Vinkkejä valaistukseen.

Valojen käyttö Blenderissä
Post Reply
Brenderr
Posts: 51
Joined: 29.10.2009, 21:22

Vinkkejä valaistukseen.

Post by Brenderr »

Täällä palstalla on varmaan monta taitavaa Blender-käyttäjää, itselleni on valaistuksen perusjutut tuttuja; lamppujen ja hemien asettelut, perus-radiosity ja emission asettelut, hieman olen koetellut myös Amp Occ -varjojenpehmennys toimintoa.

Vaan kun ajatellaan scenen valotus asetuksia yleensä, esim. jotakin tilaa tai huonetta, millaisia "perussäätöjä" opendimensiolaiset tapaavan käyttää hyvännäköisen valaistuksen aikaansaamiseksi? Tai onko tiedossasi kenties linkkiä johonkin hyvään valaistus tutoriaaliin?
Omalla kohdalla monesti huomaan säätäneeni suuren osan mallinnusajastani juuri lamppujen ja valaistusten kanssa aikaansaaden jotenkuten mukiinmenevän lopputuloksen.

8)
sssampo
Posts: 179
Joined: 10.07.2008, 20:18

Re: Vinkkejä valaistukseen.

Post by sssampo »

Itse tapaan käyttää Ambient Occlusionia ja sen lisäksi yleensä 1 -2 tavallista lamppua tai Sun- valo. Lamput on yleensä sijoitettu sivulle kohteesta. Ei ikinä suoraan kameran taa.
Mitään varsinaisia sisätiloja en ole tainnut Blender Internalilla rendata. Niihin sopii paremmin esim. Yafaray tai Lux, jotka ovat ihan asia erikseen.

Kolmipistevalaistus on perusjuttuja, joka kannattaa osata: http://www.3drender.com/light/3point.html
Post Reply