Katselkaa ja ihastelkaa mitä Blender 2.5 on tuomassa tullessaan:
http://www.blender.org/development/curr ... 5-project/
Erittäin tervetullutta on mielestäni "kaikki on animoitavissa" ja uusi, selkeämpi Python API.
Blender 2.5 roadmap
Re: Blender 2.5 roadmap
Kannattaa katsoa tämä video:
http://www.venomgfx.com.ar/tmp/blender_25_playback.avi
Huomaa käyttöliittymän editointi reaaliajassa Pythonilla.
Blenderistä on tulossa niin joustava työkalu että muut alkaa jäädä jalkoihin
http://www.venomgfx.com.ar/tmp/blender_25_playback.avi
Huomaa käyttöliittymän editointi reaaliajassa Pythonilla.
Blenderistä on tulossa niin joustava työkalu että muut alkaa jäädä jalkoihin
Re: Blender 2.5 roadmap
Jaa-a pitäisikö sitä tässä alkaa pythonia opiskelemaan Näyttää kyllä ihan mahtavalta.
Re: Blender 2.5 roadmap
Python on mukava kieli, jolla saa nopeasti aikaiseksi monimutkaisia asioita. Lisäksi se on nopeasti opittavissa.sssampo wrote:Jaa-a pitäisikö sitä tässä alkaa pythonia opiskelemaan Näyttää kyllä ihan mahtavalta.
Toisella python ohjelmallani sain jo Wii-ohjaimella ohjattua (tosin en ihan halutusti) Blender-objektia.
(Ensimmäinen ohjelmani oli printteriportin lukua, joka luki ir-vastaanottimen dataa). Molemmat alle 50 riviä.
Niitä ennen olin ohjelmoinnut Pythonilla vielä lyhyempiä esimerkkejä tutoriaaleista.
Hyvät suomenkieliset tutot Ohjelmointiputkasta ja Mureakuhasta.
http://www.ohjelmointiputka.net/opas.php?tunnus=python
http://wiki.mureakuha.com/wiki/Python
Kannattaa lukea ko. järjestyksessä. Tosin, jos millään ohjelmointikielellä et osaa ohjelmoida, niin silloin kannattaa ostaa kirja, jossa käydään ohjelmoinnin perusteet läpi.
Linuxissahan ei tarvitse osata kuin kolmea kieltä, jotta pystyy tekemään kaiken C/C++, bash-scriptaus ja python.
Osaan kyllä näiden lisäksi Monottaa ja Javaa, mutta ne on turhia kieliä, kun ovat kankeita, ja noilla kielillä voi korvata ko. osaamiset.
C/C++ on kerneliä varten ja tehovaatimuksia varten.
Bash-scriptaus on työkaluna päättettä varten.
Pythonilla teet kaiken, mitä noilla ei kätevästi pysty toteuttamaan.
Noiden lisäksi WEB-ohjelmointiin ehkä PHP ja JavaScript, mutta PHPnkin voi korvata Ruby on Rails. Tosin se ei ole ihan yhtä suosittu. En ole siihen tutustunut, mutta minulla on sellainen kuva, että se on pythonin sukulainen. Olenko väärässä?
Re: Blender 2.5 roadmap
On ottanut vaikutteita, mutta Pythonia voi käyttää myös WEB-ohjelmointiin, niin kuin PHP:tä tai Ruby on Railsiä.peran wrote: Noiden lisäksi WEB-ohjelmointiin ehkä PHP ja JavaScript, mutta PHPnkin voi korvata Ruby on Rails. Tosin se ei ole ihan yhtä suosittu. En ole siihen tutustunut, mutta minulla on sellainen kuva, että se on pythonin sukulainen. Olenko väärässä?
Re: Blender 2.5 roadmap
Käänsin tänään 2.5 -version ja testailin vähän. Ei sillä nyt vielä voi paljoa tehdä mutta hyvältä näyttää tähän mennessä:
- Käyttöliittymä ei ole muuttunut paljon mutta se näyttää paljon selvemmältä.
- ikkunoiden käsittely on paljon jouhevampaa
- näyttää miellyttävältä
- käyttöliittymää tosiaan voi editoida reaaliajassa
Jos skriptit voivat hyödyntää suoraan käyttöliittymän osia, niin sehän merkitsisi aika hyvää integraatiota Blenderin ja skriptien välillä.
Mielenkiintoisia aikoja!
- Käyttöliittymä ei ole muuttunut paljon mutta se näyttää paljon selvemmältä.
- ikkunoiden käsittely on paljon jouhevampaa
- näyttää miellyttävältä
- käyttöliittymää tosiaan voi editoida reaaliajassa
Jos skriptit voivat hyödyntää suoraan käyttöliittymän osia, niin sehän merkitsisi aika hyvää integraatiota Blenderin ja skriptien välillä.
Mielenkiintoisia aikoja!