Kirkonkylän mallinnusta

Keskustelu ja kuvia keskeneräisistä Work In Progress töistä.
User avatar
ramppis
Posts: 113
Joined: 07.12.2007, 00:12

Kirkonkylän mallinnusta

Post by ramppis »

Pari kuvakaappausta tekeillä olevasta kirkonkylän mallinnuksesta, jossa liikutaan kaduilla fps-näkymässä. Työ on hauska ja hyödyllinen tapa opetella Blender.

Toisessa kuvassa näkyy vanha Kansallis-Osakepankki. Olen kokeeksi mapannut seinän mustavalkovalokuvasta, joka pomppaa vähän silmään juuri tuon mustavalkoisuuden takia. Aidassa olen käyttänut alpha-kanavaista kuvaa.

Suurin työ tällaisessa on lähdeaineiston hankkiminen ja teksturointi. Itse rakennusmallinnus on aika nopeaa.
Attachments
ilmakuva1.jpg
kopintalo.jpg
User avatar
Sienikasvusto
ADMIN
Posts: 237
Joined: 26.07.2007, 23:19

Re: Kirkonkylän mallinnusta

Post by Sienikasvusto »

Viitsitkö laittaa tänne .blend tiedoston projektistasi, vaikuttaa mielenkiintoiselta.
Kauanko olettätä tehnyt?
User avatar
ramppis
Posts: 113
Joined: 07.12.2007, 00:12

Re: Kirkonkylän mallinnusta

Post by ramppis »

Sienikasvusto wrote:Viitsitkö laittaa tänne .blend tiedoston projektistasi, vaikuttaa mielenkiintoiselta.
Kauanko olettätä tehnyt?
Voin hyvinkin blend-tiedoston laittaa kunhan vähän sitä fixailen. Mitenkäs tekstuurit saa tulemaan tuossa blend-tiedostossa? Tuskinpa niitä erikseen tarvitsee lähettää?

Tuota mallinnusta olen tehnyt pari kolme vuotta, mutta hyvin, hyvin harvakseltaan. Siksi ei vielä tuon pidemmällä ole.

Edit:
Teen tästä pienemmän alueen vähän tarkemmaksi ja pyrin saamaan sen tänne .blend tai BLEND1-tiedostona.
Last edited by ramppis on 24.01.2008, 16:24, edited 3 times in total.
User avatar
tuxer
ADMIN
Posts: 511
Joined: 07.10.2007, 09:27

Re: Kirkonkylän mallinnusta

Post by tuxer »

Voin hyvinkin blend-tiedoston laittaa kunhan vähän sitä fixailen. Mitenkäs tekstuurit saa tulemaan tuossa blend-tiedostossa?
File -> Pack data ja sitten Save as. Se pakkaa kuvat mukaan mutta tietysti tiedostokoko kasvaa.

Mutta erittäin mielenkiintoinen projekti.
User avatar
ramppis
Posts: 113
Joined: 07.12.2007, 00:12

Re: Kirkonkylän mallinnusta

Post by ramppis »

tuxer wrote:
Voin hyvinkin blend-tiedoston laittaa kunhan vähän sitä fixailen. Mitenkäs tekstuurit saa tulemaan tuossa blend-tiedostossa?
File -> Pack data ja sitten Save as. Se pakkaa kuvat mukaan mutta tietysti tiedostokoko kasvaa.

Mutta erittäin mielenkiintoinen projekti.
Kiitos tuosta tiedosta!

Koska kyseessä on pelimoodiin tehty työ niin olen rakennuksissa käyttänyt esim. ikkunoiden ja ovien suhteen pelkistetympää linjaa ja tyytynen seiniä kuvaaviin bittikarttoihin. Puut ovat litteitä, aina katsojaa kohti olevia "pelipuita", jotka näyttävät riittävän hyviltä.

Olen pikkuhiljaa kasvattanut "teostani" ja lisäillyt talojen "luonnoksia". Käytettävissäni on v. 1964 olevat kaupungin pohjakaavat ja ilmavalokuvat sekä kasa muita kuvia. Lähdemateriaalia pitää kuitenkin saada lisää. Olen vaan miettinyt että kuinka isoksi tuota kannattaa kasvattaa. Koneessani on antiikkinen 32 megan geforce eikä se reaaliliikunnassa ole vielä tökkinyt yhtään.

