Seastead lite (päivitetty 29.9)

Keskustelu ja kuvia keskeneräisistä Work In Progress töistä.
Post Reply
ajtaka
Posts: 17
Joined: 07.03.2008, 17:42

Seastead lite (päivitetty 29.9)

Post by ajtaka »

päivää vaan kaikille, aloin tuossa noin viikko sitten leikimään blenderillä (kiitokset tutoriaaleista) ja päätin sitten aloittaa tällaisen ikuisuus projektin. Eli olisi tarkoitus tehdä malli seastead Lite nimisestä "asunto lautasta" sisälmyksineen. pohjana on http://www.seastead.org/lite/ sivulta löytyvät alustavat suunnitelma piirustukset. Perusrunko alkaa olemaan jonkinlaisessa kunnossa. Sisälmykset puuttuu vielä kokonaan ja yksityskohtia on melko vähän. Lähinnä olen keskittynyt siihen, että mitat menisivät mahdollisimman tarkasti annettujen mukaan.
Attachments
dimension.jpg
Last edited by ajtaka on 29.09.2008, 17:18, edited 3 times in total.
Setup: HP envy 14-1190EO, Ubuntu 10.10 64 bit, blender 2.49b, 3Dconnexion SpaceNavigator
User avatar
tuxer
ADMIN
Posts: 511
Joined: 07.10.2007, 09:27

Re: Seastead lite

Post by tuxer »

Hei ja tervetuloa foorumille!

Mielenkiintoinen projekti. Oletko kokeillut jo uutta objekti-snappia? Se on tämäntyyppisessa mallintamisesa aivan mahtava, kun kohteet helposti ja tarkasti paikalleen. Kauan sitä sai odottaakin....
ajtaka
Posts: 17
Joined: 07.03.2008, 17:42

Re: Seastead lite

Post by ajtaka »

object-snap ? en ole ainakaan tuohon nimeen törmännyt. lähinnä olen leikkinyt kolmio ja hexagoni lasku ohjelmilla netissä, sekä blenderin pivot pointeilla. sitten vain tarkkaa sijoittelua numeroarvoilla transform propertiesiin ja paljon duplicatea ja mirrorointia. Noita kuusikulmioita saa näppärästi, kun tekee halkaisijan mittaisen janan, duplii sen ja kiertää sitä 60 astetta. sama uudestaan ja sitten vain yhdistää kärkipisteet. Mitä tulee edistymiseen, niin olen alkanut kasailemaan ylemmän sisäkerroksen seiniä. Kohta pitäsi alkaa puhkomaan ikkunoita ja ovi aukkoja runkoon.

Saako muuten tuon kameran piirto etäisyyttä muutettua millään, kun tuo malli on suhteessa 1 jalka on 1 BU piirrustusten takia. REnderöinti etäisyys on niin pieni, että pitää aina skaalata pienemmäksi, jos haluaa koko lautasta renderöinnin. Tähän on varmaan jossain jokin säätö, mutta en ole vain löytänyt sitä.

Tulin vain huomanneeksi ikävän yllätyksen noissa piirrustuksissa. ne tehnyt insinööri ei ilmeisesti ole kovin huolellinen matemaatikko. luvut heittää melko monessa kohdassa. :mrgreen: joutuu arvailemaan ja priorisoimaan noita numeroita.

ps. asensin juuri 2.45 version, ubuntun repossa oli vanhempi 2.44.
Setup: HP envy 14-1190EO, Ubuntu 10.10 64 bit, blender 2.49b, 3Dconnexion SpaceNavigator
User avatar
tuxer
ADMIN
Posts: 511
Joined: 07.10.2007, 09:27

Re: Seastead lite

Post by tuxer »

object-snap ?
Se on sama snap, joka nykyversiossa on toiimii vain kappaleen verteksien välillä mutta 2.46 -versiossa myös kappaleiden välillä. Mutta jos et ole sitä kaipaillut niin sitten et sitä tarvinne .

Saako muuten tuon kameran piirto etäisyyttä muutettua millään, kun tuo malli on suhteessa 1 jalka on 1 BU piirrustusten takia. REnderöinti etäisyys on niin pieni, että pitää aina skaalata pienemmäksi, jos haluaa koko lautasta renderöinnin. Tähän on varmaan jossain jokin säätö, mutta en ole vain löytänyt sitä.
Luultavasti tarkoitat clipping plane -asetuksia. Ne löytyvät kun valitse kameran ja menet Editing-paneeliin ja sieltä asetat Clipping Start/End.
ajtaka
Posts: 17
Joined: 07.03.2008, 17:42

