Assembly 09 Projekti

Täällä voit esitellä omat projektisi ja rekrytä artisteja mukaan.
sssampo
Posts: 179
Joined: 10.07.2008, 20:18

Assembly 09 Projekti

Post by sssampo »

Noniin tehdäänpäs topikki tänne alueelle projektista, jonka julistan käynnistyneeksi.
Jos joku ei vielä tiedä, niin tämä lähti käyntiin täältä: http://opendimension.org/foorumi/viewto ... f=30&t=364

Mukana on minun lisäksi Sienikasvusto sekä Jasontti. Mukaan mahtuu vielä!
Vaikkei aktiivisesti osallistuisikaan animaation tekoon, voi tähän ketjuun heitellä kaikenlaisia ideoita.

Tässäpä pientä aikatauluhahmotelmaa:

11.6 - Kaikki jäsenet koottu ja ideoita heitelty ilmaan
18.6 - Idea selvä, kuvakäsikirjoitus ja työnjako tehty.
1.7 - Mallit tehty
23.7 - Animointi valmis
1.8 - Kaikki renderoitu
6.8 - VALMIS/ASSEMBLY

Miltäs tämä kuulostaisi?

Näin aluksi ehdottaisin, että ei lähdetä millekkään kovin vaativalle hahmoanimaatiolinjalle. Se vaatii kuitenkin niin paljon aikaa, että liikkeistä tulee siedettävän näköiset. Tietysti voi ja kannattaakin hahmoanimaatiota sisällyttää tähän, mutta ei mitään mutkikasta. Vai mitä mieltä olette?
Minun mielipide olisi myös, että lähdetään puhtaasti huumorilinjalle - se ei voi mennä metsään :D

Kaikki jäsenet voisivat lähettää jotain näytettä omista animaattorinkyvyistään, etten aivan mahdottomia ala vaatia. Käsittääkseni Jasontilla ei ole kovin paljon 3d kokemusta takana? Minulle käy aivan hyvin, että hoidan ns. pääanimaattorin hommat - Jasontti voit vaikka väsätä malleja. Entäs Sienikasvusto?

Omalta osaltani lähden hakemaan tällaista ja tästä ylöspäin :)
Jasontti
Posts: 52
Joined: 14.05.2009, 18:13

Re: Assebly 09 Projekti

Post by Jasontti »

Jeps eli meikäläisellä on kohta kuukausi takana tän blenderin uuden version kanssa.
Aikasemmin kokeillu vanhempaa blenderiä ja muita ohjelmia millä on tehty sekalaisia hommia.
Jos jotain hyvää saa hakea niin olen työn puolesta suunnitellu sähköasennus kaavioita niin ainakin on 3D avaruuden hahmotus melko hyvä.

2D puolella olen tehny vektori kuvia vaihtelevalla menestyksellä. Sama homma gimpin kanssa. :)

Tänään tein ensimmäisen rigging harjoituksen jonka voi hakea tuolta mun ftp palvelimelta.

Harjoitukset ja muut kuvat löytyy Täältä

Ps. Toi xylitol rush video on todella hieno :P
Pöytäkone: Abit AB9 pro, Intel Core 2 Duo E6300, Corsair DDR2 900Mhz 4Gt, Nvidia 9600GT @ Windows Vista 64bit
Kannettava: HP Pavilion dv6000 @ Ubuntu
sssampo
Posts: 179
Joined: 10.07.2008, 20:18

Re: Assebly 09 Projekti

Post by sssampo »

Jasontti wrote: 2D puolella olen tehny vektori kuvia vaihtelevalla menestyksellä. Sama homma gimpin kanssa. :)
Sinähän voisit sitten tehdä (lisäksi) taustoja/maisemia. Sopisiko tällainen?
Jasontti
Posts: 52
Joined: 14.05.2009, 18:13

Re: Assebly 09 Projekti

Post by Jasontti »

sssampo wrote:
Jasontti wrote: 2D puolella olen tehny vektori kuvia vaihtelevalla menestyksellä. Sama homma gimpin kanssa. :)
Sinähän voisit sitten tehdä (lisäksi) taustoja/maisemia. Sopisiko tällainen?
Tokihan tuota voi kokeilla, mutta en takaa mitään. :)
Mieluummin mallinnan näin aluksi.
Pöytäkone: Abit AB9 pro, Intel Core 2 Duo E6300, Corsair DDR2 900Mhz 4Gt, Nvidia 9600GT @ Windows Vista 64bit
Kannettava: HP Pavilion dv6000 @ Ubuntu
User avatar
Kalmageddon
Posts: 50
Joined: 03.01.2008, 21:24

Re: Assebly 09 Projekti

Post by Kalmageddon »

Kalmageddon ilmoittautuu, jos apu on tarpeen. sssampo, aikataulu kuulostaa kohtuulliselta! Itselläni assemblyliput on jo hommattu!

