Heip, mulla on tällainen ongelma joka liittyy mallintamaani esineeseen, jossa pitäisi olla tasaisia pintoja.
Olen kuitenkin onnistunut häsläilemään niin, että osa pinnoista ei ole ihan tasaisia, vaan siellä on ns ryppyjä facejen suhteissa toisiinsa.
Jos pinta on täsmälleen y / x / z suunnnassa, niin olen tällaisia pintoja suoristellut käyttämällä yksinkertaisesti scale työkalua. Olen valinnut koko pinnan ja valitun suunnan ja skaalannut suoraksi joko y / x / z akselia pitkin. (tiedä sitten ymmärsikö kukaan.)
Kuitenkin osa pinnoista on sellaisia, että ne eivät ole linjassa noiden akseleiden kanssa, enkä haluaisi ruveta tätä varten pyörittelemään koko mallia, että saisin ne pinnat tasoitettua. Joten onko olemassa mitään muuta työkalua, jolla voi tehdä tällaisia suoristustoimenpiteitä?
Kiitos!
Face pintojen suoristaminen.
Re: Face pintojen suoristaminen.
Jotain flatten skriptejä näyttäisi olevan, jotka litistävät pinnan yhteen tasoon. Kokeile googlella, en ole niitä itse kokeillut.
Mutta voit myös laajentaa käyttämääsi menetelmää minkä tahansa akselin suhteen käyttämällä Transform Orientations -työkalua. Sen avulla voit ottaa minkä tahansa esim. pinnan normaalin akselistoksi.
Edit:
http://wiki.blender.org/index.php/Doc:M ... ientations
Mutta voit myös laajentaa käyttämääsi menetelmää minkä tahansa akselin suhteen käyttämällä Transform Orientations -työkalua. Sen avulla voit ottaa minkä tahansa esim. pinnan normaalin akselistoksi.
Edit:
http://wiki.blender.org/index.php/Doc:M ... ientations
Re: Face pintojen suoristaminen.
entäs pystynkö jotenkin lukitsemaan joitakin tiettyjä vertexejä niin, että tämä skaalaus ei vaikuta niihin, vaan ainoastaan muihin vertexeihin ja ne sitten jännästi tulevat suoraan linjaan näiden lukittujen vertexien määräämään kohtaan?
Re: Face pintojen suoristaminen.
Etkö voi vain valita halutut verteksit ja jättää muut valitsematta?ArM wrote:entäs pystynkö jotenkin lukitsemaan joitakin tiettyjä vertexejä niin, että tämä skaalaus ei vaikuta niihin, vaan ainoastaan muihin vertexeihin ja ne sitten jännästi tulevat suoraan linjaan näiden lukittujen vertexien määräämään kohtaan?
Skaalaus näyttäisi toimivan hyvin tasoittamisessa kun valitsee akselin ja painaa 0:llaa.
Re: Face pintojen suoristaminen.
Joo, kyl mä voin valita ne, mutta jotkut vertexit on sellasia, että ne tavallaan kuuluu kahteen eri pintaan joita oon tasottelemassa erikseen, koska niiden välillä on kulma.
Jos tällä foorumilla olis joku piirto-ominaisuus niin piirtäisin mitä tarkotan.
Eli jos tasoitan yhden pinnan, niin sitten se tulee uudelleen epätasaiseksi tasoittaessani sitä uutta epätasaista pintaa joka on sen edellisen pinnan vieressä ja koostuu joistakin vertexeistä jotka kuuluu myös sen toisen pinnan reuna-alueisiin.
Asiaa voi kokeilla tekemällä ns "katon harjan" jostakin normi planesta ja sitten painamalla fractalia pari kertaa jolloin siitä tulee epätasainen. Sitten koittaa vaan suoristaa niitä kumpiakin sivuja erikseen edellä mainitulla tekniikalla. Kun saat toisen suoraksi, niin toinen menee takaisin epäruonaksi harjafacejen kohdalta, koska se jakaa samat vertexit toisen puolen kanssa.
Okei, kyseessähän ei ole välttämättä mikään suuren suuri epätasaisuus, eikä sitä luultavasti pysty huomaamaan valmiista teksturoidusta mallista, mutta mua ärsyttää tää.
Jos tällä foorumilla olis joku piirto-ominaisuus niin piirtäisin mitä tarkotan.
Eli jos tasoitan yhden pinnan, niin sitten se tulee uudelleen epätasaiseksi tasoittaessani sitä uutta epätasaista pintaa joka on sen edellisen pinnan vieressä ja koostuu joistakin vertexeistä jotka kuuluu myös sen toisen pinnan reuna-alueisiin.
Asiaa voi kokeilla tekemällä ns "katon harjan" jostakin normi planesta ja sitten painamalla fractalia pari kertaa jolloin siitä tulee epätasainen. Sitten koittaa vaan suoristaa niitä kumpiakin sivuja erikseen edellä mainitulla tekniikalla. Kun saat toisen suoraksi, niin toinen menee takaisin epäruonaksi harjafacejen kohdalta, koska se jakaa samat vertexit toisen puolen kanssa.
Okei, kyseessähän ei ole välttämättä mikään suuren suuri epätasaisuus, eikä sitä luultavasti pysty huomaamaan valmiista teksturoidusta mallista, mutta mua ärsyttää tää.
Re: Face pintojen suoristaminen.
Juu, nyt ymmärrän.Asiaa voi kokeilla tekemällä ns "katon harjan" jostakin normi planesta ja sitten painamalla fractalia pari kertaa jolloin siitä tulee epätasainen. Sitten koittaa vaan suoristaa niitä kumpiakin sivuja erikseen edellä mainitulla tekniikalla. Kun saat toisen suoraksi, niin toinen menee takaisin epäruonaksi harjafacejen kohdalta, koska se jakaa samat vertexit toisen puolen kanssa.
Enpä kyllä osaa mitään näppärää tapaa tuohon kertoa. Tapauksesta riippuen voisi tietysti yrittää yksinkertaistaa mallia eli poistaa pinnan polygonit ja tehdä uudestaan vain pinnan reunojen mukaan.
Re: Face pintojen suoristaminen.
Okei. Olin ihan varma, että vertexejä pystyy jotenkin lukitsemaan niin, ettei niitä voisi liikuttaa, mutta taisin olla väärässä.