Hahmo-animaatio: kasvot

Animaatioiden tekeminen Blenderissä
Post Reply
Brenderr
Posts: 51
Joined: 29.10.2009, 21:22

Hahmo-animaatio: kasvot

Post by Brenderr »

Ennen kuin alan tehdä toden teolla, kysyn kasvojen ilmeiden teosta animaatiossa.

Te, joilla on kokemusta ja näkemystä asiaan, miten suosittelisitte tekemään animaatio-toteutusta, jossa
kasvoilla on ilmeitä (hymy, kulmat kurtussa jne.), tai jossa suu puhuu puhetta? Yksi kankea ja hidas tapa
voisi olla että frame kerrallaan muovaa ilmeen <LOCROTSCALE> ja sillai, onko muita tapoja?

Olisiko kenties joku Constraints-keino EMPTY:jä käyttäen? Minkätyyppisillä tekniikoilla te asiaa lähtisitte
tehokkaimmin tekemään? :roll:
sssampo
Posts: 179
Joined: 10.07.2008, 20:18

Re: Hahmo-animaatio: kasvot

Post by sssampo »

Itse tekisin kasvonilmeet shape keyillä. Saa eniten tarkkuutta, mutta vaatii aika paljon pientä näperrystä. Myöskin suht helppo. Tästä tutoriaalista varmaan pääset vauhtiin: http://www.renderosity.com/news.php?viewStory=14021

Monet suosii ihan kasvojen riggaamista. Eli huulia, silmäluomi, poskia ym kontrolloidaan boneilla. Itse weight painttauksen vihaajana en oo tätä edes kokeillut :D Tällä menetelmällä saat kasvojen ilmeitä lopputtoman määrän - shape keyillä vaan sen verran mitä teet.
Brenderr
Posts: 51
Joined: 29.10.2009, 21:22

Re: Hahmo-animaatio: kasvot

Post by Brenderr »

Shape key näyttää hyvältä, siispä sitä oppimaan, kiitos linkistä!
Ja onhan se weight paint melkomoista säätämistä kun sitä yrittää käyttää hahmon armaturessa (kokeiltu on!), toisaalta olen havainnut weight paintin sangen käyttökelpoiseksi vaikkapa landscape maastoa tehtäessä, kun weight painttaa ruohikko-alueita. :|
Post Reply