Jousi-massa -mallin simulointi

Kysymykset Blenderin fysiikkaominaisuuksiin ja simulaatioihin liittyen
Post Reply
Könni
Posts: 66
Joined: 06.01.2009, 11:13

Jousi-massa -mallin simulointi

Post by Könni »

Olisko kukaan nähny netissä tiedostoa saati tutoriaalin tapaista selvitystä aiheesta jousen simulointi? Tai ihan vaan (armatuurin) nivelen simulointi missä on jousivakio ja jousimassamallin mukaisia voimia. On niin yksinkertaiselta vaikuttava ja peruskamaa että luulisi olevan, mutten ainakaan ihan äkkiä löytänyt. Meshin ja rigin mallinnus löytyi kyllä mutta mitäpä niillä yksistään tekee. Paitsi on.
Könni
Posts: 66
Joined: 06.01.2009, 11:13

Re: Jousi-massa -mallin simulointi

Post by Könni »

Jos jotakuta kiinnostaa niin löysin tämmösen esimerkin. Siis juurikin tämä SpringStateMachine2.blend. Jos jousi ei kiinnosta niin ainakin tossa on motion blurri. Arvatkaa tökkiikö mun koneella. Rasterizointiin kuluva frameaika 98 %. Palataanko aiheeseen 3d tietokone..
ArM
Posts: 85
Joined: 08.02.2009, 14:54

Re: Jousi-massa -mallin simulointi

Post by ArM »

Jee, mun uudella "3d-tietokoneella" ei töki yhtään. Vieläki hämärä fiilis tästä kun ennen kaikki mitä ikinä oon tehny koneella, ni on tökkiny. Nykyään ei melkein mikään...
En oo nähnyt simulaatioita aiheesta. On sen verran harvinainen aihe taas, että ei varmaan monelle tuu mieleen tehdä. Esim auton mallinnuksia näkee tuhansia blenderillä tehtyjä, mutta arvaa vaan jaksaako kukaan sinne jousia mallintaa. (kai joku jaksaa)
Könni
Posts: 66
Joined: 06.01.2009, 11:13

Re: Jousi-massa -mallin simulointi

Post by Könni »

Yhtään tökkiny !? Onnee kovasti uuden "perheenjäsenen" johdosta!

En kuitenkaan puhunut jousen mallinnuksesta vaan simuloinnista. Aika erikoista jos joku tekee autolla tms -ajosimulaattorin ilman jousien vaikutusta. Itteäni kiinnostaisi ennemmin pomppivan pallon ja muitten vastaavien simulointi missä tarttee jousi-massa systeemiä.
ArM
Posts: 85
Joined: 08.02.2009, 14:54

Re: Jousi-massa -mallin simulointi

Post by ArM »

Niin, totta. Itsekin ajattelin oikeastaan niin, että se iskarien toiminta pitää näkyä, vaikka mitään iskareita ei välttämättä oliskaan kyseisessä mallissa. Mutta tulipahan tämäkin selvennettyä. :)
Post Reply