3d-mallin valaistus

Valojen käyttö Blenderissä
Post Reply
User avatar
Heikki
Posts: 6
Joined: 27.11.2007, 08:56

3d-mallin valaistus

Post by Heikki »

Moi.
Onkohan kellään muulla ollut mielessä saada mallinnukset näyttämään mattapintaisilta, pehmeävarjoisilta ja "karuilta". Alla esimerkkinä pari goolen kuvahaulla napattua mallia:
http://www.max-realms.com/free3ds/membe ... oonhwa.jpg
http://www.casa.ucl.ac.uk/andy/blogimages/ucl.jpg

Itse olen aikaa tuhrannut tunteja etsiäkseni oikeita asetuksia valoille ja materiaaleille, mutta ei kun ei.
Jos siis jollain olisi napata pari hyvää vinkkiä tai vaikka esimerkkiä, niin olisin kiitollinen.

Vielä esimerkki siitä millainen mallin ei pidä olla.
Wrong.png
Only Dead Fish Go With The Flow
User avatar
Blenderuser
Posts: 20
Joined: 18.12.2007, 20:05

Re: 3d-mallin tyyli

Post by Blenderuser »

Näyttää, että mallisi tarvitsisi ambient occlusiona.
Attachments
ambientocclusion.png
User avatar
Heikki
Posts: 6
Joined: 27.11.2007, 08:56

Re: 3d-mallin tyyli

Post by Heikki »

Excellent! Kiitoksia.
Sillä saa jo paljon aikaan mitä nopealla testasin. Varmaan kun opettelee sen käytön, niin homma näyttää jo paremmalta.
Attachments
Better.png
Only Dead Fish Go With The Flow
User avatar
Katalon
Posts: 92
Joined: 03.12.2007, 16:26

Re: 3d-mallin tyyli

Post by Katalon »

Valaistuksen osalta kannattaa kokeilla three point lightingia, mikäli ei ole jo tuttu setuppi =)
http://www.3drender.com/light/3point.html
Mopo:
AMD 5000+ X2 64, 3 Gt DDR2 800 Mhz, Club 3D X1950 XT 512 mt

Nettikone / Mopo 2:
AMD 3800+ 64, 2 Gt DDR 400 Mhz, Club 3D X800 RX 256 mt
User avatar
Heikki
Posts: 6
Joined: 27.11.2007, 08:56

Re: 3d-mallin tyyli

Post by Heikki »

Kiitos tästäkin vinkistä. Olen aiemmin kyllä kokeillut tuollaista valaistusta, mutta luulisin että tuo on parempi jonkin "elollisemman" ja realistisemman objektin kohdalla. En tiedä. Ei aivan tule mitä haluaisin, mutta jatkan taistelua taas. Tossa yritin juuri noilla kolmella valolla ja etuosa näyttää osittain miltä haluaisin. Tarvitsis lisää valoa, mutta se on taas hetkessä ylikirkas ja kiiltävä. Myös muuten loistavalla Ambient Occlusionilla toi tuppaa meneen suttuiseksi. Jotain hyvää saa Shaders valikon Emit:illä ja Spec:illä, mutta siinä pitäs saada alle 0 arvoja siihen =)
Attachments
Akg.png
Only Dead Fish Go With The Flow
User avatar
Katalon
Posts: 92
Joined: 03.12.2007, 16:26

Re: 3d-mallin tyyli

Post by Katalon »

Tosiaan kannattaa muokata tuota three-point lightingia enemmän itselle sopivaksi, sekä kokeilla mitä tapahtuu jos lisää neljännen valon.
Tarvitsis lisää valoa, mutta se on taas hetkessä ylikirkas ja kiiltävä.
Tuon ylikirkkauden kanssa kannattaa kokeilla kikkailla valojen etäisyydellä objektista ja niiden energyllä. Kiiltävyyden (jos oikein käsitän mitä meinaat :roll: ) saa pois tosiaan laittamalla Spec -arvo nollaan, mutta sitten taas en ihan älyä mitä haet jos pitää Specci saada nollan alapuolelle :)
Mopo:
AMD 5000+ X2 64, 3 Gt DDR2 800 Mhz, Club 3D X1950 XT 512 mt

Nettikone / Mopo 2:
AMD 3800+ 64, 2 Gt DDR 400 Mhz, Club 3D X800 RX 256 mt
User avatar
Heikki
Posts: 6
Joined: 27.11.2007, 08:56

Re: 3d-mallin tyyli

Post by Heikki »

Joo olen tietty muokkaillut ja hakenut variaatioita. Tapellut tehojen, etäisyyksien ja valotyyppien kanssa ja kokeillut vaikka sun mitä, mutta en vaan osaa. Specularitylla tarkoitin sitä että parannus on todella hieno ja merkittävä, mutta ei saa kun tiettyyn pisteeseen asti sitä säädettyä ja pitäisi keksiä jotain muuta jatkoksi. Joku absoluuttisen matta pinta ja äärettömän tasainen valo, joka tulisi kaikkialta olisi kai hyvä minulle :)
Kiitos kuitenkin avusta. Periksi en anna.
Only Dead Fish Go With The Flow
User avatar
Sienikasvusto
ADMIN
Posts: 237
Joined: 26.07.2007, 23:19