Elikkäs mihin compoon olisi työ tarkoitus väsätä? Demo- tai Realwild demo-compot ovat minusta kaksi suotuisinta vaihtoehtoa.
sssampo
Posts: 179
Joined: 10.07.2008, 20:18

Re: Assebly 09 Projekti

Post by sssampo »

Kalmageddon wrote:Kalmageddon ilmoittautuu, jos apu on tarpeen. sssampo, aikataulu kuulostaa kohtuulliselta! Itselläni assemblyliput on jo hommattu!

Elikkäs mihin compoon olisi työ tarkoitus väsätä? Demo- tai Realwild demo-compot ovat minusta kaksi suotuisinta vaihtoehtoa.
Hienoa!

Ajattelin lähinnä Short Film- compoa, koska minulla ei ole yhtikäs mitään kokemusta koodauksesta taikka reaaliaikajutuista yleensäkään :)
Jasontti
Posts: 52
Joined: 14.05.2009, 18:13

Re: Assebly 09 Projekti

Post by Jasontti »

Tuli vaan tosta teemasta mieleen semmonen kysymys että tehdäänkö ihan realististista vai jotain abstraktimpaa?

Voisin vähän ruveta jo harjottelemaan kyseisiä hommia tässä. :)

Edit:
Millasta teemaa olette suunnitellu?
Pöytäkone: Abit AB9 pro, Intel Core 2 Duo E6300, Corsair DDR2 900Mhz 4Gt, Nvidia 9600GT @ Windows Vista 64bit
Kannettava: HP Pavilion dv6000 @ Ubuntu
sssampo
Posts: 179
Joined: 10.07.2008, 20:18

Re: Assebly 09 Projekti

Post by sssampo »

Minä ehdottaisin, että ei lähdetä ainakaan realistiselle linjalle. Siihen ei riitä tämä vajaa 2kk sitten mitenkään. Hyvä suunta voisi olla sellainen tyylitelty "animaatiomaisuus." Heh. Abstraktikin on hyvä idea, mutta sitä tuskin kannattaa ottaa pääosaan. Ainakin jos me nyt suuntaamme siihen Short Film compoon.

Mitään ideoita teeman suhteen ei ole vielä tullut esiin. Jos on jotain ehdotuksia niin antaa tulla vaan! :D
Jasontti
Posts: 52
Joined: 14.05.2009, 18:13

Re: Assebly 09 Projekti

Post by Jasontti »

Ite kanssa miettiny semmosta mikä olis semi-realistinen (Pelkistetty värimaisema ja hahmojen mittasuhteet ei välttämättä ole ihan just kohallaan) ^^
Toi "Tyylitelty animaatiomaisuus" kuulostaa hyvältä. :)
Pöytäkone: Abit AB9 pro, Intel Core 2 Duo E6300, Corsair DDR2 900Mhz 4Gt, Nvidia 9600GT @ Windows Vista 64bit
Kannettava: HP Pavilion dv6000 @ Ubuntu
User avatar
Sienikasvusto
ADMIN
Posts: 237
Joined: 26.07.2007, 23:19

Re: Assebly 09 Projekti

Post by Sienikasvusto »

Voin toimia projektissa mallintajana, textuureitten tekijänä (taivas, maa, puu, kivi...yms.) ja lopuksi loppukäsittelijänä (Leikkaus, muokkaus, säätö....).
Kannatan ideaa juuri tuollaisesta "abstraktista, muttei liian abstraktista" tyylistä.

EDIT: myös HDRi-mappien teko onnistuu.
Jasontti
Posts: 52
Joined: 14.05.2009, 18:13

Re: Assebly 09 Projekti

Post by Jasontti »

[OffTopic]
Käyttääkös moni tähän projektiin osallistujista ircciä? Itse istuskelen tuolla #opendimension kannulla @Q-Net
[/OffTopic]
Pöytäkone: Abit AB9 pro, Intel Core 2 Duo E6300, Corsair DDR2 900Mhz 4Gt, Nvidia 9600GT @ Windows Vista 64bit
Kannettava: HP Pavilion dv6000 @ Ubuntu
sssampo
Posts: 179
Joined: 10.07.2008, 20:18

Re: Assebly 09 Projekti

Post by sssampo »

Näyttäisi siltä, että koko animointi jää sitten minun nojalle. Eikä se minua kyllä haittaa :)

Onkos kellään mitään ehdotuksia aihepiirin suhteen? En usko, että kannattaa lähteä ns. holy randomness- linjalle vaan ottaa mukaan pienenpieni tarinanpätkäkin :)
Voin alkaa kehitellä jotain hyvällä tavalla hölmöä, johon sisältyy suht helppoa animointia eikä mitään ylivaikeaa mallinnushommaa. Voin myös maalailla jotain konseptikuvia kun sen aika tulee, mutta älkää antako niiden rajoittaa teidän taiteellista intuitiotanne.

