Page 1 of 4

Assembly 09 Projekti

Posted: 04.06.2009, 20:54
by sssampo
Noniin tehdäänpäs topikki tänne alueelle projektista, jonka julistan käynnistyneeksi.
Jos joku ei vielä tiedä, niin tämä lähti käyntiin täältä: http://opendimension.org/foorumi/viewto ... f=30&t=364

Mukana on minun lisäksi Sienikasvusto sekä Jasontti. Mukaan mahtuu vielä!
Vaikkei aktiivisesti osallistuisikaan animaation tekoon, voi tähän ketjuun heitellä kaikenlaisia ideoita.

Tässäpä pientä aikatauluhahmotelmaa:

11.6 - Kaikki jäsenet koottu ja ideoita heitelty ilmaan
18.6 - Idea selvä, kuvakäsikirjoitus ja työnjako tehty.
1.7 - Mallit tehty
23.7 - Animointi valmis
1.8 - Kaikki renderoitu
6.8 - VALMIS/ASSEMBLY

Miltäs tämä kuulostaisi?

Näin aluksi ehdottaisin, että ei lähdetä millekkään kovin vaativalle hahmoanimaatiolinjalle. Se vaatii kuitenkin niin paljon aikaa, että liikkeistä tulee siedettävän näköiset. Tietysti voi ja kannattaakin hahmoanimaatiota sisällyttää tähän, mutta ei mitään mutkikasta. Vai mitä mieltä olette?
Minun mielipide olisi myös, että lähdetään puhtaasti huumorilinjalle - se ei voi mennä metsään :D

Kaikki jäsenet voisivat lähettää jotain näytettä omista animaattorinkyvyistään, etten aivan mahdottomia ala vaatia. Käsittääkseni Jasontilla ei ole kovin paljon 3d kokemusta takana? Minulle käy aivan hyvin, että hoidan ns. pääanimaattorin hommat - Jasontti voit vaikka väsätä malleja. Entäs Sienikasvusto?

Omalta osaltani lähden hakemaan tällaista ja tästä ylöspäin :)

Re: Assebly 09 Projekti

Posted: 04.06.2009, 22:51
by Jasontti
Jeps eli meikäläisellä on kohta kuukausi takana tän blenderin uuden version kanssa.
Aikasemmin kokeillu vanhempaa blenderiä ja muita ohjelmia millä on tehty sekalaisia hommia.
Jos jotain hyvää saa hakea niin olen työn puolesta suunnitellu sähköasennus kaavioita niin ainakin on 3D avaruuden hahmotus melko hyvä.

2D puolella olen tehny vektori kuvia vaihtelevalla menestyksellä. Sama homma gimpin kanssa. :)

Tänään tein ensimmäisen rigging harjoituksen jonka voi hakea tuolta mun ftp palvelimelta.

Harjoitukset ja muut kuvat löytyy Täältä

Ps. Toi xylitol rush video on todella hieno :P

Re: Assebly 09 Projekti

Posted: 06.06.2009, 13:05
by sssampo
Jasontti wrote: 2D puolella olen tehny vektori kuvia vaihtelevalla menestyksellä. Sama homma gimpin kanssa. :)
Sinähän voisit sitten tehdä (lisäksi) taustoja/maisemia. Sopisiko tällainen?

Re: Assebly 09 Projekti

Posted: 06.06.2009, 14:02
by Jasontti
sssampo wrote:
Jasontti wrote: 2D puolella olen tehny vektori kuvia vaihtelevalla menestyksellä. Sama homma gimpin kanssa. :)
Sinähän voisit sitten tehdä (lisäksi) taustoja/maisemia. Sopisiko tällainen?
Tokihan tuota voi kokeilla, mutta en takaa mitään. :)
Mieluummin mallinnan näin aluksi.

Re: Assebly 09 Projekti

Posted: 06.06.2009, 15:19
by Kalmageddon
Kalmageddon ilmoittautuu, jos apu on tarpeen. sssampo, aikataulu kuulostaa kohtuulliselta! Itselläni assemblyliput on jo hommattu!

