Polun animointi

Animaatioiden tekeminen Blenderissä
Post Reply
User avatar
ramppis
Posts: 113
Joined: 07.12.2007, 00:12

Polun animointi

Post by ramppis »

Ongelma on simppeli:
En saa tällä uuden sukupolven Blenderillä (2.62) tavaraa kulkemaan polkua pitkin muuten kuin Object datassa Evaluation Timeä liu'uttamalla mutta aikajanalla kulkiessa ei tapahdu mitään eikä siis voi myöskään animoida polulla kulkua. Videotutot on tutkittu mutta jostakin kumman syystä en saa liikettä aikaiseksi vaikka mielestäni oon tehnyt kaikki vaiheet samoin.
Vanhoilla versioilla onnistui.

Liitteenä tuo oma testi-.blend-tiedosto.
Attachments
polkuanim.blend
(464.17 KiB) Downloaded 465 times
User avatar
tuxer
ADMIN
Posts: 511
Joined: 07.10.2007, 09:27

Re: Polun animointi

Post by tuxer »

Morjens!

Ongelma on tuossa Evaluation Time -asetuksessa.
Note that you also need to keyframe Evaluation Time for the Path. Select the path, go to the path properties, set the overall frame to the first frame of the path (eg frame 1), set the value of Evaluation time to the first frame of the path (eg 1), right click on Evaluation time, select create keyframe, set the overall frame to the last frame of the path (eg frame 100), set the value of Evaluation time to the last frame of the path (eg 100), right click on Evaluation time, select create keyframe.
http://wiki.blender.org/index.php/Doc:2 ... ollow_Path

Eli tuolla pitää olla kaksi keyframea jossa eka arvo on 0 ja toinen 100. Silloin kappale kulkee koko polun matkan. Poistin tuosta tiedostatasi nuo keyframet ja tein uudet niin silloin toimi.
polkuanim_korjattu.blend
(431.34 KiB) Downloaded 464 times
User avatar
ramppis
Posts: 113
Joined: 07.12.2007, 00:12

Re: Polun animointi

Post by ramppis »

Voitko vielä laittaa vaihe vaiheelta nuo keyframejen laitot. Häpeä tunnustaa etten vieläkään osaa äh.
User avatar
tuxer
ADMIN
Posts: 511
Joined: 07.10.2007, 09:27

Re: Polun animointi

Post by tuxer »

Ota esiin tuo Dope Sheet editor, jotta voit poistaa vanhat keyframet.
dopesheet.png
- Sitten valitse polku ja aseta aikajana ruutuun yksi
- Aseta Evalution Time arvoksi 0.
- Klikkaa oikealla Evalution Time -kentässä ja valitse Insert Keyframe.
- Sitten vain aikajana siihen ruutuun, mihin haluat animaation loppuvan ja aseta samalla tavoin keyframe arvolla 100

Toivottavasti onnistuu!
User avatar
ramppis
Posts: 113
Joined: 07.12.2007, 00:12

Re: Polun animointi

Post by ramppis »

Jotain tulee töpeksittyä edelleen.
Kuva ohessa kertonee asian. Nuo oranssit palkit kai pitäis saada pois. Objekti pompahtaa aina takaisin päätepisteestä alkuun.
Attachments
dopesheetkuva.png
dopesheetkuva.png (9.73 KiB) Viewed 8828 times
User avatar
tuxer
ADMIN
Posts: 511
Joined: 07.10.2007, 09:27

Re: Polun animointi

Post by tuxer »

Tuo oranssi viiva siinä välissä tarkoittaa että noilla avaimilla on sama arvo.

Voit muokata tuota avaimen arvoa kun asetat aikajanan avainruudun kohdalle. Tällöin Evalution Time kenttä muuttu keltaiseksi. Nyt aseta uusi arvo, klikkaa kentässä oikealla ja valitse Replace Keyframe.

On tämä vähän hakusessa itse kullakin...
User avatar
ramppis
Posts: 113
Joined: 07.12.2007, 00:12

Re: Polun animointi

Post by ramppis »

No nyt toimii kun vie replacen kautta. En vaan tiedä miksi ilman sitä insert keyframella laitettu lopetusarvo nollautuu.
Post Reply