Re: Seastead lite

Post by ajtaka »

kiitos siellähän se clipping setup oli. Nyt ei enää tarvi skaalailla tuota, nopeuttaa renderauksia. Tällä olisi näimee toivomus, ettei tätä foorumia floodata hirveällä kuva kasalla, joten kuvia projektista löytyy tästä lähtien täältä http://users.utu.fi/ajtaka/blender/. Siellä on niitä nyt muutama lisää, jos joku haluaa nähdä. Luultavasti noita tulee melko tiuhaan tahtiin tuonne, ajattelin jonkinlaista säännöllisen epäsäännöllistä rendi päiväkirjaa projektista.
Setup: HP envy 14-1190EO, Ubuntu 10.10 64 bit, blender 2.49b, 3Dconnexion SpaceNavigator
ajtaka
Posts: 17
Joined: 07.03.2008, 17:42

Re: Seastead lite

Post by ajtaka »

Jaahas, tuli luvattua lisätä rendejä, joten tässä viime päivien saldoa:

ylemmän sisäkerroksen väliseinät ja ikkuna- sekä oviaukot valmiit
Image
pääkäytävä
Image
parvekeelle ikkuna- ja oviaukot
Image
tästä puuttuut sisemmät huoneet, keskus torni oikealla
Image
sisemmäinen huone

lautasantenni, reaali halkaisia vähän päälle 2.5 m sisäpinta on tehty oikeaan muotoon. Profiili kaapattu radiotekniikanlehdestä. :twisted: . jalka kaipaa vielä vähän yksityiskohtia ja parempia suhteita. se on vähän hujoppi mallinen.
Image
lautasen tyvessä väärä materiaali, kiilto on kyllä komea
Image
Image
tästä näkyy hyvin lautasen muodostuminen paloista
Image
lautasen tausta renderoitui tästä kulmasta asfaltin näköiseksi. kaipaan harjoitusta
Image
koko lautta tämän hetkisessä olomuodossaan. Pitäisi varmaan hakea ngplantista jotain kasvin näköisiä kasvihuoneisiin. Eivät näyttäisi niin orvoilta
Setup: HP envy 14-1190EO, Ubuntu 10.10 64 bit, blender 2.49b, 3Dconnexion SpaceNavigator
User avatar
Sienikasvusto
ADMIN
Posts: 237
Joined: 26.07.2007, 23:19

Re: Seastead lite

Post by Sienikasvusto »

Hienostihan tämä sinun projektisi sujuu. Meinaatko tehdä tätä johonkin videopeliin?
ajtaka
Posts: 17
Joined: 07.03.2008, 17:42

Re: Seastead lite

Post by ajtaka »

Sienikasvusto wrote:Hienostihan tämä sinun projektisi sujuu. Meinaatko tehdä tätä johonkin videopeliin?
En varsinaisesti. On yllä käynyt mielessä, että kun malli tulee valmiimmaksi, niin siinä olisi kiva vaellella fp:nä. Ymmärtääkseni tällaisen tekeminen ei ole kovin vaikeaa blenderin sisäisellä pelimoottorilla toteutettuna.

Lähinnä kasailen tätä sen takia, että olen kiinnostunut tuosta projektista. Olisi mielenkiintoista päästä jossain vaiheessa asustelemaan tuollaiselle lautalle. Kun malli tulee valmiimmaksi ajattelin kysäistä projektin vetäjältä, josko he tarvitsevat mallia johonkin.

Tietysti, jos jollain on käyttöä mallille, niin blend tiedoston saa minulta pyytämällä ja muistamalla mainita nimeni jossain alakulmassa.8) Samoin rendejä saa pyytämällä.

ps. selvisi tuo asfaltin värisyys. perinteikäs varjo. ainoa valo on viistosti yläpuolella. paremmassa valossa tuo taustakupu on samaa muovia kuin puomi
Setup: HP envy 14-1190EO, Ubuntu 10.10 64 bit, blender 2.49b, 3Dconnexion SpaceNavigator
User avatar
Sienikasvusto
ADMIN
Posts: 237
Joined: 26.07.2007, 23:19

Re: Seastead lite

Post by Sienikasvusto »

Vielä kun blenderin kehittäjät onnistuisivat tekemään moninpelimahdollisuuden pelimoottoriin niin.....
ajtaka
Posts: 17
Joined: 07.03.2008, 17:42

Re: Seastead lite

Post by ajtaka »

kai blenderin mallin saa konvertoitua jonkin pelin ymmärtämään muotoon?
Setup: HP envy 14-1190EO, Ubuntu 10.10 64 bit, blender 2.49b, 3Dconnexion SpaceNavigator
User avatar
Sienikasvusto
ADMIN
Posts: 237
Joined: 26.07.2007, 23:19

Re: Seastead lite

Post by Sienikasvusto »

Saa varmasti jos vaikka tekisit siitä Wolfenstain: Enemy Territory modifikaation, True Combat: Eliten mapin niin olisi kiva kun sitä silloin tällöin pelailen.
ajtaka
Posts: 17
Joined: 07.03.2008, 17:42

Re: Seastead lite

Post by ajtaka »

Tämän päivän sato. alemman kerroksen seinät valmiit. jätän luultavasti ulkoseinät ja lattiat betonille, koska alempi kerros on piirrustutsten mukaan huolto ja työ kerros. Samoin ikkunoita ei tule, koska alempi kerros toimii tornin mahdollisesti pettäessä hätärunkona. Ikkunat ovat tältä kannalta järjettömät, jos niitä tulisi niiden täytyisi olla hyödyttömän pieniä keston takia.

