Jouluun valmistautumista. :p

Keskustelu ja kuvia keskeneräisistä Work In Progress töistä.
ArM
Posts: 85
Joined: 08.02.2009, 14:54

Jouluun valmistautumista. :p

Post by ArM »

Tehtäväni on tehdä eräälle sivulle erääseen joulukalenteriin kuvituskuvia ja oon nyt sitten päättänyt blenderöidä niitä. En tiedä pitäiskö mun lopultakin ruveta kunnolla käyttämään tuota yafarayta. Ssampon kuvien katseleminen pikkuhiljaa rupeaa saamaan mielipiteet kääntymään yafarayn puolella.
Jouupakettikuvassa käyttämäni tekniikka vähän ontuu, kun olen tehnyt sen näin:

Olen tehnyt ensin paketit ja laittanut niille alustan, sitten olen tehnyt alustasta näkymättömän pelkkiä varjoja vastaanottavaksi objektiksi. se ei myöskään heijastu paketeista (jonka keksiminen oli työn takana, mutta olikin sitten helppoa lopulta.) No nyt se alusta ei sitten tietenkään heijasta myöskään valoa, joten en saa varjoa mitenkään vaalennetuksi tekemättä varjoa myös pakettien toiselle puolelle, joka ei sovi tuohon kuvaan. Osaako joku autella tässä?

Tässä pari pikkuista hiukan keskeneräistä kuvaa liitteenä.
Attachments
köynnösalpha.jpg
joulupaketit2.jpg
User avatar
tuxer
ADMIN
Posts: 511
Joined: 07.10.2007, 09:27

Re: Jouluun valmistautumista. :p

Post by tuxer »

No nyt se alusta ei sitten tietenkään heijasta myöskään valoa, joten en saa varjoa mitenkään vaalennetuksi tekemättä varjoa myös pakettien toiselle puolelle, joka ei sovi tuohon kuvaan. Osaako joku autella tässä?
Pitää vaan pyristellä irti siitä ajatuksesta että 3D olisi jotenkin sidoksissa reaalimaailmaan :)
Varjo on vain matematiikkaa ja valon asetuksista löydät suoraan asetuksen jolla voit asettaa varjon värin. Asetat sen vain vaaleammaksi niin varjot vaalenee.

Jos haluat vaalentaa varjoa toisella valolla (kuten reaalimaailmassa tehtäisiin), niin voit lisätä valon joka ei heitä varjoa.
danlei
Posts: 17
Joined: 05.09.2009, 17:17

Re: Jouluun valmistautumista. :p

Post by danlei »

Materiaalit näyttää siisteiltä! Varsinkin lahjanauhat ja toi kuusihärpäke.
ArM
Posts: 85
Joined: 08.02.2009, 14:54

Re: Jouluun valmistautumista. :p

Post by ArM »

Ei se kyl mulla toiminut noin. Vaikka laitoin varjon väriks valkoisen, niin se näkyy silti mustana tuossa... Lisäks kyseiseen alustaobjektiin ei vaikuta mitkään valot. Kyseinen objekti ei näy renderöinnissä. Se ei vastaanota valoa, eikä se tee itse varjoa, eikä se näy heijastuksissa. Eikä näköjään myöskään sen varjon tummuuteen voi vaikuttaa :s
User avatar
tuxer
ADMIN
Posts: 511
Joined: 07.10.2007, 09:27

Re: Jouluun valmistautumista. :p

Post by tuxer »

Niin oliko nuo renderoitu yafaraylla vai Blenderin omalla? Voi olla että nuo asetukset ei yafarayhin välity.
ArM
Posts: 85
Joined: 08.02.2009, 14:54

Re: Jouluun valmistautumista. :p

Post by ArM »

Blenderin omalla.
User avatar
tuxer
ADMIN
Posts: 511
Joined: 07.10.2007, 09:27

Re: Jouluun valmistautumista. :p

Post by tuxer »

Ei se kyl mulla toiminut noin. Vaikka laitoin varjon väriks valkoisen, niin se näkyy silti mustana tuossa...
Oikeassa olet, puhuin jälleen pehmeitä.