Elikkäs mihin compoon olisi työ tarkoitus väsätä? Demo- tai Realwild demo-compot ovat minusta kaksi suotuisinta vaihtoehtoa.

Re: Assebly 09 Projekti

Posted: 06.06.2009, 15:47
by sssampo
Kalmageddon wrote:Kalmageddon ilmoittautuu, jos apu on tarpeen. sssampo, aikataulu kuulostaa kohtuulliselta! Itselläni assemblyliput on jo hommattu!

Elikkäs mihin compoon olisi työ tarkoitus väsätä? Demo- tai Realwild demo-compot ovat minusta kaksi suotuisinta vaihtoehtoa.
Hienoa!

Ajattelin lähinnä Short Film- compoa, koska minulla ei ole yhtikäs mitään kokemusta koodauksesta taikka reaaliaikajutuista yleensäkään :)

Re: Assebly 09 Projekti

Posted: 06.06.2009, 22:35
by Jasontti
Tuli vaan tosta teemasta mieleen semmonen kysymys että tehdäänkö ihan realististista vai jotain abstraktimpaa?

Voisin vähän ruveta jo harjottelemaan kyseisiä hommia tässä. :)

Edit:
Millasta teemaa olette suunnitellu?

Re: Assebly 09 Projekti

Posted: 07.06.2009, 00:59
by sssampo
Minä ehdottaisin, että ei lähdetä ainakaan realistiselle linjalle. Siihen ei riitä tämä vajaa 2kk sitten mitenkään. Hyvä suunta voisi olla sellainen tyylitelty "animaatiomaisuus." Heh. Abstraktikin on hyvä idea, mutta sitä tuskin kannattaa ottaa pääosaan. Ainakin jos me nyt suuntaamme siihen Short Film compoon.

Mitään ideoita teeman suhteen ei ole vielä tullut esiin. Jos on jotain ehdotuksia niin antaa tulla vaan! :D

Re: Assebly 09 Projekti

Posted: 07.06.2009, 22:42
by Jasontti
Ite kanssa miettiny semmosta mikä olis semi-realistinen (Pelkistetty värimaisema ja hahmojen mittasuhteet ei välttämättä ole ihan just kohallaan) ^^
Toi "Tyylitelty animaatiomaisuus" kuulostaa hyvältä. :)

Re: Assebly 09 Projekti

Posted: 08.06.2009, 17:54
by Sienikasvusto
Voin toimia projektissa mallintajana, textuureitten tekijänä (taivas, maa, puu, kivi...yms.) ja lopuksi loppukäsittelijänä (Leikkaus, muokkaus, säätö....).
Kannatan ideaa juuri tuollaisesta "abstraktista, muttei liian abstraktista" tyylistä.

EDIT: myös HDRi-mappien teko onnistuu.

Re: Assebly 09 Projekti

Posted: 08.06.2009, 18:00
by Jasontti
[OffTopic]
Käyttääkös moni tähän projektiin osallistujista ircciä? Itse istuskelen tuolla #opendimension kannulla @Q-Net
[/OffTopic]

Re: Assebly 09 Projekti

Posted: 08.06.2009, 19:18
by sssampo
Näyttäisi siltä, että koko animointi jää sitten minun nojalle. Eikä se minua kyllä haittaa :)

Onkos kellään mitään ehdotuksia aihepiirin suhteen? En usko, että kannattaa lähteä ns. holy randomness- linjalle vaan ottaa mukaan pienenpieni tarinanpätkäkin :)
Voin alkaa kehitellä jotain hyvällä tavalla hölmöä, johon sisältyy suht helppoa animointia eikä mitään ylivaikeaa mallinnushommaa. Voin myös maalailla jotain konseptikuvia kun sen aika tulee, mutta älkää antako niiden rajoittaa teidän taiteellista intuitiotanne.

