Page 1 of 1

Mallin ruinaus

Posted: 12.02.2009, 01:19
by Könni
Tarttisin lo-poly futispelaajan mallin.

3d-mallinnuskokemuksen ja harjaannuksen puuttuessa itteltäni menisi mokoman luomiseen niin kauan aikaa, että päätin tulla tänne pyytelemään. Tämä ei käsittääkseni vie osaavammalta mallintajalta pitkästi aikaa, puhumattakaan jos on valmiina jotain mistä ryhtyä muokkaamaan.

Ei mitään mörköä, vaan kehon rakenne ennemmin jotain tämmöstä tai tämmöstä. Mieluummin sympaattinen pyöreämahainen, isopäinen sekä lyhytraajainen ja -niskainen kuin joku bodari/normaali äijä.
Pienehköt hartiasuojat paidan alle. Vanhan (jotain niinku 1960...1970-luvun) mallinen kypärä (esimerkki kuvassa).

Re: Mallin ruinaus

Posted: 12.02.2009, 22:03
by ArM
Itse olen aloittelija myös, mutta kyselenpähän nyt kuitenkin: Eli kun olet aloitteleva, niin miksi et opettele sellaisen könsikkään tekemistä itse, niin sitten kun seuraavan kerran teet, saat aikaiseksi nopeasti hienon.

Sitten on myös olemassa sellainen "make human" ohjelma, jolla voi tehdä realistisia ihmisvartaloita parilla klikkauksella parissa sekunnissa.

Re: Mallin ruinaus

Posted: 20.02.2009, 17:48
by Könni
Eka kuva
Jos tallennat ton kuvan ja suurennat sitä niin jokaisen mallin ympärillä näkyy suttua. Mistä se johtuu ja miten siitä pääsee eroon? (edit. ei näköjään tartte edes suurentaa)
Miten tohon pohja-planeen saa varjoja?

Toka kuva
Miten tämän sinisen taustan voi muuttaa läpinäkyväksi siihen kuvaan jonka voi renderöittemisen yhteydessä tallentaa?
Voiko noin pienen mallin rendata tarkemmin /miten? Erityisesti noi ääriviivat, esim käsi joka näkyy keskivartalon edessä.

Re: Mallin ruinaus

Posted: 20.02.2009, 18:26
by tkok
Suttuisuus johtuu kuvan pakkaus tavasta. Kuvan saa tarkemmaksi lisäämällä renderöintiin pikseleitä

Re: Mallin ruinaus

Posted: 25.02.2009, 15:02
by Könni
Voiko ton tallennettavan/rendattavan kuvan rajata kuvassa osoittamaani alueeseen? Ja vielä siten ettei alkuperäinen kuva muutu mitenkään.

Re: Mallin ruinaus

Posted: 25.02.2009, 15:46
by tuxer
Könni wrote:Voiko ton tallennettavan/rendattavan kuvan rajata kuvassa osoittamaani alueeseen? Ja vielä siten ettei alkuperäinen kuva muutu mitenkään.
Kameran avulla määritellään mistä ja minkä kokoisena renderoidaan:
http://opendimension.org/blender/pages/ ... kamera.php

Re: Mallin ruinaus

Posted: 07.03.2009, 08:46
by Peltzi
Könni wrote:Eka kuva
Jos tallennat ton kuvan ja suurennat sitä niin jokaisen mallin ympärillä näkyy suttua. Mistä se johtuu ja miten siitä pääsee eroon? (edit. ei näköjään tartte edes suurentaa)
Käytä häviöttömästi pakattua tiedostomuotoa (.png) häviöllisen .jpg:n sijaan.
Könni wrote: Miten tohon pohja-planeen saa varjoja?
Otat renderöintiasetuksista varjot käyttöön ja varmistat, että hahmot aiheuttavat varjon ja taso vastaanottaa niitä. Objektien asetuksista nämä.
Könni wrote: Toka kuva
Miten tämän sinisen taustan voi muuttaa läpinäkyväksi siihen kuvaan jonka voi renderöittemisen yhteydessä tallentaa?
läpinäkyväksi siihen kuvaan? Nyt meni hieman ohi...
Könni wrote: Voiko noin pienen mallin rendata tarkemmin /miten? Erityisesti noi ääriviivat, esim käsi joka näkyy keskivartalon edessä.
Siirrä kamera lähemmäs hahmoa.

Re: Mallin ruinaus

Posted: 07.03.2009, 11:56
by sssampo
Könni wrote: Toka kuva
Miten tämän sinisen taustan voi muuttaa läpinäkyväksi siihen kuvaan jonka voi renderöittemisen yhteydessä tallentaa?
Sun pitää renderointiasetuksista muuttaa tiedostotyyppi sellaiseksi joka tukee läpinäkyvyyttä esim. PNG. Sitten siitä alapuolelta vaihtaa RGB RGBA:ksi (A = Alpha)

http://wiki.enlightenment.org/images/5/ ... ttings.png (Jätä huomiotta nuo kaksi vasemmanpuolimmaista)