Page 1 of 1

Ylimääräisten pintojen poisto?

Posted: 21.06.2011, 07:38
by Tompero
Mikä on helpoin ja nopein tapa poistaa turhia meshejä,edgejä ja verticsejä mallista?Mallinnettaessa kun tulee välillä vähän turhankin kanssa noita.
Esim. subdivide toiminto tuottaa aika paljon ylimääräisiä edgejä joten saako ne pois muuten kuin yksitellen klikkailemalla?

Re: Ylimääräisten pintojen poisto?

Posted: 21.06.2011, 09:45
by tuxer
Remove doubles on käytännöllinen silloin kun kopioi pintoja (yhdistää lähekkäin olevat verteksit). Eri asia on sitten jos mallissa on ylipäätää liikaa pintoja. Sitten voi kokeilla retopo-lähestymistapaa:
http://vimeo.com/9260181

Re: Ylimääräisten pintojen poisto?

Posted: 21.06.2011, 16:39
by marksto
Päällekkäisten pintojen tunnistamiseen liittynee jotenkin select-> non manifold (Shift Ctrl Alt M) joissakin tutoriaaleissa, mutten ole päässyt perille, miten se toimii, tai mitä tarkoittaa "suameksi". Löytyisikö täältä hyvää selitystä?

Re: Ylimääräisten pintojen poisto?

Posted: 22.06.2011, 09:00
by tuxer
marksto wrote:Päällekkäisten pintojen tunnistamiseen liittynee jotenkin select-> non manifold (Shift Ctrl Alt M) joissakin tutoriaaleissa, mutten ole päässyt perille, miten se toimii, tai mitä tarkoittaa "suameksi". Löytyisikö täältä hyvää selitystä?
Käsittääkseni näin:
manifold-objektissa jokainen pinta on sekä kappaleen ulkopinta että sisäpinta. Esimerkiksi kuutio on manifold-objekti ja mutta pelkkä taso ei koska tasolla ei ole ulko- tai sisäpintaa. Jos extruudaa kuution reunasta yhden pinnan lisää, niin silloin siitä tulee non-manifold ja silloin tuo lisätty pinta tulee valituksi tuolla toiminnolla.

Re: Ylimääräisten pintojen poisto?

Posted: 31.12.2012, 10:57
by ArM
Itse poistelen ylimääräisiä edge looppeja valitsemalla kyseisen loopun ja painamalla x -> edge loop.