Mikä on ollut vaikeata Blenderissä?

Blender tutoriaaleja
Post Reply
User avatar
tuxer
ADMIN
Posts: 511
Joined: 07.10.2007, 09:27

Mikä on ollut vaikeata Blenderissä?

Post by tuxer »

Keräilen sivustolle aloittelijan ongelmakohtia. Itse listasiin seuraavat:
  • -Oletuksena kappaleet valitaan oikealla hiirenpainikkeella.
  • -Kaksoisklikkausta ei ole. Esimerkiksi tiedoston avauksessa sen voi korvata klikkaamalla hiiren rullapainikkeella.
  • -Ikkunan fokus vaihtuu Unix-tyylisesti eli se ikkuna on aktiivinen, jonka päällä hiiren kursori on. Ikkunaa ei siis aktivoida klikkaamalla.
  • -Tiedoston avaus ja tallennusdialogit ovat Blenderin omat.
  • -Blender käyttää paljon näppäinoikoteitä.
  • -Blenderissä ei voi käyttää normaalia rajausvalintaa suoraan (eli siis valita kappaleita rajaamalla suorakulmaisen alueen näytöltä) vaan ensin pitää painaa B.
  • -Joissain operaatioissa kappale "tarttuu" kursoriin ja vasta uudelleen klikkaus lopettaa operaation (kuten esimerkiksi kappaleen kopioiminen).
  • -Kursorin alle ilmestyvät Confirm-valikot, jotka voivat aluksi jäädä huomaamatta (esim. kappaleen poistaminen)
Kertokaahan mikä teille on eniten tuottanut päänvaivaa Blenderin käytössä?
User avatar
CosMOS
Moderaattori
Posts: 82
Joined: 13.10.2007, 23:31

Re: Mikä on ollut vaikeata Blenderissä?

Post by CosMOS »

Muistan, kun aikoinaan ihan ensimmäisiä kertoja käytin Blenderiä. Silloin vaikeinta oli objektien ja kameran kääntäminen haluttuun asentoon. Pelkkä R ja hiirellä kääntäminen oli tosi hankalaa. Olisi pitänyt tietää, että käännön voi pakottaa X, Y ja Z akselien suuntaan. Sama juttu objektien liikuttamisen kanssa, eli ne X, Y ja Z näppäimet unohtuivat tai en edes tiennyt niistä. Muutaman kerran yritin myös poistaa objektin Edit Modessa, eli kaikki verteksit veke ja kappale oli muka poistettu.

"Oletuksena kappaleet valitaan oikealla hiirenpainikkeella."
Tuo ei ole ollut koskaan ongelma.

"Tiedoston avaus ja tallennusdialogit ovat Blenderin omat."
Toiminnallista eroa ei ole verrattuna esim. window$iin tai pingviiniin. Ainoastaan graafinen tyyli on Blenderin oma.

"Blender käyttää paljon näppäinoikoteitä."
Aloittelijalle tämä on varmasti pulma. Niin oli minullekin alussa. Kuitenkin, mitä enemmän Blenderiä käyttää, sitä parempia ne oikotiet loppujen lopuksi ovat.

"Blenderissä ei voi käyttää normaalia rajausvalintaa suoraan (eli siis valita kappaleita rajaamalla suorakulmaisen alueen näytöltä) vaan ensin pitää painaa B."
Sitä ei voi käyttää, koska muuten hiirieleet lakkaisivat toimimasta. Miten Blender voisi tietää, halutaanko tässä hiiriele vai rajaus?

Noin yleisesti ottaen en sanoisi Blenderiä kohtuuttoman vaikeakäyttöiseksi. Ohjelmassa vain on niin valtavasti toimintoja, että sen paljouden kanssa voi mennä välillä jauhot suuhun. Ohjelmien käytettävyyttä voi toki aina parantaa, mutta myös käyttäjän on viitsittävä ja haluttava opetella ainakin perusteet. Blenderillä, sen enempää kuin millään muullakaan ohjelmalla ei synny hyvää jälkeä ennen opettelua. Me voimme kuitenkin vaikuttaa tähän. Opendimension.orgin ohjeilla ja foorumilta neuvoa kysymällä vasta-alkajatkin saadaan 3D-mallinnuksen makuun.

Ne ongelmalliset jutut vielä lyhyesti:

-On erittäin tärkeää tietää Object Moden ja Edit Moden ero.
-Pitää muistaa tallentaa usein. Kun Blenderin sulkee, ohjelma ei kysele tallennusten perään.
-X, Y ja Z pakotukset käännön, siirron tai skaalauksen jälkeen.
-Remove Doubles ja normaalien suunta! (W -> Flip Normals) Tämä vaikuttaa siihen, näkyykö mallissa joskus niitä tummia kohtia tai saumoja vaikka ei pitäisi.
-F3 näppäin. Sillä saadaan renderöidyt kuvat tallennettua käyttöjärjestelmän puolelle.
User avatar
tuxer
ADMIN
Posts: 511
Joined: 07.10.2007, 09:27

Re: Mikä on ollut vaikeata Blenderissä?

Post by tuxer »

F3 näppäin. Sillä saadaan renderöidyt kuvat tallennettua käyttöjärjestelmän puolelle.
Tuo oli hyvä. Ei ole mitenkään selkeästi käyttöliittymässä esitetty että miten se kuva tallennetaan.

Mulle tuo oikealla valitseminen oli aivan mahdoton kynnys. Pitäisi ihan järjestää äänestys että kuka on vaihtanut sen vasempaan ja kuka käyttää oikeaa :)
Post Reply