Image
Varasto huone on alakerroksen suurin osasto. Luultavasti varaston pohjaan tulee vesitiiviillä erittäin vahvalla luukulla varustettu nosturi, jotta tarvikkeita voidaan nostaa huoltoaluksesta varastoon. Toinen nosturi tulee kannelle, mutta tasapainon takia sen avulla ei varmaankaan voi hirvittävän painavia asioita nostaa helposti. Varasto nosturi tulee lähemmän keski tornia, joten sillä voi nostaa raskaampia taakkoja. Huomatkoo erityisen hienot varastolaatikot, ensimmäiset sisustusobjektit koko projektissa. :D

Seuraavana olisi vuorossa portaiden puhkominen kerrosten välille plus luultavasti huoltohissin kuilukerrosten välille. Samoin Tuki pilarin sisään pitäisi laittaa välilaipiot ja tikkaat. Se joka joutuu ne kiikkumaan alas ja ylös kiroilee :lol: . Vesitiiviyden takia tukipilariin ei voi tehdä hissiä koko matkalle. Huolto hissin ajattelin kyllä laittaa lavan kerrosten välille putken sisään. siellä on tilaa. Sen jälkeen alkaakin olla runko valmis ja voi alkaa hifistelemään eli sisustamaan ja tarkentamaan malleja. Sillä kohdalla tiedostokoko varmaan räjähtää, tällä hetkellä koko on n. 5mb.

edit lisäyksiä 14.3
Aloitin protaikkkojen puhkomisen, boolean operaattori on näppärä.
valvonta tornin portaikko
Image
varasto hallin portaat
Image

kaiteet teen joskus myöhemmin. noita portaikkoja pitäisi puhkoa noin 12 kpl plus muutama tavarahissi.
edit lisäyksiä 8.5
Koulu loppu, niin nyt on ollut taas vähän aikaa jatkaa tätä projektia. Eli lisää portaikkoja puhkottu ja niitä alkaa nyt olemaan melko riittävästi. Päällepäin näkyvin homma taitaa olla kannelle tullut porraskuilu:
Image
plus päätin tehdä animaatio kokeilun, eli laitoin tuulimyllyt pyörimään
http://users.utu.fi/ajtaka/blender/0001_0036.avi
valitettavasti en voi ottaa itselleni krediittejä tuosta vedestä. kaikki materiaalit on otettu materiaalipankeista.
Setup: HP envy 14-1190EO, Ubuntu 10.10 64 bit, blender 2.49b, 3Dconnexion SpaceNavigator
ajtaka
Posts: 17
Joined: 07.03.2008, 17:42

Re: Seastead lite (päivitetty 8.5)

Post by ajtaka »

vähän päivitystä taas eli
ensimmäinen ovi tehty
Image
Image
koko hässäkkä nykymuodossaan muodossaan
Image
Setup: HP envy 14-1190EO, Ubuntu 10.10 64 bit, blender 2.49b, 3Dconnexion SpaceNavigator
Trogdor
Posts: 69
Joined: 15.03.2008, 21:58

Re: Seastead lite (päivitetty 24.5)

Post by Trogdor »

Ihan uteliaisuudesta kysyn miten voi tehdä modin wolfensteiniin? :D
ajtaka
Posts: 17
Joined: 07.03.2008, 17:42

Re: Seastead lite (päivitetty 24.5)

Post by ajtaka »

vähän päivitystä, eli projekti on yhä hengissä. teen silloin tällöin, kun on inspiraatiota ja jaksamista.
eli ala parvekkeen ovet asennettu. hangaariin tehty pikainen oven tapainen, kun se näytti niin orvolta ammollaan. päälikannen porras kuiluun laitettu ovi. seuraavaksi vuorossa varmaan kahvat oviin, valvontatornin ovi ja aurinko paneeleita kannelle. se näyttää vähän tyhjältä. sen jälkeen voisi alkaa rakentamaan sisätiloja. plus pitäisi laittaa se suunnittelemani nosturi aukko ja luukut varaston pohjaan. plus miljoona muuta asiaa.
kuvia
Image
Image
Image
ekstrana näyte siitä, mitä tapahtuu kun ottaa kuvan liian viistoon ikkunaan nähden
Image
edit klo 20
aloin leikkimään subsurf moodilla. tässä tulos, eli ensimmäinen oikea sisutus objekti
Image
koristavat tästä lähtien valvontatornin ikkunalautaa. subsurf näyttää olevan melko teho syöppö, normaalin muutaman minuutin sijaan tuon rendaus vei 20 minuuttia.
Setup: HP envy 14-1190EO, Ubuntu 10.10 64 bit, blender 2.49b, 3Dconnexion SpaceNavigator
Post Reply