"Liikkumisvälineenä" on netistä löytämäni walkthrough-tiedosto (jonka kameran "varastin" ja istutin tähän :D ).
User avatar
tuxer
ADMIN
Posts: 511
Joined: 07.10.2007, 09:27

Re: Kirkonkylän mallinnusta

Post by tuxer »

Olen vaan miettinyt että kuinka isoksi tuota kannattaa kasvattaa.
Ei tuota varmaan mikään muu rajoita kuin koneen suorituskyky. Se kyllä jonkin verran nitkahtaa kun alat lisäillä enemmän tekstuureja.

Erilaisia Level of detail -tekniikoita voi Pythonin kanssa kehitellä, jolloin koneen ei tarvitse kaikkea kaukana olevaa piirtää. Mutta jossain ne rajat tulevat vastaan. Sitten on siirryttävä järeämpiin työkaluihin

Jos olet kiinnostunut, niin voitaisiin keväämmällä viritellä yhteistyötä tällä saralla. Kehitän työkalua juuri tämäntyyppiseen työhön eri laajoihin kulttuurihistoriallisiin rekonstruktioihin. Kaikki on avointa softaa, joten sen puoleen ei tule ongelmia lisenssien yms. kanssa.
User avatar
ramppis
Posts: 113
Joined: 07.12.2007, 00:12

Re: Kirkonkylän mallinnusta

Post by ramppis »

tuxer wrote:
Olen vaan miettinyt että kuinka isoksi tuota kannattaa kasvattaa.
Jos olet kiinnostunut, niin voitaisiin keväämmällä viritellä yhteistyötä tällä saralla. Kehitän työkalua juuri tämäntyyppiseen työhön eri laajoihin kulttuurihistoriallisiin rekonstruktioihin. Kaikki on avointa softaa, joten sen puoleen ei tule ongelmia lisenssien yms. kanssa.
Eipä ollenkaan hassumpi idea, eli suostun.

Tarkoitushan mulla on koko ajan ollut että tämän saisi joskus jossakin muodossa yleisempäänkin käyttöön. Netissä voisi olla jotakin mutta olen ajatellut myös johonkin näyttelyyn jossa yleisö voisi surffailla historiassa. Konsepteja on monta.

Noista konetehoista sen verran että olen oikeastaan tahallisesti käyttänyt vähän alitehoista konetta, ei tule sitten myöhemmin ikäviä yllätyksiä.
juha64
Posts: 18
Joined: 13.12.2007, 18:17

Re: Kirkonkylän mallinnusta

Post by juha64 »

Morjens!

löysin B:n pari kuukautta sitten, ja olen totaalisesti koukussa. Hidasta on oppia aivan tyhjästä, mutta alkaa pikku hiljaa hahmottua toiminta . (siis osittain). Kerään tällä hetkellä dokumentteja kylämme taloista ja en ole varma yritänkö alkaa tehdä vanhaa vai uutta seutua. Oma talomme on vuodelta 1890 ja historia siltä ajalta kiinnostaisi, mutta alkaa olla aika hiljaista sen ikäinen väki. Toki joku 50-luvun mallinnuskin olisi mukava tehdä.
Paha homma BLENDERISSÄ on että itselläni on aloitettuja projekteja jo toista kymmentä ja lisää ideoita pukkaa koko ajan.
Pitäisi kai vääntää yksi edes esittelykelpoiseen kuntoon niin siinä kai oppisi melko paljon. Vai karkaileeko muiltakin mopo käsistä? Olenko normaali? J
User avatar
Sienikasvusto
ADMIN
Posts: 237
Joined: 26.07.2007, 23:19

Re: Kirkonkylän mallinnusta

Post by Sienikasvusto »