No ainakin asettamalla alustan Alpha-arvoa pienemmäksi saat varjon vaaleammaksi. Parempaan en nyt pysty :)
ArM
Posts: 85
Joined: 08.02.2009, 14:54

Re: Jouluun valmistautumista. :p

Post by ArM »

Aah, tuota täytyy koittaa maanantaina kunhan tästä viikonlopusta taas selvitään. :D
ArM
Posts: 85
Joined: 08.02.2009, 14:54

Re: Jouluun valmistautumista. :p

Post by ArM »

Joo, kiitos. Tuo alphan säätäminen toimi juuri niinkuin olin toivonutkin. Ehkei joulua ookkaan peruttu. :)
ArM
Posts: 85
Joined: 08.02.2009, 14:54

Re: Jouluun valmistautumista. :p

Post by ArM »

Nyt ilmeni taas uus ongelma näiden mun säätöjen kanssa.

Eli tein kynttilän, jonka liekkiin otin mallia yhdestä vapaasti levitteillä olevasta ei partikkeliliekistä ja itse kynttilän matkin eräästä toisesta työstä, jonka löysin netistä. Laitoin kyseiseen kynttilään normal map tekstuurin, mutta se renderöityy typerästi pikselöytyneenä ja ei näytä siks aidolta.
Koska oon niin paljon apinoinut muita sen kynttilän tekemisessä, on varmaan ihan kohtuullista, että pistän sen kynttilän tänne jakoon myös. Tässä blend file. Voitte itse kokeilla, renderöityykö järkevämmin. (en muuten osannut optimoida renderöintiä kunnolla, joten renderöintiaika on tuskastuttavan pitkä.)

Vai voiko se pikselöityminen johtua tuosta käyttämästäni SSS (sub surface scattering) jutusta. En osannut oikeasti käyttää sitä, vaan säädin vaan asetuksia randomilla. Pitää varmaan joku tuto lukea siitä.

edit: näköjään voi.
Attachments
kynttila.blend
(435.4 KiB) Downloaded 405 times
Oberstleutnant
Posts: 18
Joined: 11.08.2008, 18:10

Re: Jouluun valmistautumista. :p

Post by Oberstleutnant »

Säädä vaan Error arvo pienemmäksi niin ei pikselöidy tuolla tavalla.
ArM
Posts: 85
Joined: 08.02.2009, 14:54

Re: Jouluun valmistautumista. :p

Post by ArM »

Aah, okei, mieteinkin, että mikä ihme tuo error arvo tuossa on olevinansa. =)
Tällaiseen tulokseen päädyin sen kynttilän kanssa:

http://img89.imageshack.us/img89/1995/sulakynttila3.jpg

Tosin saattaa olla, että muokkaan tuon kynttilän materiaalia vielä. Heijastukset tuntuu olevan vähän liian terävät kynttilän alaosassa. Ylös ne sopis, kun kynttilävaha on sulaa. Tai sitten vaan perus fotarilla säädän.
ArM
Posts: 85
Joined: 08.02.2009, 14:54

Re: Jouluun valmistautumista. :p

Post by ArM »

Ei hitsi. Laitoin tuon kynttilän viikonlopuksi työkoneelle renderöitymään A3 kokoisena 300 resoluutiolla - ja ei saanut edes sitä SSS esirenderöintiä (tai mikä se on) tehtyä kokonaan sinä aikana. Olis ollut hieno nähdä tuo oikein isona, mutta ei sitten. :D
danlei
Posts: 17
Joined: 05.09.2009, 17:17

Re: Jouluun valmistautumista. :p

Post by danlei »

No johan on kumma jossei still-kuva renderöidy viikonlopun aikana :D
Oberstleutnant
Posts: 18
Joined: 11.08.2008, 18:10

Re: Jouluun valmistautumista. :p

Post by Oberstleutnant »

Tuossa on ihan törkeesti ylimääräsiä polyjä jotka ei edes vaikuta rendauksen laatuun lähes yhtään.
Eli otappa vaikka script menu -> mesh -> poly reducer ja subsurf kans on aika turha tuolla polymäärällä ja smoothi päällä.
Deitailit pysyy suht samana ja rendausaika tippuu puoleen. (polyjä väheni 111k->11k joka tekee huiman eron ajassa).
Kannattaa myös tutustua normal mappien tekoon multireson avulla. Sillä saa helposti vastaavat yksityiskohdat ja rendautuu nopeammin.

aikaa meni 3.6ghz 4 ytimellä n.20 sek koko kuvaan 800x600 resolla.
ps. voin rendata isona sen jos haluat :)
Post Reply