Ei pidä unohtaa myöskään audiopuolta. Kaikkein helpoimmalla päästään, jos etsitään jokin menevä biisi taustalle, jonka tahtiin animaatio etenee. Ei tarvitse alkaa kyhäämään mitään äänitehosteita ynnä muita. Olin tässä n. kuukausi sitten aloittamassa henkilökohtaista projektia ja siltä saralta olenkin jo Mikseri.netin tarjontaa selaillut ja laittanut foorumille viestiä. Siinä viestissä etsin chip/SID- tyylistä musiikkia. Olisiko teillä mitään ehdotuksia musiikkityylille. Jälleen helpoin valinta olisi 120 bpm:n biisi.

Jasontti: Enpä ole ainakaan vuoteen notkunut enää ircissä, mutta voisihan sitä tulla #opendimensioniin keskustelemaan tästä projektista. Siellä ajatustenvaihto hoituisi vähän nopeammin.
Jasontti
Posts: 52
Joined: 14.05.2009, 18:13

Re: Assebly 09 Projekti

Post by Jasontti »

[stormaus]Seuraavaa kommentti on tarkoitettu vain heitoksi.
Aihepiiriksi yksinkertaisuus, koska yksinkertainen on kaunista. :D
Josta tulikin mieleen tämä viime vuonna nähty voittaja short film HBC - Field Trip
Eli tuossakin on helppo tarina, jossa mennään retkelle. :)

Tuli mieleen semmoinen yksinkertainen tarina jossa olisi alussa yksinäinen pixeli tyhjyydessä ja siitä kehittyisi sitten monimutkaisempia asioita (piste -> viiva -> kolmio -> pyramidi -> laatikko -> ...)
Laatikko vaiheessa se voisi tipahtaa jonkinlaiseen mäkeen maastossa missä lähtee sitten pyörimään kohti uusia seikkailuja.

Käynnistelen kohta lyijykynää, jos vaikka sais vähän paremmin valotettua mitä haen takaa. :P
[/stormaus]

Audiosta en uskalla mennä muuta sanomaan kuin joku suhteellisen rento/tahdikas kipale, mutta mulle kelpaa kaikki kunhan sopii animaatioon. :)
Pöytäkone: Abit AB9 pro, Intel Core 2 Duo E6300, Corsair DDR2 900Mhz 4Gt, Nvidia 9600GT @ Windows Vista 64bit
Kannettava: HP Pavilion dv6000 @ Ubuntu
sssampo
Posts: 179
Joined: 10.07.2008, 20:18

Re: Assebly 09 Projekti

Post by sssampo »

Erittäin hyvä idea Jasontti. Ja ajankin puitteissa yksinkertaisuus kuulostaa mainiolta :D

Olen tehnyt tässä pieniä kokeiluja pixel art- tyyppisten animaation teosta Blenderillä. Mitäs sanoisitte, jos tekisin yhden lyhyen kohtauksen tähän tyyliin? Minulla oli em. kohtaus suunnitteilla siihen henkilökohtaiseen projektiin joka nyt korvautui tällä.

Ja minkähänlaisia nämä seikkailut sitten olisivat? :) Sehän voisi joka pompulla muuttua aina uudeksi esineeksi. Mallintamista tosin piisaisi...
Jasontti
Posts: 52
Joined: 14.05.2009, 18:13

Re: Assebly 09 Projekti

Post by Jasontti »

Kyllähän voit sen malliksi pyöräyttää, jos vain haluat. :)
sssampo wrote: Ja minkähänlaisia nämä seikkailut sitten olisivat? :)
Noita "seikkailuja" tässä juuri mietin mitkä sopisivat hyvin tohon ns. pikseli/3D "teemaan".
Rupesin siihen päälle miettimään vielä, että mitkä pelit olisi suurinpiirtein lähellä kyseistä objektia.
Pikseli = Pong
Viiva = Matopeli
Kolmio = Asteroids
Pyramidi = ?

Niin näitä asioita voisi yhdistellä sen hetkiseen näkymään.
sssampo wrote: Sehän voisi joka pompulla muuttua aina uudeksi esineeksi. Mallintamista tosin piisaisi...
Mallintamista saataisiin karsittua, jos vaikka pyörimisessä olisi 3 pientä pomppua ja yks iso missä sitten tapahtuisi vaihdos.
Loppuvaiheessahan ei välttämättä tarvi olla pomppuja jos vaikka kuutio muuttuu pyöräksi. ;)

Nimeksi vois heittää vaikka "Can you see it in the pixels?" :D
Pöytäkone: Abit AB9 pro, Intel Core 2 Duo E6300, Corsair DDR2 900Mhz 4Gt, Nvidia 9600GT @ Windows Vista 64bit
Kannettava: HP Pavilion dv6000 @ Ubuntu
Post Reply