Re: 3d-mallin tyyli

Post by Sienikasvusto »

Oletko kokeillut vaihtaa lampun "malliksi" hemi ? Tulee jokapuolelta ja valaisee tasaisesti tosin tällöin ei varjoja pääse syntymään.
User avatar
Heikki
Posts: 6
Joined: 27.11.2007, 08:56

Re: 3d-mallin tyyli

Post by Heikki »

Tere. Olen kokeillut, mutta selvästikkin liian vähän. Hemi onkin oikein mainio valo tuohon tarkoitukseen. Kiitoksia tästäkin vinkistä. Uskoisin että näillä eväillä on jo pakko onnistua saamaan mitä haluan.
Only Dead Fish Go With The Flow
User avatar
Sienikasvusto
ADMIN
Posts: 237
Joined: 26.07.2007, 23:19

Re: 3d-mallin tyyli

Post by Sienikasvusto »

Muutan viestin otsikoksi 3D mallin valaistus.
-->
User avatar
Sienikasvusto
ADMIN
Posts: 237
Joined: 26.07.2007, 23:19

Re: 3d-mallin valaistus

Post by Sienikasvusto »

Tein hieman valaistus kokeiluja ja kokosin niistä tälläisen "esimerkki dokumentin".
Attachments
valaistus_asetuksia.pdf
(332.04 KiB) Downloaded 394 times
User avatar
Heikki
Posts: 6
Joined: 27.11.2007, 08:56

Re: 3d-mallin valaistus

Post by Heikki »

Moi. Meni viesti ainakin minun näkymässä 'tiedotteet' osioon. Kuitenkin asiaan. Kiitos Sienikasvustolle koosteesta. Tollasta on ollu itelläkin tarkoitus väsätä, mutta aina on jäänyt ajatuksen tasolle.

Oho, mitähän oon taas räveltäny. :) » Sieni
Only Dead Fish Go With The Flow
User avatar
Xirkka
Posts: 14
Joined: 07.05.2008, 18:27

Re: 3d-mallin valaistus

Post by Xirkka »

On tässä jonkin aikaa kiiltävien materiaalien valaiseminen mietityttänyt kun kontrastin saaminen on niin vaikeaa. Eräs opettajani on sanonut että kromi ei näytä valokuvassa kromilta ellei osa pala puhki ja osa ole täysin mustaa, mikä on aivan totta.

Täällä olen jossain nähnyt menetelmän missä valojen lisäksi käytetää valkoisia ja mustia levyjä jotka sitten heijastuvat kohteesta. Ongelmana tässä on niiden asettelu, niitä kun on työlästä säätää kohdilleen. Olisiko siis tähän jotain teoriaa jota soveltamalla voisi saada levyt suunnilleen oikeisiin kohtiin ja näin pienentää hieromiseen kuluvaa aikaa?

Ohessa äskeisen säätösession lopputulos :D
Attachments
Hylsy.jpg
User avatar
tuxer
ADMIN
Posts: 511
Joined: 07.10.2007, 09:27

Re: 3d-mallin valaistus

Post by tuxer »

Täällä olen jossain nähnyt menetelmän missä valojen lisäksi käytetää valkoisia ja mustia levyjä jotka sitten heijastuvat kohteesta. Ongelmana tässä on niiden asettelu, niitä kun on työlästä säätää kohdilleen. Olisiko siis tähän jotain teoriaa jota soveltamalla voisi saada levyt suunnilleen oikeisiin kohtiin ja näin pienentää hieromiseen kuluvaa aikaa?

Lähin teoria joka mieleen tulee on studiovalokuvauksen "teoria". Studio on musta huone ja valkoiset levyt ovat heijastimia (valoja).

Eli ajattele ikään kuin tekisit tuotevalokuvausta :)

ps. tuossa säikeessä on oma kokeiluni:
http://www.opendimension.org/foorumi/vi ... ?f=33&t=47
User avatar
Xirkka
Posts: 14
Joined: 07.05.2008, 18:27

Re: 3d-mallin valaistus

Post by Xirkka »

tuxer wrote:ps. tuossa säikeessä on oma kokeiluni:
http://www.opendimension.org/foorumi/vi ... ?f=33&t=47
Juurikin tuosta otin vaikutteita omaan testailuun, kiitoksia hyvästä esimerkistä!

Toivottavasti jossain vaiheessa tulee pelisilmää että osaa asetella levyt kivasti. Lähinnä tuo rendailusta aiheutuva katkos minua häiritsee kun pitää siirtää vähäsen ja katsoa josko nyt osuisi kohdilleen.

Pitää kyllä pitää silmät ja korvat auki sitten jos ja kun tulee tuotevalokuvauksen kurssi, valokuvaus ei itsessään niin kiinnosta, mutta sitä vaan huomaa että sieltä tulevat opit on aika tärkeitä Blenderinkin parissa :)
Post Reply