Lux, avoin unbiased renderoija

Jälkitöiden tekeminen ja noodien käyttäminen Blenderissä
Post Reply
User avatar
tuxer
ADMIN
Posts: 511
Joined: 07.10.2007, 09:27

Lux, avoin unbiased renderoija

Post by tuxer »

Löytyy täältä:
http://www.luxrender2.org/

Tämä on hieno asia!
User avatar
CosMOS
Moderaattori
Posts: 82
Joined: 13.10.2007, 23:31

Post by CosMOS »

Onkos joku jo ehtinyt kokeilla? Vastaako se YafRayta? Opendimensionin sivuilla sanotaan, jotta tuo olisi hitaanpuoleinen. Täytyy myös todeta, että Blenderin omallakin renderöijällä saa aikaan vakuuttavaa jälkeä, kunhan vain jaksaa säätää asetuksia. Ei pelkkä renderöijä tee hienoa kuvaa, vaan käyttäjä tekee!
User avatar
tuxer
ADMIN
Posts: 511
Joined: 07.10.2007, 09:27

Post by tuxer »

Lux perustuu fysikaaliseen malliin valon käyttäytymisestä eikä sitä siten kannata verrata esim. Yafrayhin. Kaikki unbiased renderoijat ovat hitaita verrattuna scanline tai ray-tracer renderoijiin.

Oikeassa olet siinä että Blenderin omalla renderoijallakin saa hienoa jälkeä, kun osaa. Parhaimmillaan Lux on ehkä arkkitehtuurin sisätilojen renderoinnissa, jota on muulla tavoin todella työlästä saada "oikein".

Mutta kokeiltu on ja kunhan exportteri saa lisää ominaisuuksia, niin alkaa olla jo aika valmis.
User avatar
Sienikasvusto
ADMIN
Posts: 237
Joined: 26.07.2007, 23:19

Post by Sienikasvusto »

Voisitko laittaa rendaamiasi kuvia näytille? unbiased renderi tarkoittaa sitä, että renderöinti ei oikeastaan lopu koskaan vaan jatkuu ja jatkuu niin aina vaan. Rendatun kuvan saa "vetämällä välistä" tekniikalla eli kun kuva kelpaa niin tallentaa kuvan. Luonnollisesti animaatiot eivät siten onnistu. :( Koska Lux rendaa kaikki fyysisinä objekteina niin hauskat Jaffasta ja Blenderin omasta renderistä tutut temppuilut eivät onnistu. Lux on pyritty tekemään mahdollisimman aidoksi.
User avatar
tuxer
ADMIN
Posts: 511
Joined: 07.10.2007, 09:27

Post by tuxer »

Laitoin muutaman kokeen tuonne kuvat-osastolle.

EDIT: toisessa kuvassa on käytetty syvyysepätarkkuutta.
User avatar
CosMOS
Moderaattori
Posts: 82
Joined: 13.10.2007, 23:31

Re: Lux, avoin unbiased renderoija

Post by CosMOS »

Nyt olen itsekin hieman testaillut Luxia. Voi juku, että se on hidas! Kuvassa on pari objektia ja renderöinti on kestänyt n.24h. Vielä on rakeisuutta ja kohinaa kuvassa, mutta ehkä se siitä ajan kanssa siistiytyy.

Materiaaleja joutuu näköjään myös muokkaamaan, eli Blenderin omalla tai YafRaylla rendatut kuvat eivät sellaisenaan sovi Luxille. Kiiltoa on yleensä liikaa ja ainakin "Specularity" -säätimen joutuu laittamaan minimiin. Renderöinti jatkuu ja laitan testikuvan, kunhan se on riittävän hyvä eli kohinaton.

