Vesipisarat

Kysymykset Blenderin fysiikkaominaisuuksiin ja simulaatioihin liittyen
Post Reply
Brenderr
Posts: 51
Joined: 29.10.2009, 21:22

Vesipisarat

Post by Brenderr »

Miten saisi pinnalle (surface) vesipisaroita, esim lasi-ikkuna jossa näyttäviä vesipisaroita?

Tein pikkuruisia UV-spherejä joita sijoittelin levylle ja materialiksi vesi, mutta ei oikein näyttänyt aidolta.. Ehdotuksia? :?:
sssampo
Posts: 179
Joined: 10.07.2008, 20:18

Re: Vesipisarat

Post by sssampo »

Sitä kuinka tehdä fiksusti vesipisaroita ikkunalle, en tiedä, mutta läpinäkymättömälle objektille (esim. tölkki) tiedän yhden keinon:
Displacement- mapilla. Ota/etsi kuva pisaroista esim. juuri tölkin pinnassa ja muokkaa kuva siten, että pisarat ovat mustia, muu valkoista (vai toisinpäin?) ja kuva tileytyy saumattomasti. Vähän myös blurria, että pisarat saavat pyöreyttä. Sen jälkeen vaan monistat esineen, paljon multiresiä tms ja asetat siihen displacement- mappisi, jonka teit. Jos tänne asti pääsit niin loput varmaan hoituu.

Näin teoriassa. En ole itse vielä kokeillut vaikka on pitkään jo pitänyt.

Tällä ei ole oikeastaan mitään tekemistä nestesimulaatioiden tms. fysiikkajuttujen kanssa.

EDIT: No ajattelin kokeilla saman tien. Tulos löytyy täältä: http://opendimension.org/foorumi/viewto ... a&start=30
Post Reply