksi hieman valoa, materiaalia ja renderöinti, siinäpä se.
Image
User avatar
Katalon
Posts: 92
Joined: 03.12.2007, 16:26

Re: Jousi-tutoriaali

Post by Katalon »

Hyvä tutoriaali! Pitää kokeilla kunhan kerkeän :D
Mopo:
AMD 5000+ X2 64, 3 Gt DDR2 800 Mhz, Club 3D X1950 XT 512 mt

Nettikone / Mopo 2:
AMD 3800+ 64, 2 Gt DDR 400 Mhz, Club 3D X800 RX 256 mt
User avatar
Sienikasvusto
ADMIN
Posts: 237
Joined: 26.07.2007, 23:19

Re: Jousi-tutoriaali

Post by Sienikasvusto »

Subsurfacea peliin vielä niin tulee hyvä!
Hyvä tutoriaali, Kiitos!
User avatar
tuxer
ADMIN
Posts: 511
Joined: 07.10.2007, 09:27

Re: Jousi-tutoriaali

Post by tuxer »

Hyvä tuto. Nostin uutissivulle.
User avatar
CosMOS
Moderaattori
Posts: 82
Joined: 13.10.2007, 23:31

Re: Jousi-tutoriaali

Post by CosMOS »

Sienikasvusto wrote:Subsurfacea peliin vielä niin tulee hyvä!
Kyllähän se subsurfacella tasoittuu. Toinen tapa on muokata heti alussa Curve Tools paneelista nurbsin ominaisuuksia:

Image
Siitä vain klikkailee resoluutiota suuremmaksi.
ArM
Posts: 85
Joined: 08.02.2009, 14:54

Re: Jousi-tutoriaali

Post by ArM »

Yritin tehdä tätä, mutta heti ensimmäinen ongelma, jonka kohtasin, oli se nurbs circle, joka ei ole täysin pyöreä, vaan siitä lähtee pieni "siivu" (vähänkuin pacman) ja se siivu on kiinni objektin keskipisteessä, eli jos sitä NURBS circleä liikuttaa, niin se siivu jää kiinni siihen vanhaan keskipisteeseen, enkä osaa korjata sitä... :s
Attachments
nurbsprob.jpg
User avatar
CosMOS
Moderaattori
Posts: 82
Joined: 13.10.2007, 23:31

Re: Jousi-tutoriaali

Post by CosMOS »

ArM wrote:Yritin tehdä tätä, mutta heti ensimmäinen ongelma, jonka kohtasin, oli se nurbs circle, joka ei ole täysin pyöreä, vaan siitä lähtee pieni "siivu" (vähänkuin pacman) ja se siivu on kiinni objektin keskipisteessä, eli jos sitä NURBS circleä liikuttaa, niin se siivu jää kiinni siihen vanhaan keskipisteeseen, enkä osaa korjata sitä... :s
Johtuu siitä, että käytössäsi on uudempi Blenderin versio, kuin minulla oli oppaan kirjoittamisen aikaan. Mitään ongelmaahan tässä ei ole. Teet vain oppaan mukaan välittämättä "siivusta". Ilmeisesti tuo käikäle merkkaa vain objektin keskikohtaa.

Sen verran päivitystä oppaaseen, että uusin Blender luo objektit automaattisesti ylhäältä päin katsottaviksi. Näin X, Y, ja Z akselit tulevat varmasti oikein päin. Näin ollen NURBS Circle pitää erikseen kääntää Edit Modessa edestä päin katsottavaksi, eli NUM1 painettuna pitää näkyä ympyrän muoto.
jack9091
Posts: 1
Joined: 10.12.2012, 07:35

Re: Jousi-tutoriaali

Post by jack9091 »

Hyvä tuto. Nostin uutissivulle.
Jack
Post Reply