Mitä eroa on Luxexporterin kohdilla Texture Map, Physical Sky ja Background Color?
User avatar
tuxer
ADMIN
Posts: 511
Joined: 07.10.2007, 09:27

Re: Lux, avoin unbiased renderoija

Post by tuxer »

Materiaaleja joutuu näköjään myös muokkaamaan, eli Blenderin omalla tai YafRaylla rendatut kuvat eivät sellaisenaan sovi Luxille.
Näinhän se on. Materiaalit ovat aina riippuvaisia renderoijasta sillä nehän ovat vain matemaattisia algoritmeja, joiden toteutus renderoijassa määrää miltä se näyttää renderoituna.
Mitä eroa on Luxexporterin kohdilla Texture Map, Physical Sky ja Background Color?
Physical Sky pyrkii luomaan realistisen "taivasvalaistuksen" auringon aseman mukaan eli sillä saa auringonlaskun värit kun laittaa auringon paistamaan matalalta. Background Color on sitten vain yksivärinen ja Texture Mapissa kait voi käyttää esim. EXR-kuvaa (en ole kokeillut)

alla olevan kuvan värit tulevat siis matalalta paistavasta auringosta:
physic_sky.jpg
physic_sky.jpg (44.57 KiB) Viewed 12439 times
Sama malli mutta aurinko korkeammalla (keskipäivä):
phys_sky2.jpg
phys_sky2.jpg (21.78 KiB) Viewed 12433 times
User avatar
Sienikasvusto
ADMIN
Posts: 237
Joined: 26.07.2007, 23:19

Re: Lux, avoin unbiased renderoija

Post by Sienikasvusto »

Siirsin topicin tänne, koska se liittyy renderöinteihin.
User avatar
tuxer
ADMIN
Posts: 511
Joined: 07.10.2007, 09:27

Re: Lux, avoin unbiased renderoija

Post by tuxer »

Nyt alkaa Lux pikkuhiljaa olla käyttökelpoinen. Nopeutta on tullut rutkasti lisää mutta vielä vähän valopilkkuja tahtoo jäädä. Testi 6:n minuutin rendauksen jälkeen:
lux.png
Lisään tunnin päästä seuraavan kuvan :)

Tunnin rendauksen jälkeen:
lux2.png
User avatar
tuxer
ADMIN
Posts: 511
Joined: 07.10.2007, 09:27

Re: Lux, avoin unbiased renderoija

Post by tuxer »

Luxin dokumentaatiotakin alkaa olla saatuvilla:
http://www.luxrender.net/wiki/index.php ... 5_Tutorial
User avatar
CosMOS
Moderaattori
Posts: 82
Joined: 13.10.2007, 23:31

Re: Lux, avoin unbiased renderoija

Post by CosMOS »

Onko Luxin viimeisin versio paljonkin nopeampi verrattuna ensimmäisiin? Tällä hetkellä koneellani ei ole Luxia, mutta voisin kokeilla jälleen, mikäli renderöintiajat ovat nopeutuneet.
User avatar
tuxer
ADMIN
Posts: 511
Joined: 07.10.2007, 09:27

Re: Lux, avoin unbiased renderoija

Post by tuxer »

On nopeampi, mutta varsinaista optimointityötä ei ole vielä aloitettu.
Dost
Posts: 16
Joined: 12.08.2008, 00:32

Re: Lux, avoin unbiased renderoija

Post by Dost »

Osaako se heijastaa valoa esim. aurinkoa peilipinnasta? Eli esimerksiksi kun leikit taskupeilillä huoneessa, johon paistaa aurinko. Ja sama juttu kun valo heijastuu vedestä seinälle, tai kotolle. Yafray kun ei osaa.
User avatar
tuxer
ADMIN
Posts: 511
Joined: 07.10.2007, 09:27

Re: Lux, avoin unbiased renderoija

Post by tuxer »

Dost wrote:Osaako se heijastaa valoa esim. aurinkoa peilipinnasta? Eli esimerksiksi kun leikit taskupeilillä huoneessa, johon paistaa aurinko. Ja sama juttu kun valo heijastuu vedestä seinälle, tai kotolle. Yafray kun ei osaa.
Osaa kyllä, Lux perustuu fysikaaliseen valon mallintamiseen toisin kuin Yafray, joka perustuu säteenseurantaan.

http://www.luxrender.net/gallery/main.php
Post Reply