Ei pidä unohtaa myöskään audiopuolta. Kaikkein helpoimmalla päästään, jos etsitään jokin menevä biisi taustalle, jonka tahtiin animaatio etenee. Ei tarvitse alkaa kyhäämään mitään äänitehosteita ynnä muita. Olin tässä n. kuukausi sitten aloittamassa henkilökohtaista projektia ja siltä saralta olenkin jo Mikseri.netin tarjontaa selaillut ja laittanut foorumille viestiä. Siinä viestissä etsin chip/SID- tyylistä musiikkia. Olisiko teillä mitään ehdotuksia musiikkityylille. Jälleen helpoin valinta olisi 120 bpm:n biisi.

Jasontti: Enpä ole ainakaan vuoteen notkunut enää ircissä, mutta voisihan sitä tulla #opendimensioniin keskustelemaan tästä projektista. Siellä ajatustenvaihto hoituisi vähän nopeammin.

Re: Assebly 09 Projekti

Posted: 08.06.2009, 20:49
by Jasontti
[stormaus]Seuraavaa kommentti on tarkoitettu vain heitoksi.
Aihepiiriksi yksinkertaisuus, koska yksinkertainen on kaunista. :D
Josta tulikin mieleen tämä viime vuonna nähty voittaja short film HBC - Field Trip
Eli tuossakin on helppo tarina, jossa mennään retkelle. :)

Tuli mieleen semmoinen yksinkertainen tarina jossa olisi alussa yksinäinen pixeli tyhjyydessä ja siitä kehittyisi sitten monimutkaisempia asioita (piste -> viiva -> kolmio -> pyramidi -> laatikko -> ...)
Laatikko vaiheessa se voisi tipahtaa jonkinlaiseen mäkeen maastossa missä lähtee sitten pyörimään kohti uusia seikkailuja.

Käynnistelen kohta lyijykynää, jos vaikka sais vähän paremmin valotettua mitä haen takaa. :P
[/stormaus]

Audiosta en uskalla mennä muuta sanomaan kuin joku suhteellisen rento/tahdikas kipale, mutta mulle kelpaa kaikki kunhan sopii animaatioon. :)

Re: Assebly 09 Projekti

Posted: 08.06.2009, 23:09
by sssampo
Erittäin hyvä idea Jasontti. Ja ajankin puitteissa yksinkertaisuus kuulostaa mainiolta :D

Olen tehnyt tässä pieniä kokeiluja pixel art- tyyppisten animaation teosta Blenderillä. Mitäs sanoisitte, jos tekisin yhden lyhyen kohtauksen tähän tyyliin? Minulla oli em. kohtaus suunnitteilla siihen henkilökohtaiseen projektiin joka nyt korvautui tällä.

Ja minkähänlaisia nämä seikkailut sitten olisivat? :) Sehän voisi joka pompulla muuttua aina uudeksi esineeksi. Mallintamista tosin piisaisi...

Re: Assebly 09 Projekti

Posted: 08.06.2009, 23:25
by Jasontti
Kyllähän voit sen malliksi pyöräyttää, jos vain haluat. :)
sssampo wrote: Ja minkähänlaisia nämä seikkailut sitten olisivat? :)
Noita "seikkailuja" tässä juuri mietin mitkä sopisivat hyvin tohon ns. pikseli/3D "teemaan".
Rupesin siihen päälle miettimään vielä, että mitkä pelit olisi suurinpiirtein lähellä kyseistä objektia.
Pikseli = Pong
Viiva = Matopeli
Kolmio = Asteroids
Pyramidi = ?

Niin näitä asioita voisi yhdistellä sen hetkiseen näkymään.
sssampo wrote: Sehän voisi joka pompulla muuttua aina uudeksi esineeksi. Mallintamista tosin piisaisi...
Mallintamista saataisiin karsittua, jos vaikka pyörimisessä olisi 3 pientä pomppua ja yks iso missä sitten tapahtuisi vaihdos.
Loppuvaiheessahan ei välttämättä tarvi olla pomppuja jos vaikka kuutio muuttuu pyöräksi. ;)

Nimeksi vois heittää vaikka "Can you see it in the pixels?" :D