Pelimoottori se vaan kehittyy!

Keskustelua Blender game enginen käyttämisestä
Post Reply
User avatar
tuxer
ADMIN
Posts: 511
Joined: 07.10.2007, 09:27

Pelimoottori se vaan kehittyy!

Post by tuxer »

Parallax mapping, Bloom-efekti ja kaupan päälle paljon bugi-fiksauksia ja nopeutta lisää. Voiko sitä enempää pyytää :) (no voi, mahdollisuuden ladata dynaamisesti objekteja)


(Demot vaativat 2.49 RC3:sen)

http://www.blendernation.com/2009/05/21 ... ent-485034
sssampo
Posts: 179
Joined: 10.07.2008, 20:18

Re: Pelimoottori se vaan kehittyy!

Post by sssampo »

No jopas. Tiedänkin monia, jotka ovat odottaneet tuota parallax mapping ominaisuutta.

Pisti tällainen ominaisuus silmään: "Webcam streaming and online video streaming." Ei nyt tule äkkiseltään mitään käyttökohdetta mieleen, mutta vaikuttaa hyvin mielenkiintoiselta :D
Könni
Posts: 66
Joined: 06.01.2009, 11:13

Re: Pelimoottori se vaan kehittyy!

Post by Könni »

tuxer wrote:(no voi, mahdollisuuden ladata dynaamisesti objekteja)
Mitä tarkoitat.
User avatar
tuxer
ADMIN
Posts: 511
Joined: 07.10.2007, 09:27

Re: Pelimoottori se vaan kehittyy!

Post by tuxer »

Könni wrote:
tuxer wrote:(no voi, mahdollisuuden ladata dynaamisesti objekteja)
Mitä tarkoitat.
Sitä että pelimoottoriin voisi ladata esim. verkon yli uusia objekteja sitä mukaa kun niitä tarvitaan. Käsittääkseni tämä ei nyt onnistu.
Könni
Posts: 66
Joined: 06.01.2009, 11:13

Re: Pelimoottori se vaan kehittyy!

Post by Könni »

Tutkin tota juttua muutama viikko sitten ja ymmärtäisin että on mahdollista. Ainakin teoriassa. Blenderin tiedosto ja sen parsiminen on vain eräistä syistä johtuen surkeasti dokumentoitu, mikä tekee objektin verkon yli lataamisesta niin vaikeata ettei se maksa vaivaa. Jos siis tarkoitat että objekti ladataan joltain palvelimella olevasta .blend-tiedostosta.

Voisikohan kuitenkin tehdä niin, että lataisi objektin jotenkin muuten kuin .blend-tiedostosta. Objektin tiedot siis tallennettaisiin ihan vaan numeroina ja kirjaimina sinne palvelimelle. Siten että ne taipuvat kivuttomasti pythonin stringiksi. Objekti tuotaisiin blenderin skeneen skriptillä, eikä ladattua dataa tarvi missään vaiheessa tallentaa tietokoneelle. Paitsi halutessa siihen .blend tiedostoon johon se tuodaan.

Pointtini siis että kun tiedonsiirto verkon yli onnistuu pythonilla kohtalaisen helposti, ja blenderiin voi skriptaamalla tuoda objekteja, niin miksei onnistuisi. Ongelmahan on siinä että tieto on väärässä muodossa. Jos pitää tuoda vaikka pelkkiä meshejä ja tekstuureita niin silloinhan jopa kannattaa tallentaa/ladata vain niitä koskevat tiedot. Tohon .blend-tiedostoonhan on tallennettu kaikenlaista muutakin.
User avatar
tuxer
ADMIN
Posts: 511
Joined: 07.10.2007, 09:27

Re: Pelimoottori se vaan kehittyy!

Post by tuxer »

ja blenderiin voi skriptaamalla tuoda objekteja, niin miksei onnistuisi
Tämä se ongelma juuri on kun pelimoottoriin ei voi tuoda objekteja ajon aikana. Jos tällainen funktio jossain luuraa niin otan tiedon ilomielin vastaan :)
Könni
Posts: 66
Joined: 06.01.2009, 11:13

Re: Pelimoottori se vaan kehittyy!

Post by Könni »

Oho. Empä tiennyt. Osaatko kertoa miksei voi? Luin juuri että myös objektien ajonaikainen muokkaaminen on äärimmäisen työlästä / jossain tapauksessa mahdotonta. Herrat ym siellä pääkallopaikalla varmaan tietää mihin asioihin blenderin kehitystyö kannattaa suunnata, mutta vähän tää ihmetyttää. Olisivatko tehneet tollasen rajoituksen tarkotuksella, jottei kukaan tee blenderillä pelimoottoria käyttävää 3d-mallinnusohjelmaa :) Ei kai toi objektin reaaliaikainen Luominen / muokkaaminen ohjelmallisesti mikään kauheen vaikea suoritus ole? Vai siis onko.
User avatar
tuxer
ADMIN
Posts: 511
Joined: 07.10.2007, 09:27

Re: Pelimoottori se vaan kehittyy!

Post by tuxer »

Kukaan ei kai varmaan vaan ole tällaista toimintoa tarvinnut.

Jaa-a, 2.49:ssä on jo jotain yritystä sinne päin. Geometriaa saa lisättyä mutta en minä ainakaan saanut sitä näkymään pelimoottorin käydessä.
http://www.blender.org/documentation/24 ... index.html
ja sieltä moduuli Geometry.
Könni
Posts: 66
Joined: 06.01.2009, 11:13

Re: Pelimoottori se vaan kehittyy!

Post by Könni »

tuxer wrote:Tämä se ongelma juuri on kun pelimoottoriin ei voi tuoda objekteja ajon aikana. Jos tällainen funktio jossain luuraa niin otan tiedon ilomielin vastaan :)
http://www.gameblender.org/portal.php
"Ideasman42 has expressed interest at Blenderartists forum in coding dynamic data loading/freeing for BGE. In return he would like to receive $800USD of donations. So far around 11-12 people have pledged to donate $50USD each, so for this to succeed we'd need 4-5 more donators."

800 USD = 558.59 €
50 USD = 35 €
User avatar
tuxer
ADMIN
Posts: 511
Joined: 07.10.2007, 09:27

Re: Pelimoottori se vaan kehittyy!

Post by tuxer »

Vot, kiitoksia tiedosta Könni!

Enpä ehtinyt rahaa antaa mutta seuraavalla kerralla sitten. Täytyy jossain vaiheessa koittaa hypistellä noita Cambellin tekemiä uudistuksia.
Post Reply