Page 1 of 1

Hahmo-animaatio: kasvot

Posted: 29.07.2010, 16:26
by Brenderr
Ennen kuin alan tehdä toden teolla, kysyn kasvojen ilmeiden teosta animaatiossa.

Te, joilla on kokemusta ja näkemystä asiaan, miten suosittelisitte tekemään animaatio-toteutusta, jossa
kasvoilla on ilmeitä (hymy, kulmat kurtussa jne.), tai jossa suu puhuu puhetta? Yksi kankea ja hidas tapa
voisi olla että frame kerrallaan muovaa ilmeen <LOCROTSCALE> ja sillai, onko muita tapoja?

Olisiko kenties joku Constraints-keino EMPTY:jä käyttäen? Minkätyyppisillä tekniikoilla te asiaa lähtisitte
tehokkaimmin tekemään? :roll:

Re: Hahmo-animaatio: kasvot

Posted: 30.07.2010, 12:58
by sssampo
Itse tekisin kasvonilmeet shape keyillä. Saa eniten tarkkuutta, mutta vaatii aika paljon pientä näperrystä. Myöskin suht helppo. Tästä tutoriaalista varmaan pääset vauhtiin: http://www.renderosity.com/news.php?viewStory=14021

Monet suosii ihan kasvojen riggaamista. Eli huulia, silmäluomi, poskia ym kontrolloidaan boneilla. Itse weight painttauksen vihaajana en oo tätä edes kokeillut :D Tällä menetelmällä saat kasvojen ilmeitä lopputtoman määrän - shape keyillä vaan sen verran mitä teet.

Re: Hahmo-animaatio: kasvot

Posted: 30.07.2010, 15:58
by Brenderr
Shape key näyttää hyvältä, siispä sitä oppimaan, kiitos linkistä!
Ja onhan se weight paint melkomoista säätämistä kun sitä yrittää käyttää hahmon armaturessa (kokeiltu on!), toisaalta olen havainnut weight paintin sangen käyttökelpoiseksi vaikkapa landscape maastoa tehtäessä, kun weight painttaa ruohikko-alueita. :|