Taidat olla normaali tai sitten minäkin olen epänormaali. :D
Välillä toi ideapää sylkee uusia ideoita joka päivä, eikä niitä sitten aina jaksa/muista uudestaan. Varmuuskopioinnin yhteydessä tsekkailin .blend tiedostojen määrää: 160 :)
juha64
Posts: 18
Joined: 13.12.2007, 18:17

Re: Kirkonkylän mallinnusta

Post by juha64 »

Kiitos! Helpotti kummasti! 8)
User avatar
ramppis
Posts: 113
Joined: 07.12.2007, 00:12

Re: Kirkonkylän mallinnusta

Post by ramppis »

juha64 wrote: en ole varma yritänkö alkaa tehdä vanhaa vai uutta seutua. Oma talomme on vuodelta 1890 ja historia siltä ajalta kiinnostaisi, mutta alkaa olla aika hiljaista sen ikäinen väki. Toki joku 50-luvun mallinnuskin olisi mukava tehdä.
Voi tehdä molemmatkin (ja työmäärä sen kun vaan lisääntyy). Olisi oiva tapa esittää kylän ilmeen muuttumista vuosien myötä. Itsellänikin tämä usean aikakauden ilmentäminen on ollut mielessä - ainakin nykyajan tuon vanhan rinnalle. Uudesta ajasta kun olisi helppo saada noita referenssejä.

Sitten ollaankin jo siinä vaiheessa että työn voisikin nykyajan osalta tehdä myös GoogleEarthiin - kunhan siinä vaan joskus olisi tarkemmat satelliittikuvat tästä kotopaikastamme. Blendulla tehtäviä malleja varmaan voi GE:hen viedä? Scetchup - ohjelma kun ei oikein innosta.
User avatar
ramppis
Posts: 113
Joined: 07.12.2007, 00:12

Re: Kirkonkylän mallinnusta

Post by ramppis »

Laitetaan tähän vähän katukuvaa kun nyt on mahdollista puskea tämän työn kimpussa vähän intensiivisemmin. Pikku hiljaa tulee tekstuureja ja kaikkea kivaa pikku tilpehööriä mutta esim. näyteikkunat ovat tässä vaiheessa vielä tyhjiä pintoja.
Attachments
katu.jpg
Last edited by ramppis on 14.12.2008, 20:10, edited 3 times in total.
User avatar
ramppis
Posts: 113
Joined: 07.12.2007, 00:12

Re: Kirkonkylän mallinnusta

Post by ramppis »

Kattoprobleema

No, ei nyt suuri probleema mutta kun vastaan tulee tällaisia monimuotoisia vanhoja kattorakenteita niin mikä on fiksuin tapa mallintaa nuo taitokset joissa yhtymäkohdat sattuvat eri taitekohtiin? Ylemmässä kuvassa reuna lävistää pinnan - jatkuen sen läpi - ilman yhtymäkohdassa olevaa verteksiä.
Alemmassa olen laittanut verteksit kaikkiin liittymiin.

Edellinen tapa olisi nopeampi mutta onkohan tuolla noin niin kuin "hyvän mallinnnustavan" kannalta merkitystä?
Attachments
katto2.jpg
katto.jpg
User avatar
tuxer
ADMIN
Posts: 511
Joined: 07.10.2007, 09:27

Re: Kirkonkylän mallinnusta

Post by tuxer »

Itse olen tehnyt tuontapaiset erillisiksi kappaleiksi. Mitä yksinkertaisempia kappaleita, sen helpompia muokata ja teksturoida. Mutta muuten tuolla ei liene suurempaa väliä.

Tietysti jos ajattelee että kohde tulee reaalikaiseen esitykseen niin silloin vähemmän polygoneja = parempi.
User avatar
ramppis
Posts: 113
Joined: 07.12.2007, 00:12

Re: Kirkonkylän mallinnusta

Post by ramppis »

Taas tämän kimpussa.
Pari kuvakaappausta pelitilasta kun surffailin vanhan E-liikkeen takapihalla ja valokuvaamon etupihalla. Pieni likaaminen tekee hyvää noille seinille kun muistaa pysyä kohtuuden rajoissa.
Attachments
valokuvaamo.jpg
kaupan takaa.jpg
Post Reply